Toon posts:

Probleem RAID setup op Zotac ION ITX A-E

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• aroby
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04-2020
Dit is mijn eerste bericht op het tweakers.net forum, dus ik hoop dat ik alles goed verwoord ;)

WAT HEB IK QUA HARDWARE & SOFTWARE?
Moederbord : Zotac ION ITX A-E
Geheugen : OCZ Reaper 4GB
Harddisk 1 : OCZ SSD Vertex Turbo 30GB
Harddisk 2 : WD Caviar Green 2TB
Harddisk 3 : WD Caviar Green 2TB
Besturingssysteem : Windows 7 Ultimate

WAT WIL IK GRAAG?
Alles draait prima op de geweldige systeem, maar ik wil de twee WD Caviar Green 2TB schijven heel graag in RAID 1 zetten.

WAT HEB IK GEDAAN?
Ik heb Windows 7 Ultimate geïnstalleerd. Daarna heb ik in de BIOS aangegeven dat ik RAID ipv SATA wil gebruiken. PC opnieuw opgestart en met F10 de RAID configuratie opgestart. Hier vervolgens aangegeven dat ik de twee WD Caviar Green 2TB schijven in RAID 1 (Mirror) wil zetten en PC opnieuw opgestart. Tenslotte heb ik in de BIOS aangegeven dat de OCZ SSD Vertex Turbo 30GB mijn bootdisk is.

WAT IS HET PROBLEEM?
De PC start op, laat het introductiescherm van Windows 7 Ultimate zien en vervolgens zie ik kort een blauw scherm en de PC herstart zichzelf.

WAT IS DE OPLOSSING?
Nou, dat hoor ik graag van jullie ...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

Heb je Windows geinstalleerd voor of nadat je de modus gewijzigd hebt? Als je dat later pas hebt gewijzigd is dan zal Windows inderdaad problemen geven met opstarten. Ik zou in dat geval voor een reinstall kiezen, dat is het snelste (je kunt proberen eerst de RAIDdriver te installeren en dan de S-ATAcontroller op RAIDmodus te zetten. Maar of dat gaat werken is afwachten).

• aroby
Wow, ik had niet verwacht dat ik zooo snel een reactie zou krijgen zeg!

Nou, ik heb Windows VOOR het wijzigen van de modus geïnstalleerd ja.

Als ik je goed begrijp, kan ik de volgende twee dingen doen:

1. Alles zo in de BIOS laten staan en een herinstallatie van Windows 7 doen.

of

2. RAID driver installeren. Maar hoe doe ik dat want het is geen setup maar zo'n *.INF bestand?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt de driver updaten en dan naar dat .inf bestand verwijzen. Of dat lekker werkt is natuurlijk de vraag.

• aroby
Thanks TERW_DAN!

Ik kan dat natuurlijk eerst proberen voordat ik Windows 7 weer opnieuw met alle drivers en zo installeer.

Moet ik dan via de optie apparaatbeheer bij de WD harddisk de driver koppelen of is dat een andere onderdeel in apparaatbeheer waar ik driver aan moet koppelen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 23:13
vervolgens zie ik kort een blauw scherm en de PC herstart zichzelf.
Even tijdens het booten op F8 drukken en bij het keuzescherm voor de veilige modi even aangeven dat bij een fatale systeemfout niet automatisch het systeem herstart moet worden, dan kan je wel de foutcode in je blauwe scherm lezen en kijken of het zeker aan je raid config ligt.

Je moet tijdens de windows install aangeven dat je een extra driver wilt installeren (vanaf een usb-stickje oid)

Wiethoofds meuk en 'overige'

• aroby
Goede tip Wiethoofd, want ik kan inderdaad niet zien wat er op het blauwe scherm staat. Op het juiste moment op pauze drukken is me niet gelukt, haha.

Er kreeg net inderdaad van TERW_DAN te horen dat je dat bij een Windows installatie ergens kunt aangegeven. Toch vind ik het raar dat je dus niet of moeilijk later een RAID configuratie kunt inrichten.

Ik ga eerst eens kijken of ik de exacte foutmelding met je tip kan achterhalen ...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoezo is dat raar? AHCI en RAID werken heel anders, je HAL moet wel snappen hoe hij dat moet aanspreken, als je dat dan ineens omgooit gaat het fout.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee