Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al twee jaar beleidsmedewerker bij een gemeente. Binnenkort krijgen we een interne reorganisatie omdat mijn manager met persioen gaat. Voor een half jaar gaan ze mijn afdeling daardoor onderbrengen bij een andere afdeling. Na dat halfjaar krijgen we een gemeentelijke herindeling, wellicht dus weer veranderingen op komst.
Nu is het zo dat er over gesproken wordt om mij een nieuwe functie-inhoud te geven. Ik behoud mijn eigen werk, maar krijg er een groot aantal taken bij. De verantwoordelijk medewerker gaat namelijk naar een andere gemeente en zo wil men geld besparen.

Maar... ik heb er helemaal geen zin in om deze taken er bij te doen. Ik vraag me nu af of de werkgever mij zomaar andere taken kan geven dan die behoren bij mijn bestaande functie en de functie waarvoor ik aangenomen ben.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 21:58
Werkzaamheden die niet in je arbeidscontract staan, lijkt me onderhandelbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door N1traat op 06-01-2010 21:22 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:20

BoAC

Memento mori

Wanneer het in je functiebeschrijving (onderdeel van je contract) niet staat beschreven, formeel niet.. maar ik zou zeggen ga ik gesprek. Misschien valt er wat uit te halen :) Ik neem aan dat je vooruit wilt.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
offtopic:
Dit lijkt me een gevalletje stereotype ambtenaar. :P

Ik neem aan dat je van onderhandelen hebt gehoord? Probeer er gewoon voor jezelf ook een gunstige draai aan te geven. Niet altijd alles negatief opvatten, maar probeer het positief te benaderen. ;)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook zo. En dat gesprek gaat ook wel komen. Maar ik wel graag even weten of ik een punt heb als ik 'nee' zeg. Of heb ik niets te vinden?

Verwijderd

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 22:44 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Onlangs werd bekend dat de minister het aantal functies binnen de rijksoverheid sterk wil verkleinen, om het gemakkelijker maken ambtenaren andere taken te laten doen :)

Zie bijvoorbeeld: http://www.cnvpubliekezaa...ncties_rijk?referrer=1133

Het feit dat er in het aantal functies wordt gesneden om takenverandering mogelijk te maken doet vermoeden dat het momenteel dus moeilijk is om een ambtenaar andere taken aan te wijzen, dus ik vermoed dat TS voorlopig nog goed zit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit laatste klopt niet helemaal. Dit bericht gaat over Rijksambtenaren, terwijl ik een gemeenteambtenaar ben.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:30:
Dit laatste klopt niet helemaal. Dit bericht gaat over Rijksambtenaren, terwijl ik een gemeenteambtenaar ben.
Ok. Mag ik een vraag stellen?
In het geval van ja:
spoiler:
Waarom werk je?

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 07:53
Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn in dit soort situaties. Voordat je het weet heb je het stempel "Overbodig door reorganisatie" op je voorhoofd staan.
(Bij ons hangt aan de mededelingenborden vaak de dooddoener "In goed overleg...".
Laat onverlet dat je vrij bent om de discussie aan te gaan en zeker voor jezelf op te komen. Helemaal als het aantal taken dusdanig gaat toenemen dat het net iets te veel is voor 1 persoon om te doen.

www.steamloco.info

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:22:
Dat is ook zo. En dat gesprek gaat ook wel komen. Maar ik wel graag even weten of ik een punt heb als ik 'nee' zeg. Of heb ik niets te vinden?
Je hebt áltijd wat te vinden. Tenzij we nog in de tijd van de slavernij leven, dan heb ik niets gezegd. Als jouw baas eenzijdig iets wil veranderen aan JOUW werksituatie, is met jou gelijkwaardig overleggen minimaal goed fatsoen. Als de nieuwe taken niet in je functieomschrijving staan, heb je daarbovenop nog een papiertje om op te wijzen, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Als ze jou iets op het bord schuiven dat jij weigert, verkas jij ook en kunnen ze a) de taken bij weer een ander neerkwakken, met het risico dat die ook vertrekt of b) alsnog een vacature uitzetten, wat ze nu graag willen vermijden. Dat is al een aardige onderhandelingspositie.

Zijn het taken waar jij van kunt leren, ook al trekken ze je nu niet? Dan kun je overwegen om het toch te doen in het kader van zelfontwikkeling, uiteraard tegen een leuke uitbreiding van wat er tegenover staat. Gaat het om hersendodende shit als koffiezetten, plintentrapjes bestellen en kopieermachine bijvullen? Dan vraag je het dubbele ter compensatie omdat je er zelf helemaal niets uithaalt, of je weigert omdat je door dat hersendodende werk je echte werk niet meer naar behoren kunt uitvoeren en jouw organisatie niet wenst te benadelen.

Bottom line: jij en je werkgever zijn partners, niet slaaf-eigenaar en daar dient ook jouw werkgever naar te handelen.

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Ik ga er van uit dat jij met je huidige taken de dag al aardig kan doorkomen. In dat geval kunnen er nooit extra taken bij komen, zonder dat er andere taken vervallen. Dit is een uitgelezen kans om zowel de huidige als de extra taken op een rijtje te zetten en te kijken welke het leukst/uitdagends zijn en welke het beste in jouw carrierepad passen. Als je dat op een rijtje hebt, dan ga je het gesprek aan en kan je onderhandelen over welke taken je wel en welke taken je niet (meer) gaat doen.

Zolang je nog wilt groeien, dan is dit een kans en geen bedreiging!

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:28:
Ik behoud mijn eigen werk, maar krijg er een groot aantal taken bij.
Oef, dat klinkt als werk... ik zou ontslag nemen! Maar je kan natuurlijk ook op papier zetten hoeveel tijd je op dit moment kwijt bent aan je huidige taken. Als ik met mijn huidige taken 40 uur vol kan krijgen dan kan een werkgever daar vrij lastig extra taken aan toevoegen.

Nu is veranderingsmanagement altijd een lastig punt bij ambtenaren maar je kunt er ook een beetje positief tegen aankijken want dit bied mogelijkheid in een anders stugge organisatie.
Pagina: 1