Toon posts:

Werkgeheugen kapot of compabiliteitsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuw systeem:

Pentium Dual E6300 - 2,8Ghz, Wolfdale core
2x OCZ 2Gb Value ram PC6400 (DDR2)
HD4670
Asrock G41 moederbordje
Aopen 350 Watt voeding

Al vanaf het begin heb ik problemen met het werkgeheugen. Na enkele seconden BSOD's, en vastlopers zelfs voor ik Windows heb geïnstalleerd. Alle foutmeldingen die ik kreeg leken iets met het geheugen te maken te hebben. Gelukkig had ik nog een ander reepje geheugen liggen, Transcend 512Mb, DDR2. Daarmee draait het systeem stabiel, nog geen BSOD gehad. Geheugen draait op 326,6 Mhz volgens CPU-z.

Ook op een ander moederbord gaf het OCZ geheugen problemen, precies hetzelfde verhaal als bij deze. Alleen op een wat ouder Gigabyte moederbord draaide het geheugen stabiel. Ik weet niet meer op welke snelheid het daar draaide.

In de huidige configuratie met Asrock moederbord heb ik het geheugen op 333Mhz laten draaien in de bios, en ook de instelling op 'auto' gezet. Langzamer dan 333Mhz kan het niet draaien.

Aan Memtest kom ik niet toe denk ik, daarvoor crasht het systeem te snel. Vaak ook al bij het booten.

Ik heb ook één reepje geprobeerd, zelfde verhaal. Al lijkt het systeem dan wat langer stabiel te draaien.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Dingen die ik nog kan proberen? Ik hoor het graag....

Edit: het is dit moederbord: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=G41M-S

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 19:50 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Staat het geheugen op de CVL-lijst van het moederbord? Zo niet, dan is het altjd een risico dat het geheugen niet gaat werken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:43:
Staat het geheugen op de CVL-lijst van het moederbord? Zo niet, dan is het altjd een risico dat het geheugen niet gaat werken.
Staat er tussen, alleen dan in de performance versie waar ik de value versie heb... Geen idee of dat veel uit maakt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dan staat het er dus niet tussen?

Werkt linux wel? Misschien dat het aan windows ligt.

[ Voor 45% gewijzigd door johnkeates op 06-01-2010 19:51 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Volgens mij maakt dat wel degelijk uit. Je kunt het treffen, maar mijns inziens doe je er goed aan je te houden aan de QVL. Op de performance dimm's zitten wellicht andere chips en is het verschil groter dan het merk/type doet vermoeden

Edit:
Je zou het geheugen in een ander systeem kunnen stoppen om het te testen met memtest, maar in dit systeem lijkt dat niet haalbaar. Je kunt inderdaad ook nog aan de slag met een ander OS (linux vanaf CD/DVD/USB) om te zien of het dan wel werkt, maar gezien je verhaal zou dat me verbazen

[ Voor 38% gewijzigd door JvW op 06-01-2010 19:58 . Reden: toevoeging ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:51:
Dan staat het er dus niet tussen?

Werkt linux wel? Misschien dat het aan windows ligt.
Linux gaat vast ook niet werken, aangezien het systeem vaak bij het booten al crasht. Daarbij, wat heb ik er dan nog aan, aangezien ik geen behoefte heb om over te stappen naar Linux.

Mijn specifieke geheugen wordt niet genoemd in de lijst, maar de Performance versie waarvan het typenummer een letter (v vs. p) verschilt wel. Ik vraag me af wat het verschil is tussen beiden, misschien enkel een heatsink?

Verwijderd

Misschien enkel een heatsink, misschien wel het hele PCB inclusief geheugenchips die erop zitten. Het komt er dus op neer dat je geheugen niet op de QVL staat en je dus een risico hebt genomen door het te kopen. Geen andere pc waar je het in kunt testen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:57:
Mijn specifieke geheugen wordt niet genoemd in de lijst, maar de Performance versie waarvan het typenummer een letter (v vs. p) verschilt wel. Ik vraag me af wat het verschil is tussen beiden, misschien enkel een heatsink?
Check de chips op de DIMM, het kan wel degelijk verschillen tussen value en performance. Zie ook de RAM FAQ in de PMG FAQ.

