Toon posts:

Tweede harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een HP systeem met een SATA harddisk.
Nu heb ik een tweede (identieke) harddisk gekocht. Ik heb eerst de oude vervangen door de nieuwe schijf en daar Windows op geinstalleerd. Dat werkt al allemaal goed.

Nu mis ik nog kabels om beide schijven naast elkaar te laten draaien (dus ik moet nog een SATA power en data kabel gaan kopen). Ik las echter dat je bij SATA geen master/slave hoeft aan te geven.
Straks heb ik 2 schijven in mijn systeem zitten, beiden met een besturingssysteem geinstalleerd.
Hoe "weet" de pc nu met welke hij moet gaan booten ?
Is dat standaard degene die op SATA0 is aangesloten ? Of moet ik dat in de BIOS aangeven ?

Ik hoop op een reactie.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
De bootschijf kun je gewoon in de bios toewijzen, dus als je de boel hebt aangesloten gelijk ff het bios induiken. Daarna kun je in windows de oude schijf formatteren.

Als het goed is zit er nog wel een sata power kabel aan je voeding, als dat niet zo is, misschien wel een molex waar je dat een adaptertje voor kan halen.

Waarom heb je eigenlijk windows op de nieuwe HD geinstalleerd als ze toch identiek zijn? Je kon ook gewoon de nieuwe schijf aansluiten, formatteren en gebruiken om meuk op op te slaan, waar ie voor bedoeld is :)

[ Voor 24% gewijzigd door struul op 06-01-2010 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom heb je eigenlijk windows op de nieuwe HD geinstalleerd als ze toch identiek zijn? Je kon ook gewoon de nieuwe schijf aansluiten, formatteren en gebruiken om meuk op op te slaan, waar ie voor bedoeld is :)
Omdat het systeem op de oue schijf zo ontzettend traag is geworden met Vista en ik daar ook nog eens helemaal niet tevreden mee ben, installeer ik op de nieuwe schijf nu Windows 7. Vervolgens kan ik in alle rust de nieuwe omgeving inrichten en alles over zetten. Pas als alles goed werkt ga ik de oude schijf formatteren en als data schijf gebruiken.

Verder dank voor je antwoord. Ik heb de 2 kabeltjes (data en power) al gevonden, die ga ik vandaag kopen. Ook heb ik in de BIOS al gezien waar je de boot schijf moet toewijzen. Gata helemaal goed komen denk ik.