Problemen SMTP server KPN/Planet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:51
Tweakers,

Ik heb een probleem. De SMTP server van kpn weigert mail. Elk email adres word geweigerd.

dan heb ik het over alle domeinen:

@hetnet.nl
@kpnplanet.nl
@planet.nl
@kpnmail.nl

Elke email resulteert in:

SMTP error from remote mail server after end of data:
host mailin.planet.nl [213.75.3.30]: 550 5.0.0 Mail rejected.

De mail naar overige adressen werkt wel gewoon. (gmail, hotmail etc)

Ikzelf zit bij home/ziggo. mail ontvangen gaat zonder problemen (ook van kpn) en het probleem doet zich voor sinds 5 jan.

Meerdere mensen problemen mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
Contact gehad met KPN. die zeggen uiteraard dat het probleem niet bij hun ligt.

Ook gebeld met Ziggo, de foutmelding doorgegeven, en ze gaan terug bellen/mailen met een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
andere smtp server geprobeerd? kpn en consorten hebben er nogal wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:58
Je zit zelf bij Ziggo, maar waarom gebruik je de SMTP server van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
Het gaat hier om het emailen naar een kpn adres. niet vanaf...

Het lijkt wel of ziggo/home adressen op de blacklist staan bij kpn ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36

Reptile209

- gers -

Ik heb een KPN verbinding: mailen van mezelf naar @kpnplanet gaat prima, ook vanaf gmail komt mail naar @kpnplanet zonder problemen aan. Stuur je gewoon via de ziggo-mailserver, of heb je een eigen SMTP-bak (die mogelijk geblacklist is...)?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Reptile209 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:52:
Ik heb een KPN verbinding: mailen van mezelf naar @kpnplanet gaat prima, ook vanaf gmail komt mail naar @kpnplanet zonder problemen aan. Stuur je gewoon via de ziggo-mailserver, of heb je een eigen SMTP-bak (die mogelijk geblacklist is...)?
Zelf mailen vanaf een Ziggo lijn is volgens mij nog steeds niet mogelijk wegens een poort blokkade.
Dus grote kans dat de SMTP van Ziggo geblocked is.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339062

heeft er al iemand dit probleem op kunnen lossen ik hen namelijk hetzelde probleem met hetnet accounts en ook ik ben ziggo klant
help help help 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
Mijn advies, bellen met ziggo en zeggen dat je er last van hebt.

Hoe meer hoe beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-04-2024
Waarom stel je niet gewoon de smtp server van Ziggo als smarthost in? Veel mailservers hebben een blacklist met daarop dynamische IP-ranges (zoals kabel-/adsl modems en inbelpools). Als je een eigen mailserver draait en geen gebruik maakt van de server van je provider, is dat gewoon vragen om dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:58
riddles schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:54:
Waarom stel je niet gewoon de smtp server van Ziggo als smarthost in? Veel mailservers hebben een blacklist met daarop dynamische IP-ranges (zoals kabel-/adsl modems en inbelpools). Als je een eigen mailserver draait en geen gebruik maakt van de server van je provider, is dat gewoon vragen om dit soort problemen.
De TS mailt vanaf zijn Ziggo aansluiting naar een emailadres wat door KPN's SMTP server wordt afgehandeld.

Als klant van Ziggo, kún je niet eens een andere mailserver gebruiken, Ziggo blockt uitgaande mail naar alles wat anders is dan hun eigen SMTP server :) (het kan wel, maar dan over andere poorten etc).

Ontopic; helaas is het eens in de zoveel tijd 'raak' met de mail bij KPN providers :/
Kan dagen duren en dan is het ineens weer in orde, je wordt er aardig moe van . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDSFREAK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 19:44
Dit zelfde probleem ondervind ik als ik van uit een tweadsl.nl mail adres probeer te mailen naar mail adressen van @kpnmail.nl , @planet.nl en @hetnet.nl .

Ik heb hier over al contact gehad met de servicedesk van tweakdsl,zij hebben de zaak nog in onderzoek:

Deze melding kreeg ik van de servicedesk van Tweakdsl deze week al terug:

Geachte heer/mevrouw,

U heeft gister contact met ons opgezocht over
het feit dat u niet naar planet mail adressen kunt mailen.

U heeft een foutmelding aan ons doorgegeven.
Helaas is deze niet recent genoeg de collega`s van de technische
dienst kunnen geen logs van een maand terug kijken.
Echter denken ze wel dat de fout niet bij ons
ligt omdat het de mailin.hetnet.nl is die rapporteerd.

