Dilemma: Receiver vervangen of kast open zagen

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik heb sinds vandaag mijn gloednieuwe dressoir binnen gekregen, hiervan heb ik het middelste deel gereserveerd voor mijn apparatuur.
Op de een of andere manier ben ik zo stom (understatement) geweest om verkeerd te meten of niet op te letten want mijn receiver (Yamaha RX-V2500) is dieper dan in het dressoir past.
Over hoe stom dat is kunnen we discussieren maar ik heb een oplossing nodig, ik wil hem niet op een andere plek zetten.

In mijn ogen zijn er twee opties:
• achterkant open zagen
• receiver vervangen

Uiteraard moest ik sowieso al een gat boren om kabels door te leiden aan de achterkant, maar een rond gat van 10 centimeter is nogal wat anders dan een rechthoekig gat van 40 bij 15 centimeter.

Daarom zou je dan liever denken aan het vervangen van de receiver. Echter stuit ik daarbij op enkele problemen:
Dit model is nog van voor de HDMI, die kwam pas in de opvolger, dus geenszins gewild qua opties op dit moment. Voor zover ik kan inschatten krijg je vrij weinig voor een 'verouderde' receiver.
Dat zou dan betekenen dat ik flink bij moet leggen en er dus behoorlijk op achteruit ga, als ik hem uberhaupt al kwijt raak.
Daarnaast stuit het mij nogal tegen de borst om eerst naar formaat te kijken en daarna pas naar specs en kwaliteit.

Geheel een nieuwe kopen is natuurlijk zonde, extra aansluitingen zoals HDMI ofzo hoeven van mij niet zo nodig via de receiver.
Aan de andere kant is het ook maar de achterkant van de kast, die is niet zo heel dik en kan je waarschijnlijk vrij netjes open zagen.
Die kant staat toch tegen de muur en de komende jaren zal het dressoir zeker de audioapparatuur herbergen.

Ik hoop dat mijn dilemma een beetje duidelijk is.
Nu weet ik wel dat ik dit uiteindelijk zelf moet beslissen maar ik hoop hier nog wat extra inzichten te krijgen met betrekking tot inruil bijvoorbeeld of bevestiging dat ik maar moet gaan zagen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hop, zagen!

Elke andere receiver zal ook zo diep zijn, dus zal vroeg of laat toch tegen dat probleem aanlopen.

Evt kan je netjes zagen en "invallen" met je decoupeer om op die manier een smalle zaagsnede te krijgen; dan kan je eea altijd nog terugplakken als het moet. Overigens is de achterkant meestal hardboard achtig spul, dus das ook het probleem niet.

Wise enough to play the fool

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ghehe, was het maar zo makkelijk. Splinternieuwe massief teakhouten dressoir, doet toch zeer om daar de decoupeerzaag in te zetten. ;)
Achterkant is inderdaad dun, geen board maar wel dun.

De receiver is trouwens 43,5 centimeter diep, dat is wel bovengemiddeld als ik een beetje rond kijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 06-01-2010 22:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Een ander dressoir zoeken is geen optie?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:05:
Een ander dressoir zoeken is geen optie?
Nee, helaas, het was al lang zoeken en deze was speciaal besteld en nu eindelijk binnen.
Daar ga ik niet meer van af stappen, er is verder ook niets mis mee, ik ben gewoon een flinke kluns. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:36

Marc H

- - Is wakker - -

Speciaal kastje kopen voor je audioapparatuur?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Mss kun je de receiver uit zijn behuizing halen. Als de printplaat kleiner is past het mss net in een custom kastje.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hier hebben we lang gezocht naar een klassieke secretaire. Eindelijk eentje gevonden, in goede staat. Binnen een half uur zat er een gat in voor de kabels...

