Toon posts:

[CentOs] Schijfruimte mounten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een eigen vps-server met CentOs als O.S. en DirectAdmin als controlepanel. Nu is net mijn schijf ruimte vergroot. Maar nu moet ik hem dus mounten. Want hij herkent de extra schijf ruimte dus nog niet.

Is er misschien een manier zodat de extra ruimte wordt herkent, zonder dat ik me hele server niet hoef te herinstalleren?

Alvast bedankt,
Wouter.

Edit:
Sorry, ik ben vergeten om mijn topic titel te vergroten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
Heb je een nieuw device erbij gekregen, of is je huidige disk uitgebreid?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel als je gebruik maakt van ext2 of ext3 in elk geval, zie resize2fs.
Wellicht gebruik je ook LVM, in dat geval moet je eerst de logical volume vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

/move NOS

En zoals je in bovenstaande posts leest is er wat extra info nodig :)
Doe ik er direct de vraag bij: wat heb je al geprobeerd ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry dat ik mijn topic fout had geplaatst. Ben hier nog vrij nieuw. En het niveau is hier nogal hoger dan het forum waar ik eerder was (MastaLine). Dus het is allemaal nog even wennen hier. Hopelijk hebben jullie hier begrip voor :).

Wat ik zoal geprobeerd heb.

Ik heb /etc/fstab proberen te wijzigen. Want ik dacht, als ik hier nou dezelfde waardes bijzet als de eerdere partitie, misschien dat het dan werkt. Naja, niet dus. Me hele server liep vast. En in repair mode, had ik uiteindelijk mijn server van een read-only system naar een write-system gekregen. En zo uiteindelijk /etc/fstab naar de oorspronkelijke waardes hersteld.

Verder is mijn geheugen uitgebreid, dus niet een extra hdd erbij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Lol, nee, fstab heeft niets te maken met de grootte van de schijven :)

Gebruik je LVM of "platte" filesystemen?

Herkend /proc/partitions de nieuwe grootte al? Heb je al de partitie vergroot? Zo niet, eerst partprobe draaien en de partitie opnieuw wegschrijven met dezelfde startcylinder.

offtopic:
Ik post expres even geen lijstje met commando's, is veel leerzamer als je ze zelf opzoekt.

[ Voor 16% gewijzigd door Rainmaker op 07-01-2010 00:20 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:55:
Ja, sorry dat ik mijn topic fout had geplaatst. Ben hier nog vrij nieuw. En het niveau is hier nogal hoger dan het forum waar ik eerder was (MastaLine).
Okee.

Begin met inloggen en plak wat het volgende commando als output geeft:

code:
1
mount

Dat vertelt ons hoe je huidige disks gemount worden. (en ik doe het wel simpel, want leren is leuk, maar geholpen worden ook. uitleggen kan later nog..)

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 07-01-2010 00:59 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Burne, dankje.

Dit is van mount:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 on / type ext3 (rw,usrquota,grpquota)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
/dev/sda1 on /boot type ext3 (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
sunrpc on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw)

En dit is van /proc/partitions:
code:
1
2
3
4
5
6
7
major minor  #blocks  name

8     0   20971520 sda
   8     1     104391 sda1
   8     2   10377990 sda2
 253     0    9830400 dm-0
 253     1     524288 dm-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:55:
Ik heb een eigen vps-server met CentOs als O.S. en DirectAdmin als controlepanel. Nu is net mijn schijf ruimte vergroot. Maar nu moet ik hem dus mounten. Want hij herkent de extra schijf ruimte dus nog niet.

Is er misschien een manier zodat de extra ruimte wordt herkent, zonder dat ik me hele server niet hoef te herinstalleren?

[...]

Verder is mijn geheugen uitgebreid, dus niet een extra hdd erbij gezet.
Nu snap ik nog steeds niet wat er veranderd is. Wat bedoel je met "mijn schijfruimte vergroot"? Je zegt later dat je geheugen is uitgebreid, dus niet een extra hdd bijgezet. Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GuitarWeed schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:35:
[...]

Nu snap ik nog steeds niet wat er veranderd is. Wat bedoel je met "mijn schijfruimte vergroot"? Je zegt later dat je geheugen is uitgebreid, dus niet een extra hdd bijgezet. Wat bedoel je daar precies mee?
Nou, het is een vps-server. Dus hij heeft gewoon de ruimte die aan mij is toegeschreven, vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:31
Dat zegt nog niet heel erg veel...
Heb je extra geheugen er bij gekregen of heb je extra disk opslag gekregen?

