Asus P5K3 Deluxe/Wifi-AP bios update lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022
Sinds een tijdje probeer ik mijn Asus P5K3 Deluxe/Wifi-AP moederbord van extra geheugen te voorzien. Ik heb verschillende DDR3 plankjes uitgeprobeerd maar allen geven ze opstartproblemen. In de vendor list van het moederbord worden slechts weinig beschikbare types geheugen aangegeven. Het vreemde is dat het bijgeleverde (in de doos van het mobo) geheugen niet eens in de vendor list staat. Het is Apacer geheugen.

De leverancier van het geheugen heeft me aangeraden de bios (versie 0810 van datum 11/02/07) te updaten. Via Asus Update werkt dit echter niet. Op alle 3 de beschikbare servers van Asus wordt aangegeven dat er geen beschikbare updates zijn. Ga ik op de site van Asus zoeken en moet ik daar het type moederbord opgeven, dan staat de Asus P5K3 Deluxe/Wifi-AP er niet eens bij. Wel de Asus P5K3 Deluxe en wel de Asus P5K3 Premium/Wifi-AP. Na enig speurwerk blijkt dat die borden ook van de 0810 versie gebruik maken. Ik heb ook al een P5K31014.ROM versie gedownload. Wil daar echter nog niet mee aan de slag gaan omdat ik het vreemd vind dat de automatische Asus Update niet werkt.

Mijn vraag: Hebben meer mensen problemen met die Asus Updater? Moet ik het anders aanpakken?

Verwijderd

Met de Asus Updater ben ik niet bekend.

Enkele opmerkingen:

Dat de lijst van geschikte geheugens maar klein is, dat is bij andere merken ook zo. Als je geheugen van een gangbaar merk koopt, dan is de kans heel klein dat het niet werkt.

Er zullen toch wel meer mogelijkheden zijn om de BIOS te updaten?
Bij Asus heeft jouw moederbord wel een eigen bladzijde, volgens mij deze: http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=jYaMspLhLdPxpz7w
Daar kun je natuurlijk de juiste BIOS downloaden. Versie 1014 heeft "Improve compatibility with certain DRAM modules", maar je kunt beter de nieuwste BIOS nemen als je die nog niet hebt.

Zet de BIOS settings zoveel mogelijk op de default waarden, voordat je gaat testen.

Dit Asus board heeft "Super Memspeed", het kan best zijn, dat zoiets alleen goed gaat als alle geheugen-modules gematched zijn.

Meng je verschillende soorten geheugen? De Apacher met nieuwe?
Werkt het nieuwe geheugen dan wel, zonder de oude Apacher?
Het kan natuurlijk zijn dat de timing van verschillende soorten een probleem is.
Je kunt proberen de Apacher in de twee linkse te plaatsen, en de nieuwe latjes in de rechtse of juist gesplitst met de Apacher in de rode slots en de nieuwe in de zwarte slots.

Maar ik denk dat je het best 2 (dual channel) of 4 (quad channel) latjes geheugen kunt kopen dat dus gematched is, en vervolgens wat je nu hebt tweedehands doorverkopen.