Websites hebben verkeerde resoluties of mijn monitor

Pagina: 1
Acties:

• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-03 15:09
Hallo,

In mijn systeem configuratie staat 1024 X 768 maar op verschillende websites wordt hier nog
een stukje aangeplakt, hoe kan dit of weet iemand hier meer van. Overigens heb ik
ook bij het opstarten van de pc een beetje last van schommelingen van de grootte van
mijn resolutie. Het is overigens een oud model sony trinitron van 20 inch.

Gr.

BJC2008

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet iedere website hoeft natuurlijk te passen op 1024*768, als die een grotere resolutie hebben (of een webdesigner die geen rekening houdt met scrollbalken bijv) dan past het niet.
Ik zie niet precies wat hier het probleem nu is. Formuleer eens duidelijk wat er nu aan de hand is en wat je denkt dat niet klopt.
Voor nu schop ik dit topic even naar VB, maar geef aub wel wat meer info, want hier kunnen we vrij weinig mee.

• BJC2008
Het klop inderdaad niet bij sommige websites, maar het andere vreemde is wel dat het lijkt alsof de beeldbuis
de grootte niet kan vasthouden, bijvoorbeeld als ik scroll naar een wit gedeelte van het scherm dan wordt
het groter, en vice versa bij donker dan wordt het weer kleiner, niet erg veel, maar dat is als hij net even
aan staat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gezien het nog om een beeldbuis gaat, probeer eens te kijken of je het ding kunt degaussen (als zo'n ding het standaard al niet doet) en of je verder geen interferentie in de buurt hebt (magnetische speakers, telefoons etc).
Anders kan het zijn dat het ding gewoon 'op' is.

• BJC2008
Beide dingen heb ik weleens geprobeerd, maar het kan zijn dat van 20 centimeter afstand een speaker nog steeds problemen geeft? Overigens het echt vreemde was dat ik bij yahoo inlogde en daar zei de website dat
mijn monitor niet op de standaard resolutie stond terwijl die dat wel was, dus 1024X768, maar dat was maar
een malig.

[ Voor 44% gewijzigd door BJC2008 op 07-01-2010 14:03 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 23:50
Naar aanleiding van je posts kan ik niet opmaken wat nu precies het probleem is.

Is het wellicht mogelijk om foto's te maken?

Verder:
- Welk OS gebruik je?
- Welke browser gebruik?
- Welke websites hebben we het over?

Probeer het verder ook een met een andere browser (om instellingen in die browser uit te sluiten als oorzaak).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• BJC2008
Ik probeer nu even chrome en dat scheelt inderdaad een heel kopje suiker. In iex krijg je niet eens een scrollbalk onder. Verder heb ik de speaker verder gezet. Ik heb het nu over windows xp pro x64 met iexplorer.
De websites zijn meestal tweakers.net en de telegraaf.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:28
Het verkleinen/vergroten van je beeld wanneer je een groot wit of zwart vlak in beeld krijgt, komt wel vaker voor bij CRT monitoren en komt voor zover ik weet door de voeding van je monitor.

Je overige probleem is erg onduidelijk. Ik snap niet wat je nou precies bedoelt met 'stukje aangeplakt'.

Je usericon is trouwens erg irritant

[ Voor 11% gewijzigd door Jimster op 07-01-2010 15:32 ]

• BJC2008
Je kunt toch een stuk aan een website plakken, 1200 zoveel pixels in plaats van 1024, alleen zag ik dat niet
als de norm die men aanhoud, maar meer als probleem van mijn monitor.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je probleem is dus dat je reso te laag staat?
Zet je resolutie dan hoger, dan ben je daar vanaf.

• BJC2008
Dat is niet eenvoudig ik vind al dat ik kleine letters heb, ik vond eigenlijk meer het probleem vervelend dat je bij
de telegraaf geen scrollbalk zag maar die heb ik nu wel met chrome, overigens met chrome bij tweakers.net zie
ik helemaal geen verschil. In ieder geval bedankt voor het antwoord.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is er niet toevallig ingezoomd op somige websites in internet explorer? Druk de toetsen ctrl en 0 (nul) eens tegelijk in.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 15:46

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Volgens mij heb je twee problemen:

1) Websites worden niet goed weergegeven bij een resolutie van 1024x768.
2) De voeding van je monitor is niet (meer) stabiel.