Wij verzoeken u graag om een recente foutmelding op te sturen,
zodat wij de zaak toch nog even nader kunnen bekijken.

Met vriendelijke groet,

Uw servicedesk

Daarna heb ik o.a. nog van uit de tweakdsl webmail een paar emails proberen te verzenden naar onder andere naar mail adressen naar planet,hetnet en kpnmail. Maar alle mails komen terug met de fout melding

Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; mailin.planet.nl
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.0.0 Mail rejected.

of

Remote-MTA: dns; mailin.hetnet.nl
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.0.0 Mail rejected.

Zo te zien zit er bij KPN iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 21:32
Ja inderdaad! Ik maar denken dat het aan mijn servers zou liggen, ik verstuur mijn e-mail ook via de Ziggo SMTP server maar als nog krijg ik ook een 550 Mail rejected:
Mail niet afgeleverd : retour afzender
Dit bericht is afkomstig van de mail-server.

U stuurde het volgende bericht, maar dat kon niet aan iedereen worden bezorgd:

======================================================================
Onderwerp: **
This is a multi-part message in MIME format. ------=_NextPart_000_00BC_01CA9168.FA0F8D70 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_001_00BD_01CA9168.FA0F8D70" ------=_NextPart_001_00BD_01CA9168.FA0F8D70 Content-Type: multipart/alternative; boundary="----=_NextPart_002_00BE_01CA9
======================================================================

Op de volgende adressen kon het bericht niet worden afgeleverd:

h************@kpnmail.nl
SMTP error from remote mail server after end of data:
host mailin.kpnmail.nl [213.75.3.30]: 550 5.0.0 Mail rejected.
toon volledige bericht
Update:
Heb eens even zwaar lopen te Google'n, blijkt nou KPN gebruikt ook publieke blacklists en Ziggo IP adres is geblacklisted wegens het versturen van spam. Test maar: clicky

[ Voor 10% gewijzigd door Manuel op 10-01-2010 13:50 . Reden: *added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikEngerd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08-2024
Heeft iemand dit probleem al gemeld aan ziggo met referentie naar deze discussie?

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aconitum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Dit probleem speelt zeker al jaren. Alleen KPN zelf erkent het probleem niet.

Ook in de header is gewoon duidelijk terug te zien dat het probleem bij KPN ligt.

Overigens zijn er diverse telco's die problemen hebben
met mailen naar kpn domeinen.

Ik heb ook gevallen meegemaakt waarbij gebruik werd gemaakt van een statisch adres die
op geen 1 blacklist stond.

[ Voor 18% gewijzigd door Aconitum op 11-01-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Hetzelfde probleem ondervond ik van de week ook nog...
Hebben een voormalige planet verbinding.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Reporting-MTA: dns;CPSMTPM-EML101.kpnxchange.com
Received-From-MTA: dns;Dell
Arrival-Date: Thu, 7 Jan 2010 11:30:45 +0100

Final-Recipient: rfc822;xxxxxxxx@planet.nl
Diagnostic-Code: smtp;550 5.0.0 Mail rejected.

[ Voor 6% gewijzigd door Friedchicken op 12-01-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 08-05 09:34
Ik ben in mijn tijd op de helpdesk het probleem wel eens tegen gekomen. En heb toen hiervoor een ticket aangemaakt die doorgezet werd naar de 2de lijn het verdere verloop van deze ticket kan ik mij niet meer herinneren. Het lastige van KPN is dat de support beperkt is zodra je geen klant bent van hun. Maar gewoon volhouden en vroeg of laat krijg je een collega aan de lijn wat hiervoor een ticket zal aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:12

ralpje

Deugpopje

Aconitum schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:01:
Dit probleem speelt zeker al jaren. Alleen KPN zelf erkent het probleem niet.

Ook in de header is gewoon duidelijk terug te zien dat het probleem bij KPN ligt.

Overigens zijn er diverse telco's die problemen hebben
met mailen naar kpn domeinen.

