Autoradio: 2 of 3 preouts?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 22:53

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Ik heb een Audi A4 gekocht...

Nu gaat het me niet zozeer om de auto, maar om de audio installatie in deze auto.

De vorige eigenaar heeft namelijk vrij recentelijk er 4 nieuwe speakers, JBL sub en JBL versterker in laten monteren, maar heeft bij verkoop de autoradio niet erbij verkocht (ik heb de installatie wel in werking gezien met de radio).

Het is als volgt aangesloten:
  • Twee speakers in de voordeuren: deze komen voor uit op een blokje (wat blijkt op een iso stekker blokje).
  • Twee speakers in de hoedenplank: beide zitten aangesloten op de JBL versterker. Vanaf de versterker lopen er twee tulp stekkers naar het dashboard.
  • Subwoofer: ook aangesloten op de JBL versterker en vanaf daar twee tulp stekkers naar het dashboard.
Ik wil dit zo goed mogelijk aansluiten en de voor- en achterspeakers en subwoofer afzonderlijk kunnen regelen op de headunit/autoradio. Overige eisen zijn USB aansluiting voor en/of achter en een Parrot bluetooth systeem (liefst geintregeerd met externe mic).

Ik ben voornamelijk aan het kijken naar Alpine en Pioneer en heb de volgende modellen op het oog:
  • Alpine CDA-105Ri. Unit heeft USB (aansluiting aan de achterkant incl. kabel), 3 pre-outs, maar alleen Bluetooth ready dus hierbij aan te schaffen: KCE-400BT - Parrot Bluetooth module (~ 100 euro).
  • Alpine CDE-104BTi (of opvolger 114BTi). Unit heeft front USB, 2 pre-outs, maar is inclusief Parrot Bluetooth module met externe mic.
  • Pioneer DEH-P7100BT. Unit heeft USB, 3 pre-outs en inclusief Parrot Bluetooth module.
  • Pioneer DEH-P700BT. Unit heeft USB, 3 pre-outs en inclusief Bluetooth module.
Max. te besteden bedrag staat op 400, maar het liefst rond de 300.

Algemeen nadeel bij de Pioneer modellen vind ik dat ze wat fragieler, meer plastic aanvoelen en (volgens mij) minder instel mogelijkheden hebben t.o.v. Alpine. Geluid van Alpine schijnt ook helderder te zijn dan Pioneer.

Mijn vraag:
Het schijnt dat ik met 2 pre-outs niet ten alle tijde de voorspeakers, achterspeakers en sub afzonderlijk kan bedienen via de unit, waardoor het afstellen lastiger wordt (met 2 pre-outs doe je dit bij het aansluiten van de unit?). Met 3 schijnt dit wel te kunnen. Klopt dit en is dit een dusdanige meerwaarde dat ik eigenlijk een unit met 3 moet kiezen?

Andere tips en suggesties zijn meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou, hoeveel tulpkabels liggen er naar voren, en hoeveel kanalen heeft de versterker? Dat geeft aan hoeveel pre outs je nodig hebt.

Heb je twee pre outs dan splits of daisy chain je de kanalen, en regel eea in op de versterkers. Dat betekent veel in je kofferbak duiken totdat het naar je zin is.

Mocht het een 4 kanaals versterker zijn worden meestal de fronts en de sub versterkt; de rears spelen mee op de head unit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Er liggen 2 kabels (dus in totaal 4 tulp stekkers) naar voren. Alleen de speakers in de hoedeplank en sub zitten aangesloten op de versterker. De front speakers zitten niet op de versterker op de originele aansluiting en komen via het standaard stekker blokje voor uit.

Als ik je laatste zin zo lees vermoed ik dat ik een 4-kanaals heb, maar dan met rear en sub op de versterker en front op de head unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep...

Je kan dan prima een radio met 3 pre outs nemen, om latere uitbreidingen gemakkelijker te maken.

Wel wil ik je aanraden om wat extra draad te trekken en de front speakers juist te versterken, en de achterspeakers op de radio te laten spelen. Ben je toch bezig, leg dan meteen een tulpkabel naar achteren, ook met het oog op de toekomst.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Ok, dank voor je reacties!

Wat ik echter nu nog niet weet is of ik met de huidige configuratie verschil zal merken tussen een unit met 2 of 3 pre-outs. Even afgezien van toekomstige uitbreidingen en aanpassingen aan huidige config, waar kan ik dan het beste voor kiezen als ik front, rear en sub afzonderlijk wil regelen en voor het beste geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:40
Als je front, rear en sub apart wil kunnen regelen zit je bijna vast aan 3 pre-outs. Er zijn ook adapters om speakersignaal om te zetten in pre-outs (Caliber LT3H bijvoorbeeld), maar die dingen kosten ook geld (geloof iets van 20 eypo per stuk), terwijl een autoradio met meer dan 1 pre-out vaak niet veel duurder is dan eentje met maar 1 pre-out.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

ga voor 3 pre-outs.
dan kan je mooi alle kantel frequenties apart inregelen.
met 2 blijft het gewoon beunen.

Kijk ook even bij andere merken. Ik had zelf vroeger een topmodel Blaupunkt en daar kon je echt alles op inregelen. zat zelfs een aparte microfoon bij om de equalizer af te stellen.
Ik weet niet wat ze momenteel allemaal hebben.
JVC heeft volgens mij ook een nieuwe cameleon uitgebracht. misschien ook de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Je gaat geen verschil merken tussen 2 of 3 pre-outs omdat je op je versterker maar 2 inputs hebt zitten. Je kunt dus stellen dat 3 pre-outs pas interessant worden als je een extra versterker in je kofferbak gaat monteren en een extra cinch kabel richting je dashboard aanlegt.

In jouw situatie zou ik niet teveel geld uitgeven en eerder een wijziging en de configuratie aanbrengen: Namelijk je frontspeakers (in je voordeuren) aansluiten op de versterker in je kofferbak en de ovaaltjes in je hoedenplank aansluiten op de rear outputs van je autoradio. De ovaaltjes dienen dan als opvulling voor je geluid achterin en je frontspeakers krijgen een stabieler en minder vervormend signaal aangeleverd, da's wel zo prettig luisteren (zeker wat de tweeters betreft, en die brengen bij vervorming het meeste schade aan je gehoor aan). Bovendien kun je in deze config nog steeds je balans qua geluid voor/achterin je auto inregelen op de headunit zelf.

Oh en wat de keuze tussen Alpine en Pioneer betreft: Aan beiden kun je je geen buil vallen want is goed spul. Ik heb zelf een Pioneer maar denk dat Alpine nog net ietsje beter is qua geluidskwaliteit...

Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Pagina: 1