Over 1 is al een en ander gezegd. Het enige dat belangrijk is om te weten is dat websites geen resolutie hebben, maar sommige website-ontwerpers wel uitgaan van een bepaalde resolutie en vinden dan hun klanten zich daar maar aan moeten aanpassen.

Deel 2 van je probleem heeft hier niks mee te maken. Als ik het goed begrijp heb je een CRT monitor? Dus geen plat scherm maar een "ouderwets" ding? Daar kan het wel eens zijn dat de grootte van het beeld afhangt van de hoeveelheid licht die het ding moet uitstralen. Een donker scherm vreet minder stroom dan een licht scherm. Als de voeding van je monitor dat verschil niet aankan, wil de grootte van je beeld wel eens varieren. Zag je vroeger wel bij ouder wordende TV's, misschien is hetzelfde aan de hand bij je Trinitron?

Je resolutie verandert op dat moment echt niet. Alleen de projectie van het beeld op je monitor varieert van grootte. Je PC zelf weet daar niks vanaf. Die stuurt gewoon 1024x768 pixels naar je monitor.

[J|O|R] <- .signature.gz

• BJC2008
Ik zal nog eens opletten als hij weer opstart, maar volgens mij ligt het aan het magnetische veld van de speaker en de monitor. (crt) Internet explorer loopt overigens gewoon achter bij chrome als je naar tweakers.net kijkt tenminste. Hoewel chrome weer geen plugins genoeg heeft en die rare bookmark manager gooit ook alles door elkaar. Mijn monitor kan een beetje ingebrand zijn, ik kan namelijk moeilijk nog meer zwart krijgen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:28
Maak eens een screenshot in Chrome en IE, dan is het wat duidelijker waar je over hebt.

• BJC2008
Misschien gaat het zo lukken; klik hier

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Volgens mij is het probleem alleen dat je windows balk niet wordt weer gegeven?

offtopic:
snap er niks van...

[ Voor 22% gewijzigd door Xenomorphh op 07-01-2010 22:48 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 12:31

Eris

-

De telegraaf kent geen horizontale scroll balken. Waarschijnlijk heeft de telegraaf de horizontale scrollbalken uit geschakkeld via CSS. Kan je hellaas weinig aan doen. Gewoon een slecht ontwerp

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het antwoord is al gegeven. Het is gewoon de zoom van IE die dit doet. Ik krijg in IE8 de site exact perfect, en bij de eerste stap met zoom krijg ik het zelfde als op de screenshot.

Zoals al eerder aangegeven: CTRL-0 indrukken.

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Idd, je zoom staat op 110%, dat verneukt de layouts van zat sites. Zet die dus eerst gewoon goed.

• BJC2008
Dat is inderdaad waar, komt denk ik omdat ik de letters te klein vind.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
1024x768 op een 20" monitor? Dat is dan ook niet gezond...
Je kan gewoon je DPI waarde verhogen in windows, dat resolutie aanpassen heeft totaal geen zin en is nog eens onhandig ook. Verspringend beeld kan ook gewoon komen doordat een resolutie gewoon niet fijn op je monitor past, wat ik ook totaal niet gek vind met een 20".

p.s. Ik neem aan dat je al een bril/leesbril hebt? Anders zou ik daar eerst eens naar kijken. ;)

Verwijderd

Als je de mogelijk hebt probeer dan eens een 20"+ TFT scherm in native-res met Windows 7 plus hoge DPI instellingen. Dit is veel beter werkbaar dan XP in een lage resolutie of hoge DPI.

TFT zijn na mijn gevoeg ook een stuk rustiger voor je ogen. Worden je ogen dus minder snel moe.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 23:37 ]

• BJC2008
Nu heb ik dus 120 dpi en hogere resolutie ingesteld en 1280X960, en het beeld is wel
beter, maar ik kon niet vinden hoe ik de resolutie van de muis kon aanpassen, hetzelfde
effect als met notebook touchpads, je moet 3x heen en weer bewegen om aan de overkant
van het scherm te komen.

