Twee Sitecom WL-308 laten bridgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Een tijdje geleden hebben ik en een vriend twee Sitecom WL-308 draadloze routers gekocht. Dit was ter vervanging van onze 'oude' Linksys WAP54-G. Het doel was om, net zoals bij de Linksys', onze twee netwerken te verbinden zodat we files (film/muziek etc) van elkaars pc's konden halen. Omdat de WAP54G niet snel genoeg was voor HD filmmateriaal hebben we uiteindelijk voor de N standaard gekozen, en kwamen we uit bij de WL-308, die goeie prestaties zou leveren.

Het geheel ziet er dus een beetje zo uit

Met als enige verschil dat bij ons aan beide kanten een internet verbinding is (met aan beide kanten dus een router).

Wat we gedaan hebben (huidige situatie dus..):
- We hebben hetzelfde SSID
- Het SSID staat voor beiden op visible
- We hebben dezelfde beveiligingsinstellingen + wachtwoord
- We hebben beide apparaten op bridge mode ingesteld
- Ze staan alle twee ingesteld op hetzelfde channel (#9)
- Beide zijn aangesloten op een gewone poort rechtstreeks vanaf de router (dus niet de WAN poort)
- Het MAC willen we gebruiken en hebben beide adressen toegevoegd, maar zelfs als we het uit zetten werkt het niet

Zijn netwerk gebruikt 10.0.0.1 als router, mijn netwerk gebruikt 10.0.1.1 als router (dat is dus allemaal statisch ingesteld, dus géén DHCP). Alle computers die er bij mij aanhangen zijn dan ook 10.0.1.2, 10.0.1.3 etc en bij hem dus 10.0.0.2 enz.

In mijn geval hangt de WL308 ook nog achter een switch, maar dat moet volgens mij niets uitmaken.

Bij het gebruik van deze instellingen werkte het met de Linksys WAP54G's perfect (heeft enkele jaren zo gewerkt). Bij de WL308 echter niet. We snappen niet waarom. We zijn allebei geen experts op het gebied van netwerken, maar ook weer niet echt leken. Wat zien we over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kickje, namens "een vriend" uit de OP.
Heeft er niemand verstand van bridgen in het algemeen, wat wij over het hoofd kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:21
Niet echt ervaring met bridge van 2 APs, maar: routeren ze wel naar elkaars subnet?
Ze moeten natuurlijk wel snappen waar welk subnet is, anders sturen ze het klakkeloos naar de default gateway ;)

Probeer eens iets als:

1ste AP
10.0.0.1/24

2de AP
10.0.0.100/24

Rest van de PC's etc in dezelfde range (10.0.0.0/24).

[ Voor 32% gewijzigd door KennieNL op 08-01-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Interessant probleem (ik wil het zelfde zien te bereiken, maar was nog aan het kijken hoe dit het beste kan): Zien de twee routers elkaar wel op het wireless netwerk? Kan je op de ene sitecom toevallig zien dat de andere sitecom verbonden is?

Aangezien je twee verschillende netwerken hebt, moeten ze wel gerouteerd worden, dus de sitecoms moeten wel iets routeren.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt ervaring met bridge van 2 APs, maar: routeren ze wel naar elkaars subnet?
Onze subnets zijn 255.255.0.0 dus volgens ons zouden bijvoorbeeld 10.0.0.1 met 10.0.1.1 kunnen communiceren. Tenzij wij dit verkeerd voor hebben natuurlijk. Dit hebben we eigenlijk gedaan voor het overzicht in onze eigen netwerken.
Interessant probleem (ik wil het zelfde zien te bereiken, maar was nog aan het kijken hoe dit het beste kan): Zien de twee routers elkaar wel op het wireless netwerk? Kan je op de ene sitecom toevallig zien dat de andere sitecom verbonden is?

Aangezien je twee verschillende netwerken hebt, moeten ze wel gerouteerd worden, dus de sitecoms moeten wel iets routeren.
We hebben het wel es voor elkaar gekregen dat we konden pingen naar elkaar maar dan deed ie bijvoorbeeld maar 2 van de 4 goed pingen. Maar in de sitecoms zelf kun je de andere router niet zien. En we hebben geen handmatige routering ingesteld nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Ok, met een /16 subnet zitten 10.0.0.x en 10.0.1.x allebei in hetzelfde subnet, dus dat zit goed (sterker nog, je kan tot 10.0.255.x doornummeren, in totaal 65534 hosts). Dan is een verbinding tussen beide netwerken genoeg, denk ik.