Mogelijk verwacht het een ander voltage?

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 06-01-2010 20:01 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JvW

JvW

On my way home...

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:57:
[...]

Linux gaat vast ook niet werken, aangezien het systeem vaak bij het booten al crasht. Daarbij, wat heb ik er dan nog aan, aangezien ik geen behoefte heb om over te stappen naar Linux.

Ik heb ook weinig vertrouwen dat een linux bootcd het gaat doen. Al bedoelde JohnKeates dat waarschijnlijk mee vanuit het idee dat je dan kunt gaan troubleshooten.

Als het verschil in geheugen alleen een heatsink zou zijn dan zou ik me in jouw plaats belazerd voelen. :) Er is vast nog meer anders, en wel de feitelijke geheugenchips. Als je het typenummer op je dimms eens door google haalt en dat vervolgens ook doet met het typenummer dat op de QVL staat kom j er wel achter wat het verschil is.
Imo geven de performance series vaker problemen dan de value series. En ze zijn toch bedoeld om maximale prestaties uit te halen dus lijkt het me dat je juist bij het gebruik van performance geheugen op zoek moet naar iets dat werkt. Ofwel door de QVL te volgen of door te kijken naar anderen met een zelfde setup (met name Mobo)

Edit: Dat van het voltage is ook een goeie... Niet eens aan gedacht. Gambieter geeft de tip van de dag. Misschien is het zo wel snel op te lossen

[ Voor 5% gewijzigd door JvW op 06-01-2010 20:04 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:59

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:41:
....
Alleen op een wat ouder Gigabyte moederbord draaide het geheugen stabiel. Ik weet niet meer op welke snelheid het daar draaide.
...
Op dit systeem zou je het geheugen kunnen testen met memtest, eventueel te starten van bijv. een knoppix-cd.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:03:
[...]
Edit: Dat van het voltage is ook een goeie... Niet eens aan gedacht. Gambieter geeft de tip van de dag. Misschien is het zo wel snel op te lossen
Geheugen zou op 1,8volt moeten draaien, mag zelfs ook nog op 1,9 van OCZ. Is dat zo aan te passen in de Bios? Ga ik eens even proberen.

Dit geheugen is het: http://www.ocztechnology...._value_series_2gb_edition

En dit is het geteste en goedgekeurde geheugen voor het MoBo
http://www.ocztechnology....platinum_4gb_dual_channel

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, het lijkt er op dat er maar één van de reepjes kuren geeft... Heb nu nr. 2 uit de kit erin, en draai nu probleemloos Prime 95 op de achtergrond. Het voltage staat nu op 1,85 volt. Net met het andere geheugenreepje er bij kreeg ik binnen de kortste keren allerlei problemen. De melding 'windows verkenner werkt niet meer' bleef maar omhoog komen.

• JvW

JvW

On my way home...

Zou in je bios wel aan te passen moeten zijn, ja. Moet je even kijken naar de instellingen voor het geheugen. Als je alles op auto zet zou het moeten werken, maar je kunt ook het voltage forceren op de waarde die het geheugen moet hebben. Hetzelfde geldt voor de overige instellingen (CL 5-6-6-18). Zo sterk ben ik daar niet in, maar die timings zijn wel van belang

Overigens zie ik nu dat ik op het verkeerde been stond. Ik dacht dat jij de performance serie gebruikte waar de Value serie op de QVL staat. Het is dus juist andersom.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:18
Probeer het misschien ook nog met alleen het reepje wat nu problemen lijkt te geven in het eerste slot. Dan weet je pas echt zeker dat dat reepje slecht is of dat misschien het dimm slot waar hij in zat defect is.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:28:
Zou in je bios wel aan te passen moeten zijn, ja. Moet je even kijken naar de instellingen voor het geheugen.
Inmiddels gevonden, voltage staat nu op 1,85 volt dus, 0,05 volt hoger dan normaal. Mag volgens OCZ, don't worry.

Het goede nieuws is: reepje 2 is still going strong! Prime 95 draait nu 10 minuten.

