Toon posts:

Mijn Netwerk... iemand misschien even meekijken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben thuis bezig met een netwerk op te zetten die als volgt moet lopen

1. UPC Modem >
2. Syslink N Router >

Hier komt een opsplitsing

3a. Netgear Wireless Router (doormiddel van DHCP uitzetten een gewone AP.... althans hoop dat ie zo makkelijk blijft lopen)

3b. Een TP-Link 8 poorts switch waarop 3 desktops komen te zitten. (En mischien als xBox Live beetje is opgeklaart een xBox 360)

Nu is mijn grootste vraag over die Switch, ik ben er nog niet zo in thuis en het idee is om deze 3 desktops ook zonder eventueel die router als een netwerk te kunnen gebruiken daar internet op deze 3 niet altijd beschikbaar is. Is dit weleens mogenlijk? En kan ik een switch gewoon achter een router plaatsen zonder enige configuratie?

Met vriendelijke dank!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 12:18
switches kan je gewoon plaatsen achter een router! geen probleem, geen configuraties.
Zie het als een simpele splitter.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het makkelijkste is om de te splitsen in de Syslink voor de rest even de draadloze router configureren als AP en met de switch hoef je niks te doen is gewoon een simpele verlenging/aftakking van je netwerk.

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 00:01
Maar waarom zo omslachting? Overbruggen de 4 apparaten een grote afstand of staat het allemaal in dezelfde meterkast? Je zou je Syslink N Router namelijk toch ook gewoon kunnen gebruiken als AP en als switch? (Als je toch maar 3 desktops hebt)...

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Verwijderd

Topicstarter
MrPepper schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:50:
Maar waarom zo omslachting? Overbruggen de 4 apparaten een grote afstand of staat het allemaal in dezelfde meterkast? Je zou je Syslink N Router namelijk toch ook gewoon kunnen gebruiken als AP en als switch? (Als je toch maar 3 desktops hebt)...
Zit ietsje anders, ik reis in de zomer maanden op de kermis en op ons huis adres (particulier/bedrijfsgrond) sta ik, mijn ouders en mijn zwager.

De modem en N Router zitten in de meter kast, mijn ouders hebben 1 laptop die gaat daar draadloos op dan loopt er een kabel naar mijn zwager die dan de Netgear router/ap gebruikt en ik zelf heb in mijn wagen 1 desktop, een media pc en (zelden) een laptop.
Nu zou ik graag mijn media pc, desktop en eventueel de laptop ook in de zomer maanden als netwerk houden zodat ik de TeraB's (:P) aan series en dergelijke met allen kan benaderen. Maar dit zou dus geen probleem zijn met de TP-Link switch?

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 00:01
Ok, nu wordt het al wat duidelijker! Het moet geen probleem zijn met de TP-Link switch.

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dus een netwerk van 3 computers en een switch? Dat kan, maar dan moet je de computers wel een vast ip adres geven.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mijzelf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:47:
Dus een netwerk van 3 computers en een switch? Dat kan, maar dan moet je de computers wel een vast ip adres geven.
Waarom een vast ip adres geven :? zolang zijn router DHCP uitgeeft en niet de AP/Wireless is er niks aan de hand. Vaste IP's zorgen voor thuisnetwerken alleen maar voor problemen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijzelf schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:47:
Dat hoeft niet eens want die switch is weer aangesloten op een router. En in die router zit een DHCP server die prima ip adressen kan uitdelen.

Verder is het inderdaad gewoon een kwestie van een switch kopen, alle kabels erin steken, de stekker in het stopcontact en dan werkt het al.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:42:
[...]

Dat hoeft niet eens want die switch is weer aangesloten op een router. En in die router zit een DHCP server die prima ip adressen kan uitdelen.
Maar dan zit ik in de zomer maanden wel zonder netwerk dan als hij niet op de router is aangesloten...

Dus eigenlijk moet ik dan een router erbij kopen en deze naar gelieve hij op het moeder netwerk is aangesloten DHCP server uit / aan zetten?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:54:
[...]

Maar dan zit ik in de zomer maanden wel zonder netwerk dan als hij niet op de router is aangesloten...

Dus eigenlijk moet ik dan een router erbij kopen en deze naar gelieve hij op het moeder netwerk is aangesloten DHCP server uit / aan zetten?
Ja en nee. Waarom zou je überhaupt die router in de zomer weghalen? Routers kosten geen stuiver meer dus zorg dan dat je één router hebt die daar _altijd_ kan blijven.

Aankloten met een tweede router / statische IP adressen zorgt alleen maar voor potentiële problemen in de toekomst.

Nog afgezien van het feit dat je met 2 routers achter elkaar (die beide lopen te NAT'ten - dus hun eigen netwerk creëeren) weer problemen gaat krijgen met Xbox Live dat niet goed werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 07-01-2010 00:00 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Oke daar had ik even over heen gelezen. Maar wat je in principe kan doen is een extra router kopen in plaats van die switch. Dan gebruik je op die router enkel de LAN poorten (wat je router in feite een switch maakt). En dan kun je de DHCP aan en uit zetten. Wat dan wel belangrijk is is om altijd te zorgen dat DHCP uit staat wanneer je hem aansluit of de hoofdrouter. Want 2 x DHCP in een netwerk werkt niet zo goed.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 00:00:
Oke daar had ik even over heen gelezen. Maar wat je in principe kan doen is een extra router kopen in plaats van die switch. Dan gebruik je op die router enkel de LAN poorten (wat je router in feite een switch maakt). En dan kun je de DHCP aan en uit zetten. Wat dan wel belangrijk is is om altijd te zorgen dat DHCP uit staat wanneer je hem aansluit of de hoofdrouter. Want 2 x DHCP in een netwerk werkt niet zo goed.
Dat zal hem wel worden dan :( jammer ik had die switch nog liggen...

Oh en dank je wel! O-)

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:02

arie_papa

Running on Ubuntu

Tja, als je de switch toch hebt liggen en het maar om 3 pc's gaat, zou ik lekker gewoon even vaste ip-adressen instellen. Dat is nu even 5 minuten meer werk, maar daarna heb je geen problemen meer als je op reis bent.

Ik weet alleen niet of je met die laptop ook nog wel eens internet verbinding maakt (op de kermis)? Want dan is een fixed ip weer juist niet zo handig

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Pagina: 1