* teacher heeft daar niet zon moeite mee.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:03:

De receiver is trouwens 43,5 centimeter diep, dat is wel bovengemiddeld als ik een beetje rond kijk.
Mhwah dat valt toch wel mee, mijn stereo versterker zit op 46 of iets dergelijks :). Met veel moeite een kastje voor gevonden. Als ik ruimte had voor een groter meubel had ik daar wel een gat ingezaagd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 23:48 ]

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-12 11:28
Bekend probleem O-)

• Fitz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-12 23:40

Fitz

Vincent! We happy?

Niet zo moeilijk doen!

Gewoon een uitsparing maken in de achterkant. Praktisch elke receiver heeft ongeveer dezelfde afmetingen qua diepte. Mocht je later het meubel anders willen inrichten dan kun je er altijd nog voor kiezen om een nieuwe hardboard achterkant (desnoods geverfd) van een bouwmarkt op het meubel te schroeven.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53
Leuk! Dit heb ik jaren geleden ook aan de hand gehad. Wij hadden een AV meubel op maat volgens mijn specificaties laten maken bij een meubelmaker. Toen het geleverd werd, bleek dat ik geen rekening gehouden had met het feit dat wanneer er kabels in achterkant van de receiver zitten, het ding een stuk dieper is en dat paste niet. Stomme fout van mijn kant natuurlijk. De meubelmaker heeft toen aan de achterkant een gat gemaakt met voldoende ruimte voor deze bekabeling. Een bijkomend voordeel is dat de receiver nu ook veel beter zijn warme lucht kwijt kan (want die dingen worden heet!).

Kortom, zagen!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 16:21
Ja idd,

als de receiver het gat aan de voorkant opvult, kijk je ook niet dwars door de kast heen.

Bij mezelf heb ik toen ik mijn receiver wou plaatsen een sleuf in de achterkant gezaagd zodat niet alle kabels in onmogelijke bochten door de kast heen moesten.

2x meten 1x zagen en je komt er wel :)

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46
Ik heb er zelf ook geen probleem van gemaakt om de achterkant van mijn meubel deels uit te snijden. En mijn meubel kostte ook wat geld (ruim € 5000). Trouwens, vergeet niet dat je misschien nog een gat moet maken voor een ventilator als je de kast dicht wil (of kan) doen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:09:
hier hebben we lang gezocht naar een klassieke secretaire. Eindelijk eentje gevonden, in goede staat. Binnen een half uur zat er een gat in voor de kabels...

* teacher heeft daar niet zon moeite mee.
SlasZ schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:13:
Ik heb er zelf ook geen probleem van gemaakt om de achterkant van mijn meubel deels uit te snijden. En mijn meubel kostte ook wat geld (ruim € 5000). Trouwens, vergeet niet dat je misschien nog een gat moet maken voor een ventilator als je de kast dicht wil (of kan) doen.
Ik zal mij er waarschijnlijk overheen moeten zetten als ik het zo lees.
Helemaal niemand voelt iets voor de optie van receiver vervangen. :)
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:48:
Mhwah dat valt toch wel mee, mijn stereo versterker zit op 46 of iets dergelijks :). Met veel moeite een kastje voor gevonden. Als ik ruimte had voor een groter meubel had ik daar wel een gat ingezaagd.
Fitz schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 08:23:
Niet zo moeilijk doen!

Gewoon een uitsparing maken in de achterkant. Praktisch elke receiver heeft ongeveer dezelfde afmetingen qua diepte. Mocht je later het meubel anders willen inrichten dan kun je er altijd nog voor kiezen om een nieuwe hardboard achterkant (desnoods geverfd) van een bouwmarkt op het meubel te schroeven.
Ik had wat rondgekeken naar afmetingen maar alleen Denon kwam ook over de 40, de rest zat daar onder.
Waarschijnlijk hangt het af van de modellen die je bekijkt dus jullie zullen wel gelijk hebben. ;)

Op zich zou een gat inderdaad ook voor koeling niet verkeerd zijn.
Er gaat ook een Mediabox/DVR staan dus verwarming is er 24/7.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 16:33
Ook ik heb het zelfde probleem gehad, wel netjes gemeten maar vergeten de pluggen de je in receiver gaat steken mee te nemen. Uiteindelijk ook gewoon de decoupeerzaag gepakt om een gat te maken, je ziet er achteraf toch helemaal niets van. De XBOX cpu/gpu draaide ook gelijk een paar graden lager daarna.

