Nieuw LCD-panel voor laptop; kan andere resolutie?

Pagina: 1
Acties:

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 22:38

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Lenovo Thinkpad T61p, model 6457-CTO. Deze is voorzien van een (breedbeeld) 1920x1200 px, 15,4"-scherm. Helaas is hier een barst in gekomen, dus wil ik een nieuw panel bestellen en zelf inbouwen. Ik zou bij nader inzien liever een scherm hebben met resolutie 1650x1080 px. Op eBay zijn er 15.4" WSXGA+-panels te vinden. Kan ik deze zonder problemen inbouwen? Een en ander spreekt elkaar tegen: een verkoper zegt nee, de andere ja...

Wat kan hierin een beperkende factor zijn?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat de rand rond je scherm een andere verhouding heeft als je scherm zelf en dat je daardoor of een deel van je scherm verliest of een deel van de elektronica ziet zitten of zelfs aan kan raken. Het ligt natuurlijk aan de pixelgrootte maar kwa aantal pixels ga je kleiner dus zal waarschijnlijk je scherm kleiner zijn als het gat voorzien voor je vorig paneel.

Waarom wil je een kleinere resolutie? De meeste laptops die ik gezien heb (niet allemaal) kunnen een kleinere resolutie weer geven en geven dan zwarte randen rond het beeld.

Dan ook nog: ik heb het zelf nooit gedaan of zien doen dus ik weet niet in hoe verre dat dat packet volledig is maar ik kan me inbeelden dat jouw inverter niet dezelfde aansluiting heeft als wat er op dat nieuw paneel moet (kwa spanning stroom vereiste) en als er een inverter bij zit dan past die misschien niet op de aansluiting van je moederbord.
Verder is zowat elke laptop uitgerust met een andere aansluiting op de grafische kaart en dus is het niet altijd mogelijk om zomaar elk paneel op elke laptop aan te sluiten.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 13:43

Shuriken

Life is all about priorities

Wellicht dat het kan. Ik zou in elk geval eerst kijken wat voor merk en type paneel er inzit (Lenovo maakt ze niet zelf).

Daarvan de maten en de specs van de aansluiting opzoeken. De aansluiting aan het scherm is volgens mij nog steeds niet een standaard.

Dan kan je wellicht kijken of er een scherm is wat aan de eisen voldoet.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-04 14:26

dotcode

///\00/\\

Je kan er zo een ander scherm in zetten met een andere resolutie, je moet alleen wel check of het scherm wel in je laptop past. In jou geval in een T61.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

scherm met zelfde afmeting maar andere resolutie is geen probleem.

Houd er rekening mee dat de beugels die het scherm zelf vasthouden misschien andere schroefgaten kunnen hebben en na 2 of 3 keer verkeerd buigen afbreken.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik had dit scherm in gedachten, dat volgens de verkoper geschikt is voor T61p's. Qua maat en aansluitingen moet het dus geen probleem zijn lijkt me. Het ging me hoofdzakelijk om het feit dat er wordt beweerd dat een andere resolutie scherm niet zou gaan. Het getoonde scherm moet er dus probleemloos inkunnen?
kluyze schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:52:
Waarom wil je een kleinere resolutie? De meeste laptops die ik gezien heb (niet allemaal) kunnen een kleinere resolutie weer geven en geven dan zwarte randen rond het beeld.
Als ik in Windows de resolutie terugdraai krijg ik onscherp beeld. Dat werkt nog vervelender dan de hoge resolutie gebruiken.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Luccus schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:20:

[...]
Als ik in Windows de resolutie terugdraai krijg ik onscherp beeld. Dat werkt nog vervelender dan de hoge resolutie gebruiken.
Het zou kunnen, mijn laptop van nu toch al bijna 10 jaar geleden of zo had een optie om het scherm zwarte balken laten weer te geven indien de resolutie niet standaard is. Wat zoals 1:1 pixelmapping wat je bij sommige monitors hebt.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Point taken, maar ik moet toch al een nieuw scherm hebben (zie openingspost), en als ik dat direct een scherm kan aanschaffen met de gewenste, lagere resolutie, vind ik dat een beter idee dan achteraf gaan rommelen om het enigszins toonbaar te krijgen.
Pagina: 1