Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in Oktober mijn Canon EOS 40D gekocht en meteen na aanschaf de lens (18-55 EF-S zonder IS) erop geschroefd. Deze is er tot 20 december ook niet meer af geweest en de camera is altijd in de tas bewaard.

Nou ging in December dus voor een 2de lens kijken en bij het eraf halen van de lens zag ik wat stof op en om de spiegel zitten. Gelukkig zit het niet op de sensor nog. Ik vind het persoonlijk raar dat dit kan, heb de camera in die tijd echt niet overdreven vaak gebruikt en heeft eigenlijk meer in de tas gezeten dat dat ie eruit is geweest. Is hier een verklaring voor?

En kan ik deze stof gemakkelijk zelf verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarschijnlijk is het erin gekomen toen je de lens er voor de eerste keer op schroefde.
Stof is nou eenmaal een probleem bij een modulair systeem, het beste advies wat ik je kan geven is dat als het geen hinder oplevert je er niks aan moet doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Plus nog het feit dat consumentenzoompjes stof in de camera blazen als jet lekker wat aan het in- of uitzoomen bent. Je kan nooit van lens wisselen maar sterven van de stof op je sensor..

Het is allemaal niet zo dramatisch hoor, ik kom met een blower en een zachte microvezeldoek een heel eind, sensorcleaning laat ik doen door collega's (die er bekwamer in zijn dan ik)..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Vrijwel alle zoom lenzen zuigen stof in en uit als je in en uit zoomt. Is heel normaal. Alleen bij de kit lenzen is het heel erg omdat die minder goed zijn afgesloten ivm pro lenzen die vaak ook nog eens intern zoom hebben.

Oplossing? Koop een rocket blower. Paar keer goed blazen en meestal is het weg. Als de sensor echt vies is, ga langs een fotoboer en laat die het voor je schoonmaken. Ga zelf in ieder geval niet aan de sensor zitten als je niet weer wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tip: stof op de sensor is pas op foto's zichtbaar als je met diafragma's van boven, zeg, f/16 schiet. Ik schiet doorgaans rond de f/8 (sweet spot voor combinatie van scherptediepte/lensscherpte/lensresolutie) en stof op de sensor zie ik dus zelden of nooit. Nou maak ik ook regelmatig lenzen en sensor schoon, maar toch.

En dat er geen stof op je sensor zit, geloof ik niet: schiet een foto van een effen oppervlak (heldere hemel b.v.) met je diafragma helemaal dicht. Alle vlekken die je ziet zijn stofdeeltjes op je sensor ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Het lijkt me niet handig om met het reinigen van de spiegel er met een borsteltje over te gaan vegen. Zoals ik weet hebben spiegels geen speciale coating ter bescherming. Dus je kan dan beter geen borsteltje gebruiken maar gewoon de ouderwetse blaagbalg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er ook niet echt last van op zich, heb de grote haren er al met een pincet uitgeplukt, nu zit er alleen nog een haartje op mijn matglas maar das niet echt hinderlijk.

Maar ik vond het gewoon raar dat zo iets al na 2 maanden is zonder lenswissel. maar dat van 't zoomen met de kitlens lijkt me vrij aannemelijk. Gelukkig gebruik ik die nu niet meer, maar de 10-22mm Canon lens die een intern zoommechaniek heeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haren van jezelf of van een kat/hond? Het laatste weet elke eigenaar dat die beesten dat op de meest onmogelijke plaatsen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

ik had hetzelfde toen ik mijn 40D gekocht had met de canon 17-55 lens. Lens meteen erop gezet en tot juli vorig jaar niet eraf gehaald. Stof op de spiegel, en veel sensor-vuiltjes. De meneer bij foto rembrandt in maastricht heeft 3 van die schoonmaakkitjes moeten openmaken om het olievlekje van de sensor af te krijgen. Blijkbaar kan het nog wel eens gebeuren bij een nieuw apparaat dat door het opklappen van de spiegel wat miniscule druppeltjes rondviegen. Na die schoonmaakbeurt heb ik nu alleen nog wat stofjes op de spiegel, niet meer op de sensor. Zo'n ramp is het niet. Gewoon een blaasbalgje kopen en klaar.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04-2020
En lukt het echt niet dan is www.chipclean.nl een oplossing, mijn camera was weer als nieuw. Er zijn droppoints door het hele land

Sony A99; Sony A77 Sony 70-400G SSM/4.5-5.6; Sony 70-300G SSM/4.5-5.6; Minolta 50/1.7; Sigma 150 Macro EX, Carl Zeiss 24-70 ZA

Pagina: 1