Misschien je anders aangeven wat er verandert is (harde specs)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:26:
@Burne, dankje.

Dit is van mount:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 on / type ext3 (rw,usrquota,grpquota)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
/dev/sda1 on /boot type ext3 (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
sunrpc on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw)
sda en sda1 zijn dus de enige partitities die je nu gemount hebt.
En dit is van /proc/partitions:
code:
1
2
3
4
5
major minor  #blocks  name

8     0   20971520 sda
   8     1     104391 sda1
   8     2   10377990 sda2
En in /proc/partitions staat een tweede partitie. Je had 10Gbyte en je hebt er nu 5Gbyte bijgekregen, correct?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In dat geval zou het bestandssysteem gewoon vergroot moeten worden, zoals cheatah ook al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
burne schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:35:
[...]

sda en sda1 zijn dus de enige partitities die je nu gemount hebt.

[...]

En in /proc/partitions staat een tweede partitie. Je had 10Gbyte en je hebt er nu 5Gbyte bijgekregen, correct?
Lijkt me eerder dat sda1 en sda2 partities zijn op sda, waarbij sda1 gemount is als /boot, en sda2 een physical volume is van VolGroup00.

De output van fdisk -l zou wel interessant zijn, daar zou je moeten kunnen zien of de nieuwe grootte van sda (want daar gaat het waarschijnlijk over) bekend is bij het OS. Als dat zo is, dan is het een kwestie van sda3 aanmaken, daar een pvcreate op los laten en die toevoegen van de volume group. Vervolgens kun je lv's gaan extenden en resize2fs'en.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Antaresje schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:54:
[...]

Vervolgens kun je lv's gaan extenden en resize2fs'en.
pvresize is er ook nog :)
major minor #blocks name

8 0 20971520 sda
8 1 104391 sda1
8 2 10377990 sda2
Nu is je disk volgens de kernel 20GB. Is dat de oude of de nieuwe grootte?

100MB is /dev/sda1 (is /boot, zoals hierboven opgemerkt en in de mount output)

Als 20G inderdaad de nieuwe grootte is, moet je in fdisk sda2 weggooien en opnieuw aanmaken met dezelfde startcylinder.

Hierna draai je pvresize /dev/sda2.
Daarna vergroot je met lvresize het LogVol00 LV naar de gewenst gootte (lvresize -L+5G bijvoorbeeld)
en dan met resize2fs /dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 vergroot je het filesystem.

Eventueel kun je ook een extra partitie aanmaken in plaats van de huidige weg te gooien.

PS Heb je geen swapspace??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was eerst 10gb en het is 20gb geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Is het gelukt dan?

De commando's staan hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met startcylinder. Ik ben een beginner met CentOs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de output van fdisk -l:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Disk /dev/sda: 21.4 GB, 21474836480 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2610 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          13      104391   83  Linux
/dev/sda2              14        1305    10377990   8e  Linux LVM

Ik had eerst 10 GB, en nu heb ik 20 GB. Alleen de ruimte kan ik dus nog niet gebruiken. Maar als ik dus bovenstaande dingen doe, ben ik dan niet mijn bestanden kwijt welke erop staan?

Wat bedoel je precies met een startcylinder (ik ben nog een beginner met CentOs).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:51:
Dit is de output van fdisk -l:

code:
1
2
3
4
5
6
7

/dev/sda2              14        1305    10377990   8e  Linux LVM

Ik had eerst 10 GB, en nu heb ik 20 GB. Alleen de ruimte kan ik dus nog niet gebruiken. Maar als ik dus bovenstaande dingen doe, ben ik dan niet mijn bestanden kwijt welke erop staan?

Wat bedoel je precies met een startcylinder (ik ben nog een beginner met CentOs).
Hij bedoelt de start cylinder van /dev/sda2, en die is zoals je in je eigen output al kunt zien: 14

En nee, als je alles goed doet, dan raak je geen bestanden kwijt. Als je alles goed doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rainmaker schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:54:

Als 20G inderdaad de nieuwe grootte is, moet je in fdisk sda2 weggooien en opnieuw aanmaken met dezelfde startcylinder.

