Toon posts:

Videokaart koelen slecht???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een slotcooler (justcooler Fc100) onder m'n Hercules 3dpr 2mx dualdispl. agp kaart geinstalleerd. M'n videokaart wordt hierdoor merkbaar koeler. Nou is het probleem: Bij overklokken vd kaart (bv mem 200, core 210) krijg ik m'n scherm vol met vage pixels en veel vastlopers :(
Nu is het vage: zet ik de cooler uit dan verdwijnen de pixels binnen een minuut en heb ik geen vastlopers meer :?:?
Iemand hier ervaring mee?? Ik dacht juist goed te doen door er een koeler onder te plaatsen...

Verwijderd

is idd vaag, enige wat ik kan bedenken is dat je slotkoeler teveel stroom trekt en je videokaart dan niet genoeg stroom meer krijgt...

zou het anders niet weten...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die slotcooler helemaal onderin m'n systeem hang, (met m'n geluidskaart er tussen) is er niks aan de hand. Aan de voeding (Aopen 250watt) zal het dus niet liggen denk ik... De cooler zuigt trouwens lucht uit de kast en blaast dit naar buiten, dit klopt toch?

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:33
250 watt voor een AMD systeem neem ik aan?
ZO ja, dan zou het wel eens te weinig zijn

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Verwijderd

ja, hij moet naar buiten blazen... das goed...:)

wel vaag dat ie met je geluidskaart ertussen het wel goed doet (je videokaart)...

misschien dat die cooler teveel lucht bij je kaart wegtrekt om em nog goed te kunnen koelen ofzo... klinkt onzinnig :) maar weet het anders ook niet...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 06 maart 2001 17:46 schreef Bo het volgende:
ja, hij moet naar buiten blazen... das goed...:)

wel vaag dat ie met je geluidskaart ertussen het wel goed doet (je videokaart)...

misschien dat die cooler teveel lucht bij je kaart wegtrekt om em nog goed te kunnen koelen ofzo... klinkt onzinnig :) maar weet het anders ook niet...
slotkoeler zit onderin je bak.... in dat geval lijkt het me wijzer dattie naar binnen blaast.... mgoed... los daarvan.
edit:

hoewel.... in dit geval weet ik het ook niet... mogelijk dat toch uit je kast blazen beter is...
Let wat dat betreft dus maar totaal niet op mijn commentaar...
Normale case-fans zorgen voor een airflow van onderin de kast naar bovenin de kast... maar bij de sloten heb je zo'n enorme vracht weerstand... kan best wezen dat zuigen dan toch echt beter is.... (dus uit de kast blazen)

Ik ben totaal niet op de hoogte van die videokaart van jou... maar... heeftie ook een koelfan?

Zo nee: niet meer verder lezen.. is dan niet van toepassing

Zo ja:
Als je je slotkoeler bij je videokaart zet is de airflow van die slotkoeler en de airflow van dat fannetje op je videokaart in dezelfde richting??? If not, dan is de kans vrij groot dat (ondanks extra koeling) je videokaar toch echt heter wordt.....
Heb je die slotkoeler een stuk verder zitten, dan zal je minder/geen last hebben van dat effect

• MGSNK
eeh mag ik weten wat mijn quote hiermee te maken had?????? :?

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 06 maart 2001 17:52 schreef MGSNK het volgende:
eeh mag ik weten wat mijn quote hiermee te maken had?????? :?
sorry... foute quote gepakt... tis verbeterd....
Deze quote klopt trouwens wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is een athlon systeem (1000mhz, 128mb intern). Aan de voeding ligt het dus niet, want ik heb 'm nu dus verplaatst naar onderen en heb geen problemen meer. Ik kan m'n videokaart, die nu dus (vrijwel) niet meer gekoeld wordt overklokken naar mem210/core220 zonder enige problemen :?
(3dmark2000 score default test: 5600:))
Echt vaag dus... Nouja gebruik ik 'm nu maar als kastcooler:z
Bedankt voor de reacties en als er iemand nog iets weet hoor ik 't graag.

• MGSNK
alles is }:Ot

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Weleens aan het magnetische veld van dat motortje gedacht als die draait?

Dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor je videokaart en waarschijnlijk doet ie het daarom wel als je hem onderin hangt.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 17:48 schreef wfvn het volgende:

Ik ben totaal niet op de hoogte van die videokaart van jou... maar... heeftie ook een koelfan?
Nee alleen een heatsinks op de GPU. Er zit trouwens Hyundai geheugen op. Met de slotcooler er vlak onder voel ik met m'n vingers dat de videokaart een stuk koeler is. Het lijkt dus wel hoe warmer m'n kaart, hoe beter :?:?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 17:59 schreef Bierkameel het volgende:

Dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor je videokaart en waarschijnlijk doet ie het daarom wel als je hem onderin hangt.
Hey dat zou ook nog kunnen ja, straks ff proberen iets verder eronder en dan niet met m'n geluidskaart ertussen, zodat de koeling wel optimaal blijft.
Maar eerst ff eten :Y)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
probeer eens 205 ipv 200,

je zit gewoon op het max dat ie kan! op zijn uiterste grens, ik heb het vandaag ook een paar keer gehad

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
Op dinsdag 06 maart 2001 17:59 schreef Bierkameel het volgende:

dat zou geen reet moeten uitmaken, er zitten geen magnetische velden in die chip.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
HA, door het wisselende electrische veld in de motor (het ding draaid immers :)) kan het zo zijn dat er een aantal kleine spoortjes op de kaart als spoeltje gaan werken en er dus een stroompje ontstaat (theoretisch) die de boel in de war schopt

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 maart 2001 18:26 schreef Mister_X het volgende:
probeer eens 205 ipv 200,

je zit gewoon op het max dat ie kan! op zijn uiterste grens, ik heb het vandaag ook een paar keer gehad
En hoe kan het dan dat ik zonder koeling wel op 210mem/220core kan draaien zonder problemen?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 06 maart 2001 18:27 schreef Mister_X het volgende:
dat zou geen reet moeten uitmaken, er zitten geen magnetische velden in die chip.
:?
Ooit gehoord van inductie (Als gevolg van een wisselend magnetisch veld.... zoals dus al werd beschreven, alleen nog niet bij de naam genoemd)????.... Die inductie kan dus (zoals inmiddels ook gezegd) ook in die banen ontstaan... het zal zeer gering zijn, maar mogelijk toch teveel....

Kweet ook niet of die inductie de oorzaak is, maar de theorie klopt imho in ieder geval.... ben het dus met _-= Erikje =-_ eens

Verwijderd

het zou niet best zijn als je een slotcooler niet in een slot zou kunnen gebruiken...zet die fan op naarbinnen blazen en het zou moeten lukken...(dan blaas je koele lucht langs de kaart, anders warme uit de kast)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nu dus de koeler iets verder onder m'n videokaart geplaatst (geen pci kaarten ertussen, dus wel goede koeling) en heb nou geen problemen meer met vage pixels etc.:) Het zal dus inderdaad wel aan dat magnetische veld hebben gelegen. (mogen ze trouwens wel ff in de gebruiksaanwijzing zetten!) In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Slechte fan is dat, want fannetje die in je pc zitten zijn zo speciaal dat ze bijna tot geen electrische velden opwekken die storing met je apparatuur kunnen veroorzaken. Het zijn namelijk niet zomaar DC motortjes

Click hier niet

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Tsja, motortje draaien = draaiend/wisselend magnetisch veld = magnetische flux in de spoeltjes (of hele kleine printspoortjes) in de buurt = inductie spanning

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nog ff wat testjes gedaan en kan concluderen dat het niks met een magnetisch veld of wat dan ook te maken heeft. Het blijkt dat m'n videokaart gewoon beter werkt als ie lekker warm is :D Die koeler zit nu dus mooi onderin m'n kast en m'n videokaart draait weer lekker snel en stabiel :P

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
WEIRD :?.

Dan ga ik ook maar de sahare beginnen in mijn kast, omdat ik het geheugen van mijn kaart niet over de 200 MHz kreeg.

Eerst de noordpool, wat geen succes bij mij had, dan nu maar de sahara uit testen :P.

Echt vreemd overigens.
Pagina: 1