Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:34
Even kort de situatie, kan wat rommelig overkomen, dat was het ook toen het gebeurde ;)

Ik heb dit Mobo: pricewatch: MSI 785GM-E51

Met bios V2.3 geprobeerde de cores van mijn athlon x3 245 te unlocken, maar nadat ik ACC op auto had gezet geen POST piep meer. Even google'en leerde mij dat dat niet logisch is: Windows hoort te crashen als het niet werkt, de POST hoort wel gewoon door te gaan.

Dus: Bios updaten! Via de handige M-flash van MSI.

De 2.4 versie van deze pagina: http://www.msi.com/index....maincat_no=1&prod_no=1866

Na het flashen startte de PC niet meer door, dus toen heb ik even alle readme files nagekeken en de bios bleek voor de duurdere E65 versie te zijn: http://www.msi.com/index....maincat_no=1&prod_no=1864

Ik had in M-flash backup gemaakt, maar deze blijkt nu corrupt.Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2iqk52.jpg Ik heb toegang tot floppy disc. gevoed door hele oude voeding, een grote draden rotzooi hier...

Het is een AMI bios dus dit lijkt van toepassing:
AMI BIOS

* Download de BIOS file en hernoem hem naar AMIBOOT.ROM
* Zet dit bestand op een maagdelijk lege flop.
* Duw de flop in de gleuf en booten maar!
* Bij sommige mobo's moet je ook nog ALT+F2 of CTRL+Home oid indrukken tijdens het booten, maar dat staat vast wel in de handleiding beschreven
Maar ik kan dus nergens de goeie bios vinden, het internet heeft hem in ieder geval niet.

De naam van het bestandje is: A7596AMS.230

Als een tweaker die voor mij zou kunnen maken en opsturen, zou dat heel fijn zijn :)

Andere opties zijn ook welkom, de MoBo is 3 dagen oud, dus als het niet lukt gaat hij RMA.

EDIT: ik zie net dat de corrupte file en een gedownloade 2.3 (voor de E65 versie) dezelfde bestandsnaam/code hebben, misschien werkt het dan toch... Even proberen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vanx op 06-01-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik zou niet gauw M-Flash of LiveUpdate gebruiken, maar gewoon via usb, cd/dvd of floppy en dos, mucho veiliger als winbased bios updaters.
Als windows even de hik krijgt ben je nog verder van huis.

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 07-01-2010 00:42 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lijkt mij dat er gewoon een fout in de readme staat. En als je probeert te flashen met een corrupt bestand dan lijkt het me nogal logisch dat ie het niet meer doet.

Probeer gewoon versie 2.4 weer eens te downloaden. Als dat niet werkt v2.3, etc.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
Daloona, M-flash is IN de bios en met USB stick. Terw-Dan heeft het al meerdere keren aangeraden :)

Dolf, het bestand dat de BIOS(M-flash dus) op mijn stick zette was corrupt, niet waarmee ik flashte.

Ik heb een mailtje van MSI terug, en die zeggen dat dit wel de correcte bios is. Net ook de floppy methode getest, maar hij initialiseert de floppydrive niet. De DVD-drive gaat wel knipperen, de HDD spint op en ik hoor wat ratelen, maar de floppy start niet...

Iemand een idee om de floppydisk te laten starten? Even manual napluizen op bepaalde toetscombo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Ik bedoelde deze van het forum:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=108079.0

M-flash wordt daar, op het engelse MSI forum, afgeraden, zelfs door de mods, omdat het al verscheidene borden onklaar heeft gemaakt.
Zoek in de bios sectie daar maar eens op m-flash en kijk wat er fout gaat/kan gaan.
Die usb methode die de mods daar hebben ontwikkeld, heeft een 100% failsafe reputatie, er is tot op heden nog nooit wat mee fout gegaan, wat met M-flash wel anders is.
Voorbeeldje:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=132359.0

En die toetsen combo voor floppy opstarten is geloof ik ctrl + home, of ctrl met een F toets, ben ik ff vergeten.

[ Voor 111% gewijzigd door DaLoona op 08-01-2010 14:55 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
Bedankt! door jou nog even doorgedrukt en dit gevonden:

http://www.msicomputer.com/support/BIOS_Award_Recovery.asp

Global mod daar zegt over starten van floppy:

No just ensure floppy disk is attached properly[data and power cables]

Mja, ik kan er wel dingen opzetten, maar als hij de floppy niet inslikt. Moet ik die floppy kabel er op een bepaalde manier indoen? De powerkabel zat toevallig aan be quiet voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Floppykabel kan naar mijn weten er maar op 1 manier in, dus als ie goed erin zit, moet het goed zijn.
Misschien domme vraag maar heb je de disk bootable gemaakt?? Anders leest ie alleen wat erop staat, maar doet er verder niets mee.

Hier heb je een soort van handleiding voor verschillende bios recoveries:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0
Staan ook nog andere methodes bij, wellicht dat er een de juiste voor jou is.

[ Voor 40% gewijzigd door DaLoona op 08-01-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaLoona schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:54:
Floppykabel kan naar mijn weten er maar op 1 manier in, dus als ie goed erin zit, moet het goed zijn.
Misschien domme vraag maar heb je de disk bootable gemaakt?? Anders leest ie alleen wat erop staat, maar doet er verder niets mee.

Hier heb je een soort van handleiding voor verschillende bios recoveries:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0
Staan ook nog andere methodes bij, wellicht dat er een de juiste voor jou is.
´
kan dus wel op 2 manieren,al eens vaker gehad :X ,dan blijft het lampje van de floppy continu branden,als dit het geval is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
DaLoona schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:54:
Ik heb de floppy niet bootable gemaakt, want dat staat niet in de handleiding voor de AMI bios, bij de award bios staat het er specifiek bij:
Geen enkele vraag is dom, het zijn de kleine dingetjes waar ik nu op moet letten
For AMI BIOS

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.
Het probleem is dat de computer de floppy niet "inslikt", oftewel het klepje waar de flopper in moet blijft half open staan en de floppy wordt niet "doorgeschoten" naar het deel waar het uitgelezen kan worden. Hoort dat altijd wel te gebeuren? Het vervelende is dat het lampje niet gaat branden, terwijl dat bij de DVD-lezer wel gebeurd.

Ik neem morgen nog even deze link door: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=129173.0 daar staat nog in-depth bios/floppy informatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Vanx op 09-01-2010 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Floppy moet er altijd helemaal in gaan, anders kan ie niet gelezen worden.
Is het een oude FD? Dan kan het mechanisme gaar zijn, heb ik ook gehad bij oude FD's.
Is ie echt kapot, kijk dan of je er ergens een kan lenen/recyclen.
Ze zijn niet duur, maar om er even 1 aan te schaffen alleen voor dit karweitje, lijkt me een beetje onzinnig.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 09-01-2010 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
DaLoona, ik heb de floppy ook beschreven met dit ding. Alleen had ik de floppy er daarna uitgehaald en er pas weer ingestopt toen ik hem aan de kapotte PC aansloot. Misschien nog een keer erin laten en proberen.

Wel een gigantisch gepruts met die klote draden in allemaal PC's...

Bedankt voor je reacties :)
Pagina: 1