Ik heb ook gevallen meegemaakt waarbij gebruik werd gemaakt van een statisch adres die
op geen 1 blacklist stond.
Als KPN de mail blockt omdat de mail vanaf een geblacklist adres / subnet komt, is het ook niet het probleem van KPN. Als je ISP een relayserver hebt die op blacklist staat (ziggo dus, in dit geval), doe je iets fout en moet je dat fixen. Niet de ontvanger, maar de verzender dus.
Overigens stonden de mailservers van planet zelf in het verleden ook regelmatig geblacklist, al lijkt dat de laatste tijd wel weer mee te vallen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Opvallend genoeg krijg ik de mail wel de deur uit via smtp.kpn-officedsl.nl ipv mail.kpnplanet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:47
Friedchicken schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:34:
Opvallend genoeg krijg ik de mail wel de deur uit via smtp.kpn-officedsl.nl ipv mail.kpnplanet.nl
Lijkt me dat je dus juist niet hetzelfde probleem hebt, zoals je in je eerdere reactie beweert. Dit topic gaat over mail vanaf andere mailservers die door KPN's server geweigerd wordt; bij jou gaat het (als ik het goed begrijp; uitgebreid is je verhaal niet) om mail die door jouw MUA via een KPN-verbinding aan een (misschien heel andere) KPN-server wordt aangeleverd. Dat is nog net wat vreemder (kan natuurlijk ook dat je via de verbinding spam hebt verstuurd o.i.d.).

[ Voor 9% gewijzigd door Raynman op 12-01-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

ralpje schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:20:
[...]

Als KPN de mail blockt omdat de mail vanaf een geblacklist adres / subnet komt, is het ook niet het probleem van KPN. Als je ISP een relayserver hebt die op blacklist staat (ziggo dus, in dit geval), doe je iets fout en moet je dat fixen. Niet de ontvanger, maar de verzender dus.
Overigens stonden de mailservers van planet zelf in het verleden ook regelmatig geblacklist, al lijkt dat de laatste tijd wel weer mee te vallen.
Toch zouden de ISP's wat moeite kunnen doen om blacklistings van de conculega's te negeren, al was het alleen maar van de Nederlandse ISP's, Gmail, Hotmail en andere erg courante afzenders. Dat je dubieuze servers van private ranges blocked op basis van een blacklisting is een ding, maar zo moeilijk zou het niet moeten zijn om hierop te filteren.
En blacklist-services zouden een lijst met 'vertrouwde' servers kunnen hanteren en kunnen voorkomen dat ze worden geblocked. En misschien is * Reptile209 gewoon te naïef en werkt het niet zo in de echte wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Waarom zou je die servers whitelisten, als er blijkbaar spam verstuurd wordt via die dingen? Ze komen niet voor niets op een blacklist terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
@ralpje Hoe willen ze dit controleren? Zelf heb ik ook Ziggo en sta kennelijk op de blacklist bij heel wat organisaties, dit omdat ik een dynamisch IP heb. Kan ik er wat aan doen? Nee, alleen maar e-mails blijven sturen totdat het gehele Groningse IP-block is gewhitelist? Komop zeg, dat is voor geen enkel mens te doen.

Verder snap ik Ziggo ook niet waarom ze er niets aan doen, een IP dat spam verstuurd moet simpelweg gewoon worden geblokkeerd, die mensen moeten maar eens weten wat er allemaal op het internet kan gebeuren als ze niet uitkijken. Nu zijn andere mensen er de dupe van wat in mijn ogen niet hoort te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Manuel: je staat zelf niet op een blacklist (want je kunt met Ziggo niet zelf een mailserver draaien), het is een van de servers van Ziggo (of desnoods allemaal). Conclusie blijft wel overeind: je kan er zelf niet veel aan doen. Ziggo moet er zelf achteraan om dat ongedaan te maken, en blijkbaar een wat strakker spambeleid aan de abonnees opleggen om te voorkomen dat ze weer opnieuw moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Manuel schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:44:
@ralpje Hoe willen ze dit controleren? Zelf heb ik ook Ziggo en sta kennelijk op de blacklist bij heel wat organisaties, dit omdat ik een dynamisch IP heb. Kan ik er wat aan doen? Nee, alleen maar e-mails blijven sturen totdat het gehele Groningse IP-block is gewhitelist? Komop zeg, dat is voor geen enkel mens te doen.
Het ip-adres van jouw aansluiting staat op een blacklist? Dat is niet zo gek. Vandaar ook dat eigenlijk alle ISP's een mailserver hebben die je moet gebruiken voor uitgaand mailverkeer. Dat ding zal niet geblacklist zijn, en als dat wél zo is is het echt de fout van de ISP.
Verder snap ik Ziggo ook niet waarom ze er niets aan doen, een IP dat spam verstuurd moet simpelweg gewoon worden geblokkeerd, die mensen moeten maar eens weten wat er allemaal op het internet kan gebeuren als ze niet uitkijken. Nu zijn andere mensen er de dupe van wat in mijn ogen niet hoort te gebeuren.
Op mijn Ziggo-lijn (ex-casema) kan ik niet eens uitgaand mailen over poort 25, tenzij ik de smarthost van Ziggo gebruik. Daar is dat ding nou echt voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Maar als ik kijk naar mijn eigen IP-adres van Ziggo en dat bijvoorbeeld op MXToolbox invul waar die alle blacklisten checked, zul je zien dat mijn IP-adres op 9 van de 50 zijn geblokkeerd.

