Moederbord of CPU kapot maar welke van de 2

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik hoop dat ik dit topic hier zo legaal mag maken. Ik zit met een appart probleem. Je kunt de specs van mijn systeem in mijn sig terug vinden.

Sinds een korte tijd heb ik een hele hoge fluit toon uit mijn pc weg, welke een beetje weg heeft van een kapotte elco die lekt. In eerste instantie dacht ik, misschien is me videokaart wel kapot. Was net nieuw, maar goed het blijft electronica. Dus ik die grote knoeperd uit me pc gesleuteld, ander kaartje er in, maar nee, probleem bleef.

Het was dus niet de videokaart, dus ik blijf nu stuk hangen op OF het moederbord, of toch de CPU. Het lijkt mij niet echt dat een kapotte CPU een fluit toon kan maken ala een stukke elco. Deze doet het, of hij doet het gewoon niet. Simpel. Daarom hoopte ik dat hier misschien iemand was met een ervaring dat deze dat wel degelijk kan?

Bijkomstigheden zijn, dat wanneer de CPU om een stukje "load" vraagt, al is deze maar heel klein, dan veranderd de piep. Het lijkt dan net of er een harde schijf aan het laden is. Een geluid wat lijkt op Trrrrt hoor je dan, na gelang hij om CPU aandacht vraagt.

Ook nu kun je weer denken, is het dan de CPU of toch het moederbord?

Ik heb mijn moederbord al lopen inspecteren op lekkende elco's maar ik kon er zo snel niet 1 vinden (heb hier ervaring genoeg mee). Ook zou het natuurlijk een mosfet kunnen zijn, in iedergeval komt de piep dus weg bij de CPU. Daar zitten rondom natuurlijk een boel mosfets en elcos.

Ik wil wel een nieuw moederbord gaan kopen nu, maar het zou een beetje zonde zijn als ik alles uit elkaar haal, weer opbouw en er achter kom dat ik ook nog een nieuwe CPU moet gaan kopen.

Alvast bedankt voor het mee denken!

[EDIT]

Nog even wat getest. Ik heb 120Mbit internet. Daarom heb ik een 1 gigabit netwerk in mijn huis. Ik heb net een bestand naar mijn server getransferd. Het piepen gaat dan ook in eens harder. Volgens mij kan ik daar wel uit concluderen dat mijn moederbord deaud is?

[ Voor 8% gewijzigd door DAMAGE op 07-01-2010 02:09 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hou je oren eens naast je voeding, want volgens miij is het een klassiek gevalletje coil wine.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:28
Probeer anders met een rietje naar je oor de exacte locatie van het probleem te vinden. Eens met bovenstaande dat het waarschijnlijk de voeding is.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Net mijn oor naast de voeding gehouden, het geluid komt echt daar onder vandaan, bij de processor in de buurt. Het lijkt mij niet de voeding te zijn. Laatst ook al eens er achter, om te horen of het er door heen kwam, omdat ik idd ook dacht dat het dan wellicht de voeding kon zijn, maar ook toen bleek het er niet vandaan te komen.

Als ik overigens gewoon in de bios ben, dan hoor ik de piep niet. Het begint echt bij processor activiteiten, of bij zwaar transferen van bestanden (Vreet dit veel aan je cpu? Wel iets natuurlijk, maar een quad core moet daar toch niet echt veel moeite voor doen? Meer de northbridge lijkt mij dan)

Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/am2-motherboard-chart/m2n-e-b.jpg

*Klikje doet!*

Dat is mijn plank. Je ziet zeg maar boven in, een heatpipe met wat finnetjes er op. Daarom heen zitten wat elco's. Uit die buurt komt het ongeveer als ik het goed kan horen.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Gebruik je een geaard stopcontact?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat het geluid verandert met de processorbelasting is doodnormaal. Er wordt immers meer stroom gevraagd van het stroomcircuit rond de CPU, en dat kan gepaard gaan met een wisselend geluid. Als er ineens uit het niets geluid ontstaat, zou ik wel even kijken naar bolle of lekkende condensatoren. Maar het kan ook gewoon een trillende spoel zijn, en dat is niet erg.

Een defecte CPU zal zich in ieder geval niet uiten door een geluid :P

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-01-2010 10:04 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik gebruik geen geaardstopcontact. Ik weet dat dit beter is, maar in mijn optiek is dit niet het probleem.