En ook moet ik bevestigen dat 43,5cm een héél normale maat is hoor. Ik heb zelfs 45cm nodig ivm met huge ass een volumeknop!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gewoon een gat erin maken hoor, de achterkant is vaak heel dun en prima geschikt om gaatjes in te maken voor dit soort doeleinden.

Eerst in het midden een gat maken, met de decoupeerzaag rond. En dan netjes met een vijl de randjes afwerken.

Wel een slechte meubelzaak dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben zeg. Voor dit soort dingen kan je makkelijk een stapje dieper gaan en dan past het allemaal wel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• lexi
  • Laatst online: 18-12 16:33
kijk ff in Hooglander1's signature, misschien helpt dat.... })

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:37:
Wel een slechte meubelzaak dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben zeg. Voor dit soort dingen kan je makkelijk een stapje dieper gaan en dan past het allemaal wel.
Tsja als je hem in verschillende maten kan bestellen en ik kies deze (is standaard) kan ik de meubelzaak moeilijk de schuld geven hè? ;)
Een dressoir is geen audiomeubel, die zullen vast standaard dieper zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 07:57

silitek

Tubes Only

Zagen die hap..ook al is het teak, eiken en weet ik het allemaal :) . Audio gaat voor hout van welk soort dan ook ;)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Kun je niet de hele achterwand er uit halen? :?
En dan bij de bouwmarkt iets met de juiste afmetingen halen. Zo blijft de achterwand onbeschadigd, en is eventueel in de toekomst terug te plaatsen. d:)b

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:56:
Kun je niet de hele achterwand er uit halen? :?
En dan bij de bouwmarkt iets met de juiste afmetingen halen. Zo blijft de achterwand onbeschadigd, en is eventueel in de toekomst terug te plaatsen. d:)b
Helaas, het is wat dat betreft te mooi in elkaar gezet. Dan zou ik één heel paneel eruit moeten zagen, dan zaag ik liever alleen het benodigde.

Toch blijf ik wel wat huiverig voor de decoupeerzaag, ik denk dat ik toch liever een schrobzaag uit de kast trek.
Kan je iets rustiger zagen en met beperkte ruimte omgaan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

Tijntje

Hello?!

Heb je wel voldoende ruimte achter de kast om de reciever dieper te zetten. Het zou erg jammer zijn dat je er een gat in maakt en daarna nog niet voldoende ruimte hebt.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tijntje schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:24:
Heb je wel voldoende ruimte achter de kast om de reciever dieper te zetten. Het zou erg jammer zijn dat je er een gat in maakt en daarna nog niet voldoende ruimte hebt.
Ik kom 1 à 2 centimeter te kort, dan gaat die kast gewoon naar voren als het niet zou passen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 16:08

JT

VETAK y0

Is het geen goede reden om te upgraden? Je zou natuurlijk eens kunnen rondkijken wat je kan terug krijgen en hoeveel je extra moet bijleggen voor een goede 2e hands receiver of nieuw. Dan overwegen of je dat extra overhebt voor nieuwe features en het niet hoeven zagen in je geliefde meubel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mac1987
  • Laatst online: 29-11 16:16
Marantz gebruikte in hun SR7001/7002 en SR8001/8002 een nieuw ontworpen ondiep chassis van nog geen 40cm (39,6 volgens de site) diep. Misschien is dat tweedehands een optie als je echt niet in je kast wil zagen? Qua geluidskwaliteit en features ga je er in ieder geval niks op achteruit dan (in tegendeel).
Blijft over dat ik persoonlijk liever een gat in mijn meubel zou zagen dan een prima werkende receiver waar ik erg tevreden mee ben te vervangen ;).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JT schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:36:
Is het geen goede reden om te upgraden? Je zou natuurlijk eens kunnen rondkijken wat je kan terug krijgen en hoeveel je extra moet bijleggen voor een goede 2e hands receiver of nieuw. Dan overwegen of je dat extra overhebt voor nieuwe features en het niet hoeven zagen in je geliefde meubel.
Nou dat vroeg ik al in de TS. Bij het rondkijken komt het er op neer dat je voor een receiver relatief weinig terug kunt krijgen.
Zeg eigenlijk maar 'geen reet'.
Het enige wat ik verder aan de versterker zou kunnen 'upgraden' is HDMI.
Daar heb ik weinig behoefte aan, mijn huidige TV (vandaag gekocht) heeft er vooralsnog zat.

