Gelijktijdig gebruieken van Wifi en LAN - versch. netwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Hallo mensen,

ik heb een vraag. Ik werk freelance en kom zo op verschillende plekken. Nu ben ik op een locatie waar ik alleen maar via een kabel op het internet kan, en communiceren met mijn (mail) server. Op het draadloos zijn alle uitgaande poorten gesloten.

Het Draadloos netwerk is intern en is nodig om verbinding te maken met de webmappen of de exchange server.

Hoe stel ik e.e.a. nu zo in dat ik deze tegelijk kan gebruiken? Ik moet altijd ofwel de wireless uitzetten om via de kabel te werken ofwel de kabel uittrekken om op de servermappen te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door RielN op 07-01-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Geen idee eigenlijk of dit technisch gezien mogelijk is, mede omdat ik niet weet hoe Windows hier mee om gaat. Als de ethernet verbinding enkel voor het internet is zou je kunnen proberen deze NIC een default gateway mee te geven en je wireless verbinding niet. Maar echt geen flauw idee of dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
ik roep even wat maar misschien je servers hardcoded in je c:\windows\system32\driver\etc\hostfile zetten, wellicht raakt je laptop in een loop waardoor hij op beide netwerken gaat resolven oid. of wat de persoon boven me zegt

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:47
Voor zover ik uit (weinig) ervaring weet, gaat Windows (Vista, 7) hier heel lomp/slim :s mee om en snapt op den duur zelf niet meer waar ie nou zijn data vandaan moet halen.
Ik zat een keer lekker te internetten over WiFi (download + radiostream) en over LAN wilde ik een dik bestand van de andere PC trekken (zoveel mogelijk bandbreedte benutten op LAN, daarom internet+stream via wifi).
Meteen alle internetverkeer ging toen ook via het LAN, en na het kiezen van een ander radiostation ging ook die nieuwe stream via het LAN. Werd ik natuurlijk niet vrolijk van.
Orion84 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:38:
Dat is niet lomp, dat is gewoon logisch. Windows geeft een netwerkkaart een metric, hoe lager de metric, hoe meer voorkeur die netwerkkaart krijgt. Een WLAN NIC krijgt altijd een veel hogere metric dan een LAN NIC, immers is LAN doorgaans sneller en stabieler, en zodoende zal Windows proberen om al het verkeer via de LAN NIC te sturen.
Voor mij zou het in dit geval handig zijn als Windows detecteerd dat LAN al helemaal vol in gebruik is, en dat ie dan de rest via WiFi probeert te lurken omdat WiFi toevallig ook met internet verbonden is.

[ Voor 91% gewijzigd door Barleone op 07-01-2010 14:10 . Reden: Reactie op Orion84 hieronder. ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Barleone schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:30:
Voor zover ik uit (weinig) ervaring weet, gaat Windows (Vista, 7) hier heel lomp mee om en snapt op den duur zelf niet meer waar ie nou zijn data vandaan moet halen.
Ik zat een keer lekker te internetten over WiFi (download + radiostream) en over LAN wilde ik een dik bestand van de andere PC trekken (zoveel mogelijk bandbreedte benutten op LAN, daarom internet+stream via wifi).
Meteen alle internetverkeer ging toen ook via het LAN, en na het kiezen van een ander radiostation ging ook die nieuwe stream via het LAN. Werd ik natuurlijk niet vrolijk van.
Dat is niet lomp, dat is gewoon logisch. Windows geeft een netwerkkaart een metric, hoe lager de metric, hoe meer voorkeur die netwerkkaart krijgt. Een WLAN NIC krijgt altijd een veel hogere metric dan een LAN NIC, immers is LAN doorgaans sneller en stabieler, en zodoende zal Windows proberen om al het verkeer via de LAN NIC te sturen.

Als het via de LAN NIC niet lukt gaat hij echter (voor zover ik weet) niet proberen of het via de WLAN NIC wel werkt.

Aantal opties:
- Metric handmatig aanpassen, maar dan gaat alles via je WLAN NIC en dat werkt dus ook niet.
- WLAN NIC geen gateway meegeven, dan zal internetverkeer (dus dat naar je server denk ik ook) niet via die NIC lopen. Hopelijk zijn de netwerken genoeg gescheiden om Windows wel te laten snappen dat het lokale verkeer via de WLAN NIC moet. Dat kan echter voor zover ik weet alleen als je de IP instellingen volledig handmatig doet en dat zal je netwerkbeheerder wel weer niet zo tof vinden misschien.
- Handmatig routes aan je WLAN NIC koppelen, zodat Windows weet dat verkeer naar bepaalde machines via die kaart moet lopen. Dit is denk ik de beste optie, aangezien je daarvoor geen gekloot hebt met handmatige IP instellingen en dergelijke.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 07-01-2010 13:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Hmm, heb inderdaad de gateway eruit gehaald.

De rest mag ik blijkbaar op automatisch laten staan!

Dan is mijn probleem, zover ik nu kan beoordelen, opgelost:

Afbeeldingslocatie: http://www.rielity.org/pics/werkt.jpg

Putty maakt gebruikt van een poort die op het draadloos gesloten is. BPT-SBS is alleen via intern netwerk bereikbaar (wifi) en je ziet rechtsonder dat beide (LAN en Wifi) verbonden zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door RielN op 07-01-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is goed om te horen :)

Blij dat ik die optie dan toch even genoemd had, in Windows XP kan dat namelijk niet op die manier en moet je per se alles op handmatig zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Toch, ik werk freelance, en al is windows 7 een STUK beter dan XP in dit soort zaken (veel logischer weergeven van netwerkdrives en bronnen e.d.), echt 'made for dynamic working' is dit ook niet.

Jammer, ik zou het liefst overal mijn laptop inpluggen en maar één keer te hoeven configureren.
Pagina: 1