Dan ga ik zo eens Ziggo bellen om te kijken wat ze er aan kunnen doen, nu moet ik namelijk vanaf mijn server in het datacenter een mail sturen en maar duimen dat die doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 08-05 17:49
Manuel schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:44:
Je huis-IP wordt niet meegenomen in de afweging of het spam is of niet bij de ontvangende mailserver, maar de laatst verbindende partij, vaak de smarthost die jij opgeeft in je MUA, in dit topic dus de Ziggo mailserver. Díe staat geblacklist bij KPN, zodat mail verstuurd *via* die mailserver niet meer wordt geaccepteerd door de KPN inkomende mailservers...

Volgens mij is voor velen van hier de hele wijze waarop e-mail de wereld over gaat nog niet duidelijk; jullie halen van alles door elkaar...
Mail wordt verstuurd door middel van het SMTP protocol en wat ervan in het kort de bedoeling is (geen volledige omschrijving, daarvoor hebben we RFC's) in een voorbeeld van een mail die een Ziggo-klant stuurt naar een @Hetnet.nl adres.:
  • Een symmetrische connectie op poort 25 naar de host die vermeld staat in de MX-records van het domein van de geadresseerde. Voorbeeld: 213.75.3.30 in geval van een @hetnet.nl-adres.
  • De versturende partij overlegt stap voor stap de mail (eerst een groet, dan de geadresseerde, de afzender, onderwerp en als laatste de DATA met de inhoud dus). Na elke stap van de versturende partij wacht die op antwoord van de ontvangende partij volgens de SMTP specificaties. 2xx antwoorden zijn OK-achtige, 4xx zijn tijdelijke problemen, 5xx zijn permanente afwijzingen.
  • Je kan in theorie met je PC thuis direct verbinden met de ontvangende partij, maar meestal heeft de ISP dat geblokkeerd om misbruik te voorkomen. Malware zou dan heel eenvoudig spam kunnen versturen direct vanaf je pc. Binnen het netwerk van de ISP wordt vaak poort 25 afgesloten naar buiten toe en er wordt van de klant verwacht dat hij een smarthost instelt (de Ziggo SMTP server in dit geval) in zijn MUA. Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk en in gangbare mailprogramma's is het ook standaard om gevraagd te krijgen welke SMTP-server gebruikt dient te worden (hoewel dit dus helemaal niet nodig is om mail te kunnen versturen). De ISP probeert hiermee ook het eventuele misbruik.dat alsnog plaatsvindt makkelijker op te sporen; er wordt namelijk eerst gepraat met de SMTP server in eigen netwerk waarvan voor Ziggo alles na te trekken en te bewijzen valt. Door trucen die zijn uitgevonden voor de verbetering van de veiligheid (SmartTLS, ESMTP, etc.) is er namelijk voor de man-in-the-middle (in dit geval Ziggo) niets meer te zien van de inhoud (en daarmee ook niet het mogelijke misbruik) als je direct tussen huisaansluiting en ontvangende mailserver zou verbinden.
  • De ontvangende partij probeert de grote hoeveelden mail te filteren op spam en één van de kenmerken die je kan gebruiken is het IP-adres waarmee de versturende partij werkt (vanuit de KPN mailservers gezien is de Ziggo versturende mailserver dat). Als die geblacklist staat kan dat zorgen voor een volledige blokkade van alle mail die daarvandaan geprobeerd wordt af te leveren. De configuratie van de ontvangende partij is daarbij van belang; die is in te regelen zoals die beheerders dat willen.
In mijn ogen hebben beide partijen schuld.
Problemen van KPN in deze:
  • KPN geeft een harde 550 die een bounce veroorzaakt op de mailserver van Ziggo. Op zich de juiste manier, maar een opgaaf van reden in de 550-regel is heel eenvoudig te bewerkstelligen. Zelfs de eenvoudigste Exim-MTA setup geeft al aan dat het gaat om een blacklist van het IP e.d.
  • KPN's ontvangende mailserver geeft (blijkbaar, waarschijnlijk) gelijk een 550 zonder andere kenmerken van de e-mail in overweging te nemen in de score van de mogelijkheid van spam. Normaal gesproken krijgt mail een bepaalde score als hij op een bepaalde blacklist staat en pas wanneer er ook andere kenmerken van spam aanwezig zijn zal een drempelwaarde worden bereikt voordat de mail wordt gereject met een 5xx
  • KPN is indirect verantwoordelijk voor het kiezen van de juiste/kwalitatief hoogwaardige blacklists voor hun mail policy.
En van Ziggo:
  • De listing op zo'n blacklist is meestal niet zonder reden; er zijn grote hoeveelheden spam verstuurd en aanwijzingen van misbruik. In geval van een ISP met een smarthost is er veelal te weinig aandacht besteed aan het abuse beleid; klanten hebben malware op hun pc die via de smarthost van Ziggo spam-achtige dingen versturen. Ziggo hoort adequaat de reageren op abuse@ziggo.nl als misbruik via één van hun servers wordt aangemeld. Zo wordt zoveel mogelijk tegengehouden en als dat effect heeft zal je ook niet zo snel geblacklist worden.
  • Ziggo kan preventief zorgdragen voor een betere acceptatie van de mail door zich in te schrijven op bepaalde trusted whitelists waarbij ze zich dan wel aan bepaalde regels moeten voldoen.
Voor beide partijen geldt: mail is niet het hoofdproduct en daar ligt niet de core business. E-mail is een bijproduct dat wordt geleverd bij een internetdienst en zeker in het geval van Ziggo en KPN is die erg schraal te noemen. Zelfs gratis e-mailaanbieders zoals Google met GMail is kwalitatief veruit superieur (IMAP over SSL, SMTP over SSL, opslagruimte, etc.)