Morgen gaat de zaag er in, waarschijnlijk ben ik maandag al vergeten dat er een gat in zit. ;)
mac1987 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:23:
Blijft over dat ik persoonlijk liever een gat in mijn meubel zou zagen dan een prima werkende receiver waar ik erg tevreden mee ben te vervangen ;).
Dat heb ik eigenlijk ook. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 09-01-2010 21:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Hoe was de slogan ook alweer

Niet goed meten betekend daarna
"Niet denken maar doen" Jipiaja Jipiajee

Overigens heb ik van mijn meubeltje de hele achterwand uit gehaald zodat mijn mediacenter, servertje, xbox en reciever genoeg kunnen ademen. Verder is het ook makkelijk dat je via de achterkant gewoon bij de stekkers kan zonder de apparatuur eruit te hoeven halen.

• dreamscape
  • Laatst online: 19-12 09:56
Gonadan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:26:
Helemaal niemand voelt iets voor de optie van receiver vervangen. :)
Gek hè, op een forum vol tweakers :)

Ik heb hetzelfde probleem jaren geleden gehad met een 5-disc cd-wisselaar. Die was ook te diep. De kast was niet zo duur, dus over het zagen was weinig twijfel. Ik heb destijds het gat precies zo gezaagd dat de speler er net doorheen kon steken. Vanaf de voorkant van de kast zag je er toen helemaal niets meer van.

Nieuwe kopen lijkt mij een slecht idee:
Je gaat afmetingen van een apparaat als eerste criterium gebruiken en niet de technische mogelijkheden.
Je bent toch geen vrouw? >:)

Serieus. Even drie keer slikken en vervolgens gewoon de zaag erin zetten.

Het crappy kastje en die cd-wisselaar heb ik inmiddels niet meer. Mijn tv en audioapparatuur zitten nu in een grote antieke kast die mijn overgrootvader in 1906 bij een meubelmaker heeft laten maken. En ja, ook daarvan heb ik de achterwand aangepast. Met een zaag. Opa draait zich om in zijn graf, maar nu wordt het ding tenminste wel nog gebruikt.

Punctuality is the politeness of kings

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-12 06:27
De receivers van Cambridge Audio zijn over het algemeen niet heel diep. Wellicht een optie?

Je probleem is trouwens wel een ergernis van mij wat betreft AV-meubels. Het lijkt wel alsof de ontwerpers geen idee hebben van de apparatuur die erin moet passen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kast openzagen heeft als grote voordeel dat je veel makkelijker bij je kabels kunt :)
Heb wel een meubel waar ie inpast (ook een Yamaha, maar dan 'slechts' 42 cm diep), waar ik alle kabels mooi kon wegwerken maar het echt een crime is om een extra apparaat aan te sluiten omdat de hele kabelboom los moet om de versterker eruit te trekken ;)
Bedenk ook dat je zeker 5cm achter je receiver kwijt bent omdat er nog kabels en strekkers uitsteken, die wil je zeker niet aandrukken tegen de achterkant aan.

