• boer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 12:35
In mijn audiobewerkingsprogramma werkt alles erg soepel. Na een minuut of 5 houdt dit echter op en begint alles te haperen, en zie ik dat mijn CPU belasting enorm vol loopt. Na enige tijd kwam ik erachter dat de CPU temperatuur van de CPU evenredig gestaag oploopt. Op idle is de temperatuur rond de 65 graden en onder stress loopt deze op tot de TJmax die rond de 95-100 graden ligt voor mijn processor. Dit heb ik getest met Primetest en toen hij op TJmax stond heb ik de test maar gestopt omdat ik mijn CPU niet wilde beschadigen.

Nu is mijn vraag: kan het zo zijn dat de performance wordt beinvloedt door een hoge CPU temperatuur of kan dit NIET en zou je simpelweg een BSOD krijgen bij een te hoge temperatuur zonder merkbaar performance verlies voor die tijd?

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:49
boer schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 03:59:
zou je simpelweg een BSOD krijgen bij een te hoge temperatuur zonder merkbaar performance verlies voor die tijd?
hiervoor hebben we meer info over je pc nodig.

welk OS , moederbord, CPU etc etc etc

Verwijderd

Nee. Een te hoge temperatuur is tegenwoordig bijna elke processor voor op beschermd. Of hij klokt onder (lagere snelheid/voltage) of hij schakelt zichzelf uit.

Te lang werken op een te hoge temperatuur (op z'n teentjes) werkt wel averechts op de levensduur van je CPU en de rest van de componenten.

• boer
n0elite schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 04:03:
[...]

hiervoor hebben we meer info over je pc nodig.

welk OS , moederbord, CPU etc etc etc
bedankt voor de reactie :)

- mainbord: Gigabyte EP35-DS3P
- CPU: Intel Q6600 met stock koeler erop
- 1 30 GB raptor schijf als systeemschijf, 2 keer 750GB samsung f1 spinpoints
- 3 GB Kingston geheugen (memtest geeft geen fouten)
- Antec Sonata III kast met 120 mm case fan

• boer
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 04:10:
Nee. Een te hoge temperatuur is tegenwoordig bijna elke processor voor op beschermd. Of hij klokt onder (lagere snelheid/voltage) of hij schakelt zichzelf uit.

Te lang werken op een te hoge temperatuur (op z'n teentjes) werkt wel averechts op de levensduur van je CPU en de rest van de componenten.
thnx voor je reactie ;)

noobvraag: als hij onderklokt op een lagere snelheid kun je dit dan niet merken in performance verlies? wat het vol lopen van de cpu meter en de haperingen zou verklaren?

Verwijderd

Een Intel klokt inderdaad terug, om schade te voorkomen. Hiermee gaat vanzelfsprekend de prestaties omlaag. Je kan bijv wijken naar een betere koeler (Artic freezer bijv, goedkoop & degelijk) of doe je sidepanel los van je kast.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Controleer of je cpu koeler niet een laagje stof onder de fan heeft.
Anders nog even de standaard koelpasta pasta met Artic Silver pasta vervangen (5 euro)
Ontstof gelijk de hele kast met een busje compressed lucht.
Stock cooler moet eigenlijk zat zijn.

• boer
Inmiddels heb ik de behuizing stofvrij gemaakt met een bus perslucht en nieuwe koelpasta op de stock koeler gedaan. De CPU temperatuur is in idle nu rond de 30 graden en stressed rond de 45. Probleem opgelost zou je zeggen ;)

Nu is er echter een nieuw probleem. Om de CPU koeler opnieuw te installeren moest ik het moederbord losschroeven en alles uit de behuizing halen. Daarna heb ik alles zo goed als mogelijk weer aangesloten, na wat experimenteren met de power switch en reset switch connectors kreeg ik 'm eindelijk zover dat ie weer opstartte. Windows startte wel op, maar reageerde niet of nauwelijks. Inmiddels is windows om onduidelijke redenen wel opgestart, en de pc loopt merkbaar sneller dan eerst. Wat echter het probleem is is dat hij soms om onverklaarbare redenen niet reageert op muisklikken, of een dubbelklik maakt van een enkele klik. Nu klinkt dit een beetje raar maar het gebeurt continue, dus ik heb nog steeds het gevoel dat er nog iets niet helemaal goed is. Ongetwijfeld heb ik dit zelf veroorzaakt door alles opnieuw in te bouwen..

De temp van HD's, CPU en moederbord zijn allemaal goed. Mijn GPU temp is echter 79 graden, en volgens mij was dit eerder niet zo hoog. Zou het zo kunnen zijn dat problemen met de videokaart leiden tot dubbele muisklikken en andere rare problemen met de muis? Ik heb een passief gekoelde Geforce 8600 GT. Ik hoop dat jullie weten waar het aan kan liggen.Naar aanleiding van de eerdere reacties heb ik ook het vorige probleem weten op te lossen, dus bedankt allen daarvoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door boer op 08-01-2010 05:38 ]

Verwijderd

Heren, ik weet niet of ik hier goed zit maar even het volgende : mijn laptop Acer 1362 is enige maanden
geleden "gecrasht" , ik heb toen de laptop laten repareren omdat windows xp niet meer wilde opstarten.
Toen ik de laptop weer terug had viel het mij op dat de ventilator al na zo'n 5 minuten geactiveerd wordt,
dit had ik hiervoor nog niet meegemaakt , wat is hier aan de hand ? ik heb toen de computerzaak gebeld
en die vertelde mij dat ik een file moest downloaden van Acer om dit weer aan te passen , klopt dit ?
want ik wordt onderhand gek van die ventilator die nu bijna konstant loopt ! en ik krijg het idee dat dit het
internetten ook vertraagd ....

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
lol.. je fan zal jou internetten niet beinvloeden hoor.. en fan die al snel draait is standaard lijkt me..( zo ver ik laptops heb gehad)

ja, daag.

Verwijderd

Oke ,dat die fan draait ivm de koeling kan ik volgen maar naargelang die laptop langer aanstaat gaat die
fan steeds harder lopen .Maar wat is dan de reden dat voordat mijn laptop gecrasht was die fan een ander
gedrag vertoonde ?
Pagina: 1