[ Voor 31% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2010 12:19 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:12

servies

Veni Vidi Servici

gertvdijk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:59:
[...]
In mijn ogen hebben beide partijen schuld.
Problemen van KPN in deze:
  • KPN's ontvangende mailserver geeft (blijkbaar, waarschijnlijk) gelijk een 550 zonder andere kenmerken van de e-mail in overweging te nemen in de score van de mogelijkheid van spam. Normaal gesproken krijgt mail een bepaalde score als hij op een bepaalde blacklist staat en pas wanneer er ook andere kenmerken van spam aanwezig zijn zal een drempelwaarde worden bereikt voordat de mail wordt gereject met een 5xx
Dit is natuurlijk onzin, het idee achter een blacklist is om onnodig verkeer te voorkomen. Wat heeft dat nog voor zin als je toch de mail helemaal binnenhaalt om nog andere eigenschappen van de mail te beoordelen.

Zo werkt het bij mij ook, sta je op een van de blacklists die ik gebruik dan heb je pech en komt de mail gewoon niet aan, ik accepteer de connectie gewoon niet. 60 a 70% van de spam komt hierdoor al ('fysiek') niet meer aan.

Hierna komt bij mij nog greylisting aan bod (Ken ik je? Zo ja: stuur maar; Zo nee: over een uurtje accepteer ik je en ken ik je daarna) wat de rest er uit filtert.

Niks geen ingewikkelde algoritmes en waarderingen van kenmerken. Ik heb in zo'n 5 jaar geen enkel spammailtje van een zombie gehad.

En die ene Nigeriaan in het jaar die mij een fortuin probeert aan te praten... Ach, heb ik ook eens wat te lachen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 08-05 17:49
servies schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:18:
[...]

Dit is natuurlijk onzin, het idee achter een blacklist is om onnodig verkeer te voorkomen. Wat heeft dat nog voor zin als je toch de mail helemaal binnenhaalt om nog andere eigenschappen van de mail te beoordelen.

Zo werkt het bij mij ook, sta je op een van de blacklists die ik gebruik dan heb je pech en komt de mail gewoon niet aan, ik accepteer de connectie gewoon niet. 60 a 70% van de spam komt hierdoor al ('fysiek') niet meer aan.

