Een tijdje geleden hebben ik en een vriend twee Sitecom WL-308 draadloze routers gekocht. Dit was ter vervanging van onze 'oude' Linksys WAP54-G. Het doel was om, net zoals bij de Linksys', onze twee netwerken te verbinden zodat we files (film/muziek etc) van elkaars pc's konden halen. Omdat de WAP54G niet snel genoeg was voor HD filmmateriaal hebben we uiteindelijk voor de N standaard gekozen, en kwamen we uit bij de WL-308, die goeie prestaties zou leveren.
Het geheel ziet er dus een beetje zo uit
Met als enige verschil dat bij ons aan beide kanten een internet verbinding is (met aan beide kanten dus een router).
Wat we gedaan hebben (huidige situatie dus..):
- We hebben hetzelfde SSID
- Het SSID staat voor beiden op visible
- We hebben dezelfde beveiligingsinstellingen + wachtwoord
- We hebben beide apparaten op bridge mode ingesteld
- Ze staan alle twee ingesteld op hetzelfde channel (#9)
- Beide zijn aangesloten op een gewone poort rechtstreeks vanaf de router (dus niet de WAN poort)
- Het MAC willen we gebruiken en hebben beide adressen toegevoegd, maar zelfs als we het uit zetten werkt het niet
Zijn netwerk gebruikt 10.0.0.1 als router, mijn netwerk gebruikt 10.0.1.1 als router (dat is dus allemaal statisch ingesteld, dus géén DHCP). Alle computers die er bij mij aanhangen zijn dan ook 10.0.1.2, 10.0.1.3 etc en bij hem dus 10.0.0.2 enz.
In mijn geval hangt de WL308 ook nog achter een switch, maar dat moet volgens mij niets uitmaken.
Bij het gebruik van deze instellingen werkte het met de Linksys WAP54G's perfect (heeft enkele jaren zo gewerkt). Bij de WL308 echter niet. We snappen niet waarom. We zijn allebei geen experts op het gebied van netwerken, maar ook weer niet echt leken. Wat zien we over het hoofd?
Het geheel ziet er dus een beetje zo uit
Met als enige verschil dat bij ons aan beide kanten een internet verbinding is (met aan beide kanten dus een router).
Wat we gedaan hebben (huidige situatie dus..):
- We hebben hetzelfde SSID
- Het SSID staat voor beiden op visible
- We hebben dezelfde beveiligingsinstellingen + wachtwoord
- We hebben beide apparaten op bridge mode ingesteld
- Ze staan alle twee ingesteld op hetzelfde channel (#9)
- Beide zijn aangesloten op een gewone poort rechtstreeks vanaf de router (dus niet de WAN poort)
- Het MAC willen we gebruiken en hebben beide adressen toegevoegd, maar zelfs als we het uit zetten werkt het niet
Zijn netwerk gebruikt 10.0.0.1 als router, mijn netwerk gebruikt 10.0.1.1 als router (dat is dus allemaal statisch ingesteld, dus géén DHCP). Alle computers die er bij mij aanhangen zijn dan ook 10.0.1.2, 10.0.1.3 etc en bij hem dus 10.0.0.2 enz.
In mijn geval hangt de WL308 ook nog achter een switch, maar dat moet volgens mij niets uitmaken.
Bij het gebruik van deze instellingen werkte het met de Linksys WAP54G's perfect (heeft enkele jaren zo gewerkt). Bij de WL308 echter niet. We snappen niet waarom. We zijn allebei geen experts op het gebied van netwerken, maar ook weer niet echt leken. Wat zien we over het hoofd?