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Jouw probleem heeft mijn zoon nu ook. Hij zaagt de achterkant van zijn HiFimeubel open omdat de Onkyo SR600 (mijn oude receiver) veel dieper is dan de diepte van zijn kast. Merkwaardig dat mijn nieuwe Onkyo ruim 5 cm óndieper is. Deze wordt echter veel warmer dan de oude (hogere ruststromen). Mijn oude (7x90W) had maar 5 cm hoofdruimte nodig, maar mijn nieuwe (7x95W) minstens 15 cm volgens Onkyo. Dat krijgt hij dus niet... Tien cm is ruimschoots voldoende als je hem niet konstant vol open laat staan. Overigens schijnt de warmteontwikkeling het hoogst te zijn tussen half- en vollast.

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

meubilair is in ALLE gevallen ondergeschikt aan apparatuur! :P

Verwijderd

Behalve een La-Z-Boy

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja, hoezo? :)

Maar wel zilver. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 11-01-2010 09:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik was het gelukkig voor en zag de maatvoering. Dit omdat ik in mijn geval een lage receiver zocht.
Maar ik kan me voorstellen dat dit vervelend is.

Succes met vinden van een oplossing. Zelf zou ik kiezen voor een andere versterker.
Omdat dit denk ik altijd een doorn in het oog blijft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 00:09 ]

• mac1987
  • Laatst online: 29-11 16:16
Met het probleem dat je vervolgens bij elke volgende upgrade vast zit aan de ernstig beperkende maten van je kast ;)?
Bovendien valt een groot deel van de receivers die te koop zijn al meteen af en beperk je jezelf ernstig in je keuze. Er blijven dan nog 3 à 4 merken over van de velen. Het blijft je eigen keus, maar als je ook maar een beetje kieskeurig bent in je receiverkeuze dan moet je maar net het geluk hebben dat die paar merken precies aan al je wensen voldoen en er geen diepere receiver is die het beter doet of flink goedkoper is.
Ten slotte is 10 minuten zagen een stuk goedkoper dan een nieuwe receiver en kijk je gelukkig naar de voorkant van een kast en niet de achterkant.
Zoals eerder gezegd: beide zijn opties en iedereen moet voor zichzelf weten wat hij liever heeft, maar voor mij zou het een no-brainer zijn.

[ Voor 85% gewijzigd door mac1987 op 12-01-2010 01:48 ]

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou de botte bijl hanteren }) Nee zonder gekheid, je zult moeten zagen, want de receiver zal ook wel wat frisse lucht kunnen gebruiken om niet oververhit te raken. Het gat ruimschoots om de receiver uitzagen dus. Of, zoals eerder gezegd, de hele achterplaat verwijderen en apart zetten.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-12 15:44
Ik heb nog 1 oplossing niet gehoord: als je niet zoveel interesse hebt in een receiver met hdmi (vanwege het grote prijsverschil) kun je ook kijken naar een tweedehands receiver met dezelfde specs dan wat je nu hebt, maar dan minder diep. Je verkoopt daarnaast je huidige en zult er dan ook niet veel op achteruit gaan (misschien wel vooruit). Er worden momenteel relatief veel receivers aangeboden vanwege de overstap naar hdmi.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mac1987 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 01:43:
Met het probleem dat je vervolgens bij elke volgende upgrade vast zit aan de ernstig beperkende maten van je kast ;)?
Bovendien valt een groot deel van de receivers die te koop zijn al meteen af en beperk je jezelf ernstig in je keuze. Er blijven dan nog 3 à 4 merken over van de velen. Het blijft je eigen keus, maar als je ook maar een beetje kieskeurig bent in je receiverkeuze dan moet je maar net het geluk hebben dat die paar merken precies aan al je wensen voldoen en er geen diepere receiver is die het beter doet of flink goedkoper is
Als klasse-D versterkers verder ontwikkeld worden en geschikt zijn voor hifi thuiskamer gebruik zullen de afmetingen van de receivers wel af gaan nemen qua inbouwdiepte. Het meeste volume is nu eenmaal nodig voor koelprofielen.

Het duurt nog wel even voordat het zover is, de switchfrekwentie moet nog fiks omhoog naar de megahertz range.

* joopv heeft 55cm inbouwdiepte nodig incl. knoppen aan de voorkant en kabels aan de achterkant. :'(
Pagina: 1