Hierna komt bij mij nog greylisting aan bod (Ken ik je? Zo ja: stuur maar; Zo nee: over een uurtje accepteer ik je en ken ik je daarna) wat de rest er uit filtert.

Niks geen ingewikkelde algoritmes en waarderingen van kenmerken. Ik heb in zo'n 5 jaar geen enkel spammailtje van een zombie gehad.

En die ene Nigeriaan in het jaar die mij een fortuin probeert aan te praten... Ach, heb ik ook eens wat te lachen...
Dat is een keuze die je maakt natuurlijk in je beleid. KPN heeft dan blijkbaar een beleid waarmee jij het eens bent en ik vooral niet. Ik ben van mening dat een blacklist nooit 100% accuraat is, sterker nog, nog veel minder dan 100%, omdat dit veelal begint met geautomatiseerde systemen die vinden dat je teveel spam verstuurt. In combinatie met andere criteria heb je een veel nauwkeurig systeem en met alleen blacklists heb je in mijn ogen veel te veel false positives en zo gaat dus je mail verloren. Een van de voordelen noemde je al wel: verkeer terugdringen, maar natuurlijk ook vooral CPU cycles en daarmee kosten. Hoe eerder je de mail kan afwenden hoe minder overhead je eraan kwijt bent natuurlijk. Tja, en met KPN als commercieel bedrijf zijn voor hun die voordelen misschien sterker dan voor een andere organisatie. Puur iets wat je per geval moet overwegen, maar in dit geval gewoon nadelig voor de klant.

Met bovenstaand verhaal vind ik dat je een blacklisting een score moet geven net als andere kenmerken. Als je dan op een aantal blacklists staat kan de drempel al gehaald worden (maar is de kans dus al veel kleiner op false positives).

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2010 14:51 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Ondertussen heb ik Ziggo hiervan ook al op de hoogte gestelt van dit probleem en heb ze een link gegeven naar dit topic toe. Ze adviseerden dat iedereen die hetzelfde probleem had even naar 1200 moest bellen en dan het Storingsmenu => Internet en dan het probleem melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:12

servies

Veni Vidi Servici

gertvdijk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:49:
[...]

Dat is een keuze die je maakt natuurlijk in je beleid. KPN heeft dan blijkbaar een beleid waarmee jij het eens bent en ik vooral niet. Ik ben van mening dat een blacklist nooit 100% accuraat is, sterker nog, nog veel minder dan 100%, omdat dit veelal begint met geautomatiseerde systemen die vinden dat je teveel spam verstuurt. In combinatie met andere criteria heb je een veel nauwkeurig systeem en met alleen blacklists heb je in mijn ogen veel te veel false positives en zo gaat dus je mail verloren.
Aangezien ik de logfiles van mijn mailservers kan inzien kan ik je vertellen dat ik simpelweg GEEN false positives heb gehad in die 5 jaar. Dat is simpelweg een kwestie van de goede blacklists gebruiken.
Feitelijk zou ik het met de greylisting afkunnen maar dit is net iets efficienter.
Ziggo hoort z'n servers en z'n netwerk gewoon goed te beheren dan komen ze ook niet op die blacklists terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344333

Hallo iedereen.
Ik heb ook problemen met mailen naar KPN accounts. Het heeft iets te maken met poort 25 instellingen. Ik kon wel mailen als ik rechtstreeks op het modem aangesloten was maar niet via de router dus het moest eigenlijk wel in de router zitten. Zojuist heb ik in mijn router (Cisco) bij toepassingen en games een poort ingeschakeld. De SMTP (voor uitgaande mail) heb ik aangezet. Mijn router heeft een IP adres eindigend op een 1. Bij het rijtje: naar IP adres heb ik hier een 2 ingevuld en het vinkje aangezet. Nu lijkt het te werken. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb, ik heb laats een cursus IP camera's gehad en daar moesten wij ook koppelen via internet door deze poorten te gebruiken. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convirion
Omdat deze discussie al een tijdje oud is, en omdat het probleem is opgelost.

Ik heb na die periode nog een aantal keren gebeld met ziggo, en na 2 weken kon ik ineens weer emailen.

Ik dacht zal het er even bijzetten voor een mooie archive. Probleem is dus verholpen. Afbeeldingslocatie: http://www.gtagames.nl/public/style_emoticons/default/slotje.gif
Pagina: 1