Maar aangezien je 2 van de 4 pings kan ontvangen, heb je dus wel degelijk link, maar dan is hoogst waarschijnlijk de wireless verbinding niet goed genoeg. Is het mogelijk om beide wireless routers zo veel mogelijk bij elkaar in de buurt te zetten, met zo weinig mogelijk spullen die kunnen storen? Ik ken de sitecom routers niet, maar wellicht hebben ze niet zo'n denderend bereik (of minder dan de linksys)

Edit: nog een linkje wellicht voor wat beter bereik: http://www.youtube.com/watch?v=sUTT8wdN_VA

[ Voor 7% gewijzigd door ExtremelyBroken op 09-01-2010 18:32 ]

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ExtremelyBroken schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:03:
Ok, met een /16 subnet zitten 10.0.0.x en 10.0.1.x allebei in hetzelfde subnet, dus dat zit goed (sterker nog, je kan tot 10.0.255.x doornummeren, in totaal 65534 hosts). Dan is een verbinding tussen beide netwerken genoeg, denk ik.

Maar aangezien je 2 van de 4 pings kan ontvangen, heb je dus wel degelijk link, maar dan is hoogst waarschijnlijk de wireless verbinding niet goed genoeg. Is het mogelijk om beide wireless routers zo veel mogelijk bij elkaar in de buurt te zetten, met zo weinig mogelijk spullen die kunnen storen? Ik ken de sitecom routers niet, maar wellicht hebben ze niet zo'n denderend bereik (of minder dan de linksys)

Edit: nog een linkje wellicht voor wat beter bereik: http://www.youtube.com/watch?v=sUTT8wdN_VA
Van dat met 2 van de 4 pings was wel eens gelukt, maar dat was ieder in ons eigen huis, maar nu hadden we de routers gewoon bij elkaar gezet, om eerst ff zonder andere toestanden die routers met elkaar te kunnen linken en om vanaf scratch te beginnen, en dat kregen we helaas al niet voor elkaar. Maar nu kunnen we zelfs al niet pingen en wat de instellingen destijds waren zouden we ook zo niet meer kunnen zeggen.
Maar toen we de 2 routers ook dezelfde instellingen hadden gegeven leken ze ook elkaar iets van te storen ofzo, Want een draadloos apparaat van Niles maakte met mijn router verbinding i.p.v. de zijne dus had ie daar geen internet op, dus het leken nog 2 verschillende wifi netwerken met dezelfde naam. Hierbij stonden de routers wel gewoon in dezelfde kamer (proef-opstelling)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Hmm, ik heb even de handleiding opgezocht, en d'r staat ook een WDS optie tussen. Misschien kan je die eens uitproberen. (When WDS is enabled, this access point functions as a wireless repeater and is able to wirelessly communicate with other APs via WDS links.)

Geen idee of dit ook de meest efficiente manier is, maargoed. Overigens, geen idee of bridge mode zoals het staat aangegeven in de handleiding ook een connectie maakt met de andere sitecom. In de handleiding staat dat het alleen een brug bouwt tussen je wan/lan en wifi.

Ik kan die pings ook niet verklaren. Kan 't dat je toevallig via wifi aan het testen was, en toen met zijn sitecom verbonden was?

Als de sitecoms toch wel een connectie gemaakt hebben, zou je ook eens kunnen overwegen om twee verschillende IP netwerken te gaan proberen, en in plaats van bridging routing uit te proberen. Stel een /16 een /24 in (255.255.255.0) en geef beide sitecoms een eigen IP adres. Dan op elk van de PC's een route toevoegen voor het andere netwerk.

dus iets als:

Sitecom1: 10.0.0.1/24
Sitecom2: 10.0.1.1/24
PC aan Sitecom1: "route add -p 10.0.1.0 netmask 255.255.255.0 10.0.0.1"
PC aan Sitecom2: "route add -p 10.0.0.0 netmask 255.255.255.0 10.0.1.1"

Zodoende weet je tenminste zeker dat verkeer voor de andere kant niet naar je internet router toe wil, in plaats van naar de Sitecom router.

Pagina: 1