Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Sindskort een upgrade gedaan naar 2x Samsung F3 in Raid 0 & Windows 7 64. Moet makkelijk lukken met onderstaand systeem, echter voelt het geheel zeer lui en langzaam aan. Specs:

Gigabyte EP45-UD3P (ICH10R)
2 * 500Gb Samsung F3 HD502HJ (Raid 0)
Windows 7 64 Ultimate

Het laden van Windows 7 duurt aanzienlijk langer dan WinXP, maargoed dit had ik al wel verwacht. Het grootste probleem is echter het laden van spellen, of multitasken (laden van 2 of meer dingen).

GTA IV, Modern Warfare 2, Dirt 2; het laadt allemaal als dikke stront door een trechter. GTA IV bijvoorbeeld doet er makkelijk 3 minuten over om een savegame te laden. Met 2 x WD 3200AAKS in raid 0 had ik het hele zaakie binnen 10 seconden geladen; en dat zijn schijven die de helft langzamer zijn dan de samsung F3's die er nu in hangen. Hoe kan dit?

HDTune en Crystalmark resultaten staan hieronder. Opvallend is het grote verschil tussen read en write: wat is er loos?

http://img130.imageshack.us/img130/2729/hddi.jpg

Dingen die ik geprobeerd heb:
- Geen bad sectors (wel raar klikgeluid bij opstarten disks; dit schijnt normaal te zijn?)
- BIOS staat op RAID modus
- Gedefragmenteerd (win7 & auslogics disc defrag, zowel defrag als optimize)
- Laatste intel matrix storage driver gedownload (win 7 vraagt er niet om bij install?)
- Laatste intel chipset drivers gedownload (win 7 vraagt er niet om bij install?)
- Write-back-cache enabled --> helpt niets

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Er zijn een paar dingen die mij opvallen. Ten eerste is de read snelheid in Crystal Disk mark vele malen lager dan de write snelheid wat ik niet verwacht had. Ik zelf draai sinds dit weekeind ook met 2x Samsung F3 in Raid 0 op WIndows 7 64. Vreemd genoeg krijg ik uit Crystal disk mark soortgelijke resultaten waarbij ik ook nog erg grote verschillen zie in snelheid bij de verschillende file sizes.

Bij mij:

Gigabyte GA-p55-UD5
2 * 1T Samsung F3
Windows 7 64 Ultimate.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vreemd, maar misschien zijn de Samsungs op zich minder geschikt om onder raid te gebruiken. Zelf heb ik 3 x Seagate Baracuda 7200.12 in raid 0 staan, met een doorvoersnelheid van rond de 300 tot 320 Mb per seconde. Verder ook geen problemen tot nu met het opstarten van Windows 7 ( ongeveer 15 a 20 sec bij opstart ), maar nu heb ik wel dan een Asus P6T met X58 chipset dus het zou misschien ook daar aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben ook bezig geweest met RAID0 met Samsung F3 schijven op mijn Windows 7 pc.

Ik gebruik echter niet de Intel Matrix Storage Manager drivers maar de nieuwere Intel RST (Rapid Storage Technology) drivers, v9.5.4.1001. Misschien dat die helpen? Je kunt ze dowloaden bij station-drivers.com: http://www.station-drivers.com/page/intel%20raid.htm

De schijven zelf bevallen prima, ze zijn superstil, ook als ze druk bezig zijn en klikgeluiden heb ik nog niet gehoord. Win7 start ook veel sneller op nu. Ik weet niet of mijn resultaten echt goed zijn of niet, ben er nog niet veel mee bezig geweest en heb er nog niks aan getuned ofzo maar hierbij wat pics, gevoelsmatig gaat alles wel sneller dan voorheen.

Specs:
- Write Back Cache aan
- Stripesize 128 KB
- Win7 x64, Intel Core i7 920, 6GB RAM
- Intel ICH10R op Asus P6T met X58 chipset
- 2 * 1TB Samsung F3 in RAID0

ATTO
http://i48.tinypic.com/2hnt3kp.png

Crystal Disk Mark
http://i47.tinypic.com/2e23t42.png

HD Tach 32MB Long
http://i46.tinypic.com/331ero7.png

HD Tune
http://i50.tinypic.com/244bos1.png

[ Voor 11% gewijzigd door remotehost op 12-01-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
InfinityG35 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:09:
Dingen die ik geprobeerd heb:
- Geen bad sectors (wel raar klikgeluid bij opstarten disks; dit schijnt normaal te zijn?)
- BIOS staat op RAID modus
- Gedefragmenteerd (win7 & auslogics disc defrag, zowel defrag als optimize)
- Laatste intel matrix storage driver gedownload (win 7 vraagt er niet om bij install?)
- Laatste intel chipset drivers gedownload (win 7 vraagt er niet om bij install?)
- Write-back-cache enabled --> helpt niets
Gebruiken je HD's wel de intel driver? Zie de storage manager.
Staat AHCI aan in je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
remotehost schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:02:
Ik ben ook bezig geweest met RAID0 met Samsung F3 schijven op mijn Windows 7 pc.

Specs:
- Write Back Cache aan
- Stripesize 128 KB
- Win7 x64, Intel Core i7 920, 6GB RAM
- Intel ICH10R op Asus P6T met X58 chipset
- 2 * 1TB Samsung F3 in RAID0
Ik heb ongeveer vergelijkbare prestaties. Het is idd belangrijk de laatste RST drivers van de intel site. Deze willen nog al snel geupdate.Ik beschik dan ook over een ICH10R chip met X58 chipset. Nu kan ik in de bios XHT (Extreme hard drive) enabled en disebled. Deze optie kun je alleen gebruiken bij raid. Deze optie heb ik dus ook enabled.

Nu ga ik experimenteren met nog een raid-0 opstelling maar dan voor me DATA/GAMES, de vraag is echter win ik prestatie door deze op een marvell controller te laten draaien of ook via de intel ICH10R waar al een raid -0 aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
ahci
ncq

die moeten aanstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

devinjanssen schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:49:
[...]
Nu ga ik experimenteren met nog een raid-0 opstelling maar dan voor me DATA/GAMES, de vraag is echter win ik prestatie door deze op een marvell controller te laten draaien of ook via de intel ICH10R waar al een raid -0 aanwezig is.
Je kunt prima twee RAID sets op de ICH10R kwijt, deze controller is over het algemeen sneller dan de Marvell. Dit wordt veroorzaakt doordat de ICH10R direct in de chipset zit gebakken en de extra Marvell of eventuele JMicron controller over het algemeen aan een PCI bus of PCI-e lijn hangen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
_Dune_ schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:58:
[...]

Je kunt prima twee RAID sets op de ICH10R kwijt, deze controller is over het algemeen sneller dan de Marvell. Dit wordt veroorzaakt doordat de ICH10R direct in de chipset zit gebakken en de extra Marvell of eventuele JMicron controller over het algemeen aan een PCI bus of PCI-e lijn hangen.
Klopt inderdaat, Ik had het even getest met Hd tune. Het scheld zeker 50 MB/sec. Bedankt. ik draai nu 2 maal Raid 0 op mijn ICH10R controller.

Je merkt nu wel dat de toegangstijd van de schijven erg langzaam is.
Pagina: 1