Edit:

Inmiddels ongeveer alle mogelijkheden geprobeerd, beide reepjes in beide slots. Het blijft terug komen dat reepje 1 kapot is... Maar 2 vertrouw ik nog niet volledig, had net al wat vreemde foutmeldingen. Moest Memtest maar eens inzetten.

Maar hoe dan ook, het setje gaat terug naar de winkel. Hoop dat dat een beetje vlot verloopt. Dat zou de problemen dan wel op moeten lossen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
We zijn weer een stukje verder...

Reepje 2 van de kit blijkt ook instabiel in deze pc. Alweer meerder BSOD's gehad.

Ik heb het instabiele stukje geheugen nog even in een andere PC getest, daar lijkt het stabiel... Maar Memtest bewijst anders. Komen meerdere fouten uit.

Op deze PC Bios geflasht, timings veranderd (lees: minder strak ingesteld) en Memtest gedraaid... Meteen komen er honderden fouten naar boven...

Zal het dan toch het geheugen zijn? Maar als het niet het geheugen is naar de compabiliteit: op 3 van de 4 geteste moederboards van verschillende merken instabiel? Dat lijkt me toch niet de bedoeling. En op dat moederboard waarop het stabiel leek, heb ik Memtest niet gedaan. Misschien was het daar ook wel instabiel. Toch vreemd dat het beide reepjes zijn.

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Toevallig een lekkere warme statische trui aangehad bij het plaatsen? Volgens mij zijn ze gewoon kapot.

Verwijderd

Topicstarter
FastPinguin schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:44:
Toevallig een lekkere warme statische trui aangehad bij het plaatsen? Volgens mij zijn ze gewoon kapot.
Juist heel erg opgelet bij het plaatsen... Kast vasthouden bij het pakken en plaatsen, niet te veel bewegen en schuiven. Volgende week gaan ze terug, we gaan horen wat de shop er van vindt...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oftewel hoogstwaarschijnlijk niet compatibel. Overkomt iedereen wel eens als je QVL niet aanhoudt (mij van de week ook :X ).

Dat kun je checken door te testen met ander geheugen (iemand vinden van wie je iets kunt lenen), als dat idd het geval is, vervangen door geheugen dat wel exact in QVL staat. Daarbij is de merk DIMM veel minder belangrijk dan de chips die erop zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:11:
Oftewel hoogstwaarschijnlijk niet compatibel.
Topic goed gelezen? Ik dacht dat ik dat nou juist wel aardig had uitgesloten... 4 moederborden waarvan 3x instabiel. 4 verschillende merken. En bij die ene waar het wel stabiel leek te werken heb ik Memtest er niet overheen gegooid. Dus niet 100% zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een credit gekregen van 4Launch! Allemaal erg vlot gegaan... Alleen jammer dat ik er vrij lang over heb moeten doen om er achter te komen dat het geheugen stuk was.

Maargoed, nu op zoek naar ander geheugen. Zal me netjes aan de QVL houden.

• JvW

JvW

On my way home...

Laat even weten of het dan wel werkt. Ik heb goede hoop, maar mocht het alsnog problemen geven dan ben ik benieuwd wat de uiteindelijke boosdoener zal zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door JvW op 14-01-2010 13:54 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:09:
Laat even weten of het dan wel werk. Ik heb goede hoop, maar mocht het alsnog problemen geven dan ben ik benieuwd wat de uiteindelijke boosdoener zal zijn.
Kan haast niet anders dat het dan wel werkt. Draai het systeem nu twee weken zonder één enkele foutmelding/BSOD/crash op een reepje oud Transcend 512mb geheugen. Memtest en Prime 95 zijn er meerdere keren overheen geweest, geen centje pijn. En ook op 3,1Ghz met verhoogde FSB is de boel nog stabiel.

Komen nu als het goed is twee G. Skill CL4 PC6400 reepjes mijn kant op. Dat geheugen staat iig op de QVL.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen vandaag ontvangen. Zojuist Prime 95 een uur gedraaid, geen problemen, geen fouten! Super dus.

Probleem opgelost, bedankt allemaal voor de support.
Pagina: 1