[ Voor 114% gewijzigd door BJC2008 op 08-01-2010 02:07 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 19:34

KneoK

Not in a million lightyears

BJC2008 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 01:09:
Nu heb ik dus 120 dpi en hogere resolutie ingesteld en 1280X960, en het beeld is wel
beter, maar ik kon niet vinden hoe ik de resolutie van de muis kon aanpassen, hetzelfde
effect als met notebook touchpads, je moet 3x heen en weer bewegen om aan de overkant
van het scherm te komen.
Configuratiescherm >> Muis >> Tabje Aanwijzer opties >> Aanwijzer snelheid ?

• BJC2008
Helaas, dat is de klik snelheid, er zijn duidelijk muizen die een hogere resolutie aankunnen dan de mijne, en die is zelfs een optische, maar die gaat toch eigenlijk niet verder dan 1024X768, helaas. Als je dan hogere neemt dan moet je zoveel heen en weerschuiven, ik heb echter geen berichten gelezen over deze resoluties.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee hoor, je kunt ook de muissnelheid aanpassen.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat je muis maar tot 1024 x 768 kan gaan, maar dat heeft eerder met de ruimte op je muismat te maken en de snelheidsinstellingen. Ik draai zelf op een reso die vele malen hoger is dan de jouwe, maar zelfs met het meest simpele muisje geeft dat heus geen problemen hoor ;)

• BJC2008
De aanwijzersnelheid regelt niet de resolutie, dat is het aantal beeldlijnen wat de muis haalt, geloof ik ook aangeduid met dpi. Ik heb pas gelezen dat je een muis hebt met 1000 dpi, dat moet wel voldoende zijn denk ik. Overigens het veranderen van schermgrootte lag meer aan het feit dat ik mijn beeldscherm instelde op de grootte van de desktop en niet van internet explorer bijvoorbeeld, die meer ruimte in beslag neemt kennelijk.

• BJC2008
TERW_DAN schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:51:
Nee hoor, je kunt ook de muissnelheid aanpassen.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat je muis maar tot 1024 x 768 kan gaan, maar dat heeft eerder met de ruimte op je muismat te maken en de snelheidsinstellingen. Ik draai zelf op een reso die vele malen hoger is dan de jouwe, maar zelfs met het meest simpele muisje geeft dat heus geen problemen hoor ;)
Ik probeerde anders software te downloaden van logitech en die werkte niet op mijn systeem, verder heb ik niets kunnen vinden.

Hier staat het artikel over de resolutie; klikken

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 14:18
Configuratiescherm >> Muis >> optie voor de aanwijzer >> beweging

een muis met dpi1000 heb je echt niet nodig ;) iedere muis kan je instellen voor naar jou prettige instellingen voor internet

1000dpi is voor gamers interresant voor zover ik weer

(vista)

[ Voor 55% gewijzigd door Tribledragon op 08-01-2010 23:21 ]

• BJC2008
inderdaad is de snelheid nu beter, ik heb weer engels dus ik zag dit pas laat.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 19:34

KneoK

Not in a million lightyears

Tribledragon schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:19:
Configuratiescherm >> Muis >> optie voor de aanwijzer >> beweging

een muis met dpi1000 heb je echt niet nodig ;) iedere muis kan je instellen voor naar jou prettige instellingen voor internet

1000dpi is voor gamers interresant voor zover ik weer

(vista)
Ik moest het even vertalen (heb een Engelse Windows) en deze bedoelde ik inderdaad. Nog even voor de duidelijkheid (deze komt van Windows 7 maar dit scherm is volgens mij niet anders in XP en is in het Nederlands precies hetzelfde):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gK1H7hUREXbe0BsdbRxPOJFc/full.png

Edit: net te laat :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BJC2008 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:11:
[...]

Ik probeerde anders software te downloaden van logitech en die werkte niet op mijn systeem, verder heb ik niets kunnen vinden.

Hier staat het artikel over de resolutie; klikken
Die resolutie waar ze het daar over hebben heeft 0,0 met je monitorresolutie te maken.

En waarom probeer je andere software te downloaden? De snelheid van je muis kun je standaard in windows instellen (zodat je verder kan bewegen zonder je muis fysiek meer te hoeven verplaatsen).

• BJC2008
Juist ik snapt het, nog bedankt.
Pagina: 1