Verschil tussen DVI en HDMI aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 08:22
Hallo allemaal,

Aangezien ik geen concreet antwoord ik op het internet heb gevonden de vraag hier maar even stellen. Sinds enkele weken ben ik in het bezit van twee full HD monitoren, namelijk de Samsung Syncmaster P2450H. Dit is een geweldige verbetering vergeleken met mijn Syncmaster 226CW en heb er ook erg veel plezier mee. Toch zijn er enkele zaken waarvan ik me afvraag of deze de kwaliteit nog beïnvloeden.

Ik heb namelijk momenteel een Club3D 9800GTX die iets harder loopt dan normaal (800/2000/1200Mhz). Er zit namelijk ook een andere koeler op. Deze videokaart heeft twee DVI-aansluitingen en deze gebruik ik ook rechtstreeks naar mijn monitor. Wat ik me echter afvraag, is er verschil in kwaliteit als ik een HDMI-adapter gebruik i.s.m. een HDMI-kabel? En zit er ook verschil in de kwaliteit van verschillende HDMI-kabels (zoals DVI dat ook heeft)?

Waarschijnlijk ben ik van plan om over te stappen naar een andere videokaart, mits uiteraard de prestaties zodanig beter zijn dat het ook loont. In wat voor opzicht heeft een videokaart met HDMI-aansluiting voor meerwaarde? Of is er geen verschil tegenover een HDMI-adapter op een DVI videokaart? Welke videokaarten zijn aan te raden, wellicht speciaal voor HD films? Ik weet dat de 9800GTX wel die features heeft, maar soms zie ik echt door de bomen het bos niet meer!

Klinkt misschien allemaal een beetje vaag, maar zo vaag vind ik het soms dus ook. Dus wellicht kan iemand mij dit even duidelijk maken, dat zou weer een hoop rust scheppen :P

Alvast bedankt!

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 06:04

Hokkie

Hello

Qua beeld, zit er geen verschil tussen HDMI of DVI. Wat echter wel een voordeel is dat je via HDMI (maar dan moet de videokaart ook HDMI hebben en niet via een verloopstukje) ook het geluid kan overbrengen naar je TV.

Edit:

Zie nu welke monitoren je hebt, deze hebben beide geen luidsprekers ingebouwd, dus je kan nog prima met je huidige videokaart werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Hokkie op 06-01-2010 20:17 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59
Het maakt helemaal geen ene ruk uit, het beeldsignaal is exact hetzelfde. Het is alleen wel zo dat in een HDMI-kabel ook allerlei audiosignalen doorgestuurd worden(in het geval je em op een versterker aansluit). Voor het beeld maakt het niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Bedankt voor je reactie Hokkie. Mijn beeldschermen hebben geen geluid, ik gebruik de Logitech X-540 i.s.m. de Creative X-Fi XtremeMusic. Wat dat betreft heb ik dus geen HDMI aansluiting nodig, tenzij ik wil opruimen aangezien een HDMI kabel wel iets praktischer is dan een DVI kabel. Is dat het enige voordeel van een videokaart met HDMI-aansluiting (het overbrengen van geluid naar je monitor/tv)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:36
Hou er rekening mee dat HMDI geen energie beheer protocol kent, en je beeldscherm dus niet of niet geheel uit zal gaan als je dat autom. ingeschakeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Is dat niet een instelling van Windows zelf dan? Soort van schermbeveliging? En anders schakelt de monitor zichzelf toch wel uit? Of wat is daar het verschil dan met HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat wil je hiermee zeggen? HDCP is een beveiligingsprotocol dat zowel via DVI als via HDMI kan werken. Dus ik snap je punt in relatie tot de vraag van TS niet...

... buiten dat ik het erg kortaf en denigrerend richting TS vind om alleen maar een linkje te posten zonder toelichting; lekker ook als iemand over een jaar dit topic leest en jouw linkje werkt niet meer.

Ter verduidelijking aan TS:
HDMI = DVI + geluid
De stekkers zijn anders, maar de protocollen en manier van beeldverwerking is hetzelfde. Je zult geen kwaliteitsverschillen zien tussen DVI en HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Bedankt woelders. Ik zou dus enkel kunnen overstappen op HDMI als ik de kabel en de aansluiting praktischer vind. Ik zal dus geen kwaliteitsverschil moeten merken. Een betere videokaart ook niet? Of tenminste niet merkbaar? In sommige gevallen schokt het beeld nog met mijn huidige videokaart, ik neem aan dat die vrijwel weg zijn met een betere, maar de prijs die je daarvoor betaald is het waarschijnlijk niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

woelders schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:37:

... buiten dat ik het erg kortaf en denigrerend richting TS vind om alleen maar een linkje te posten zonder toelichting; lekker ook als iemand over een jaar dit topic leest en jouw linkje werkt niet meer.
Erm juist ja - wikipedia gaat volgende maand dood... Er worden dagelijks legio links gepost op dit forum; ga je die allemaal checken op houdbaarheid en bannen als ze niet voldoen? :?

HDCP zit sowieso op HDMI; op sommige DVI-aansluitingen zit het, maar zeker niet allemaal. Hij vraagt wat het bijkomdende verschil is buiten het geluid - wel, HDCP.

Wat is daar mis aan? Moet ik een mooi inleidend stukje tikken om aan bepaalde wellevendheidsregels te voldoen? Op welke manier is een enkele link denigrerend? Had ik gewoon gezegd 'google es op HDCP', dan had je misschien een punt gehad, maar nu ga je gewoon kort door de bocht - en je post info die al door anderen gepost is.

Zou je je eigen post niet eerst checken op relevantie? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 06-01-2010 21:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1