Het geluid is inderdaad zo maar spontaan uit het niks ontstaan.

Wat ik even vergeten ben te zeggen is, dat het dus af en toe een ander geluid maakt, en dan hangt het systeem ook iet wat voor 1 of 2 seconden. Ik zeg wel hangt, maar hij hangt niet helemaal. Ik zal even een kleine situatie omschrijving doen:

De piep is constant. Wanneer er zware belasting is, dan dus het trrrrrt geluid en de verandering in toon. Dit precies inderdaad, om wat mijn collega hier boven terrecht opmerkt. Echter, wanneer ik bijvoorbeeld aan het browsen ben, en ik wil op een link klikken met mijn muis, kan het dus idd zijn dat hij net op dat moment gaat hangen. Wat er dan gebeurd is, ik kan mijn muis nog wel bewegen, maar bijvoorbeeld het oplichten van een Link, (mouse over) blijft dan uit. Tot dat het hangen van 1 a 2 seconden over is, en dan licht hij pas op.

Het zelfde geld voor een rechter muis klik, als het systeem hangt, dan duurt het ook even wat langer voor dat het menutje tevoorschijn komt. Het gekke is dus dat dat allemaal op zich laat wachten, maar mijn mouse cursor kan ik gewoon vrij blijven bewegen.

Het hangen gebeurd at Random. Bijvoorbeeld filmpjes van Youtube hangen dan ook eventjes, echter speelt het filmpje wel door, en het geluid gaat ook gewoon door... Het beeld hangt dus gewoon eventjes (daarom dacht ik dus dat mijn video kaart kapot kon zijn, maar dit heb ik al uitgesloten door een ander te gebruiken, een veel lichtere 8600GT)

Dit duid in mijn optiek echt op een defect ergens in een elco of iets wat met de processor vandoen heeft kwa stroom voorziening? (Elco, Mosfet, of iets anders in de buurt van de CPU) Of zoek ik het helemaal verkeerd nu?

Ik ben 90% zeker dat het mijn moederbord is dat dood is, maar ik hoop dus dat jullie mij hier kunnen vertellen of jullie het met me eens zijn, of juist helemaal niet, dat jullie denken dat het wat anders is. Tot nu toe alles dus kunnen uitsluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door DAMAGE op 07-01-2010 11:50 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Luister eens naar de spoel rechts onder je ramslots of dat spoeltje achter je VGA plug?

Als het uit de buurt van je bovenste MOSFET heatsink komt verdenk ik de laatste.

Verwijderd

Ik had laatst dit probleem ook (Plank RMA gestuurd heeft geen ene zak geholpen)
de enige manier dat ik dit probleem kan oplossen is mijn vcore op 1.2v te zetten. kijk eens met CPU-Z op welk voltage jouw vcore staat en op welk voltage deze zo stil mogelijk is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe moeilijk is het?

Test zelfde moederbord met andere CPU of zelfde CPU met ander bord. Probleem weg? Dan was dat onderdeel de schuldige. Zonder uit te wisselen kun je het gewoonweg nooit zeker weten.

Kijk trouwens hier eens naar: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Er is genoeg reden om andere onderdelen, zoals met name voeding, te verdenken. Ga ervan uit dat alles oorzaak zou kunnen zijn tot expliciet uitgesloten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 14:11 ]

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Is 't niet gewoon je CPUcooler die raar doet?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Awesome op 07-01-2010 14:15 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:53:
Ik had laatst dit probleem ook (Plank RMA gestuurd heeft geen ene zak geholpen)
de enige manier dat ik dit probleem kan oplossen is mijn vcore op 1.2v te zetten. kijk eens met CPU-Z op welk voltage jouw vcore staat en op welk voltage deze zo stil mogelijk is.
Maar als zijn pc ook blijft hangen, en dat is begonnen samen met het geluid, kan er wel meer aan de hand zijn. Dan is het stroomcircuit van het moederbord misschien defect, wat voor een instabiele stroomtoevoer en dus een instabiele computer kan veroorzaken.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
mijn CPU cooler doet niet raar ;) Watercooled. Dan zou het de eheim pomp moeten zijn maar die draait perfect.

@ Dion, ja dat begrijp ik. Ik heb geen andere plank. Heb hier voor wel een single core er op gehad. Die heb ik nog wel liggen en zou ik kunnen proberen. Nee het is niet moeilijk nee, maar ik heb gewoon sterkere vermoedens dat ik gewoon een andere plank moet aanschaffen.

Als ik vanavond wat meer tijd heb ga ik even goed horen waar het precies vandaan komt dat gepiep. Dat kan ik op dit moment helaas even niet doen. Dat zal meer duidelijkheid geven i guess!

Wat echt apart is, alleen bepaalde dingen hangen op het moment dat het systeem eventjes hangt, dus NIET alles kwa beeld, ik kan niet meer typen dan bijvoorbeeld, en die cursor springt ook niet als ik met de pijltjes toesten iets doe. Ook bijvoorbeeld de smilies blijven dan stil hangen, maar het geluid speelt onverstoord door, en ik kan ook gewoon mijn muis cursor bewegen :S

Als de machine hangt, en ik typ gewoon door, dan zie je in eens als het "hangen" weer gestopt is, gewoon in eens de letters en tekens die ik getypt heb op het beeld verschijnen. Ze springen er dan gewoon in eens razend snel in, net alsof er ff een poosje lag is geweest ofzo :P

Dus bepaalde dingen stoppen even, maar andere dingen gaan onverstoord door. ook de test met het transferen van een bestand over mijn netwerk leid niet tot gekke problemen. Ik kan mooi met stabiele snelheden transferen naar mijn server, en via internet haal ik ook mooi max 120mbit.

[ Voor 13% gewijzigd door DAMAGE op 07-01-2010 15:39 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Even een kleine update.

Gister nog eens heel erg goed geluisterd, dus zo goed mogelijk. Het komt echt bij de processor vandaan, maar geen spoor van bolle elco's... Ze kunnen natuurlijk ook van onder uit lekken maar dat kon ik niet goed genoeg zien. Het lijkt onder de heatsink van de Mosfets vandaan te komen?

Vanavond heb ik meer tijd, dan klap ik denk ik de single core er maar even in.

Onder tussen ben ik mij aan het orienteren wat voor nieuw moederbord ik het best kan kopen. Ik wil er niet op gaan bezuinigen, het moet een leuk bordje zijn waar ik nog wel eventjes mee kan.

To be continued dus.

[ Voor 5% gewijzigd door DAMAGE op 08-01-2010 16:11 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

DAMAGE schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:10:
Even een kleine update.

Gister nog eens heel erg goed geluisterd, dus zo goed mogelijk. Het komt echt bij de processor vandaan, maar geen spoor van bolle elco's... Ze kunnen natuurlijk ook van onder uit lekken maar dat kon ik niet goed genoeg zien. Het lijkt onder de heatsink van de Mosfets vandaan te komen?

Vanavond heb ik meer tijd, dan klap ik denk ik de single core er maar even in.

Onder tussen ben ik mij aan het orienteren wat voor nieuw moederbord ik het best kan kopen. Ik wil er niet op gaan bezuinigen, het moet een leuk bordje zijn waar ik nog wel eventjes mee kan.

To be continued dus.
Psst... De spoel naast je MOSFET heatsink! Dat kleine verticale dingetje dus met koperdraad eromheen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het duurste moederbord is ook niet altijd het beste moederbord. Als je dit soort problemen wil vermijden in de toekomst moet je vooral kijken naar de kwaliteit van de stroomvoorziening. Lees je wat in over deze materie, en je wordt beter in het herkennen van een kwaliteitsvol stroomcircuit op een moederbord.

Zorg er verder ook voor dat je een goede en niet te krap (maar ook niet té ruim) bemeten voeding hebt. Je onderdelen kunnen namelijk veel sneller slijten (en zeker ook het stroomcircuit van het moederbord) door een slechte voeding.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Nieuw mobo en geheugen gekocht...

Probleem opgelost :) Nu ben ik aan het reinstallen, hopelijk blijft het kreng een beetje stabiel, draai met 4GB DDR2 1066..

Mijn vermoedens dat het mobo dood was waren dus correct! Toch heb ik het oude moederbord nog even geinspecteerd, en ik kon niet echt iets merkwaardigs tegenkomen. Zal morgen nog even goed kijken of ik iets geks kan vinden!

Pagina: 1