Hierna draai je pvresize /dev/sda2.
Daarna vergroot je met lvresize het LogVol00 LV naar de gewenst gootte (lvresize -L+5G bijvoorbeeld)
en dan met resize2fs /dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 vergroot je het filesystem.

Eventueel kun je ook een extra partitie aanmaken in plaats van de huidige weg te gooien.

PS Heb je geen swapspace??
Oke, dus alles zou moeten blijven staan. Maar hoe verander ik dan in fdisk sda2? Of gooi ik het weg.

Sorry dat ik sommige dingen dubbel vraag. Maar aangezien in een beginner ben met CentOs en mijn bestanden niet kwijt wil, vraag ik het liever een keer extra, dan er maar vanuit te gaan.

Ik probeer ook van deze dingen te leren hoe het nou werkt. Want klakkeloos overnemen heeft natuurlijk ook niet heel veel zin voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:09:
Wat bedoel je precies met startcylinder. Ik ben een beginner met CentOs.
Misschien is het beter om support van je vps hoster in te roepen in dit geval zeker omdat je beginner bent en de door Rainmaker opgegeven commando's zeer gevaarlijk zijn in handen van beginners (bij wijze van spreken : een klein foutje = data weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:10:
[...]

Misschien is het beter om support van je vps hoster in te roepen in dit geval zeker omdat je beginner bent en de door Rainmaker opgegeven commando's zeer gevaarlijk zijn in handen van beginners (bij wijze van spreken : een klein foutje = data weg)
Maar mijn vps-hoster heeft nog nooit op een linux machine de ruimte vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 14:01

Beaves

Usque ad Finem

Dan zou ik een andere VPS hoster gaan zoeken :X

Wij bieden ook VPS'en aan en als wij een disk vergrootten van een klant heeft dat geen input van een klant nodig, alles wordt door ons gedaan, iets wat overigens ook niet complex is met bijvoorbeeld OpenVZ.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag het nog wel aan hun. Maar ik denk dat ik dan de kosten voor een remote-hand moet gaan betalen.

En ik wil ook wel graag leren hoe het nou precies in elkaar zit.

Dit kreeg ik als reactie:
U kunt dat doen, maar dan moet u dat wel doen in single user mode want de schijf mag namelijk niet gemount worden. Ik kan u helaas niet vertellen of u uw gegevens kwijtraakt als u de schijfruimte aanpast, dit zult u zelf even moeten opzoeken. Wel moet u er rekening mee houden dat alle schijf gerelateerde werkzaamheden onder safe_mode moeten plaats vinden.

Dus zou het misschien stap voor stap aan mij uitgelegd worden. Ik weet dat dit normaal niet de bedoeling is. Maar als beginneling met CentOs neem ik liever het zekere voor het onzekere.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:21:
Ik vraag het nog wel aan hun. Maar ik denk dat ik dan de kosten voor een remote-hand moet gaan betalen.

En ik wil ook wel graag leren hoe het nou precies in elkaar zit.

Dit kreeg ik als reactie:
U kunt dat doen, maar dan moet u dat wel doen in single user mode want de schijf mag namelijk niet gemount worden. Ik kan u helaas niet vertellen of u uw gegevens kwijtraakt als u de schijfruimte aanpast, dit zult u zelf even moeten opzoeken. Wel moet u er rekening mee houden dat alle schijf gerelateerde werkzaamheden onder safe_mode moeten plaats vinden.

Dus zou het misschien stap voor stap aan mij uitgelegd worden. Ik weet dat dit normaal niet de bedoeling is. Maar als beginneling met CentOs neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Waarom installeer je niet thuis een pc'tje met CentOS en ga je daar op spelen om dingen te leren? Dat lijkt me een stuk veiliger.

In je huidige situatie lijkt mij de veiligste manier:

- Maak een backup van het systeem
- Maak met fdisk een nieuwe partitie aan op je disk, in de vrije ruimte die er nu is bijgekomen (dat wordt dan dus sda3).
- Voeg die nieuwe partitie toe aan je lvm.
- Extend je bestaande logical volume.
- vergroot je filesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, niet iedereen heeft thuis een pc waarop hij/zij een os op een andere partitie zomaar kan installeren. Ik vraag nu om een oplossing van het probleem wat ik op een veilige manier wil doen. Ik wil mijn bestanden niet kwijt raken. Kan iemand me misschien een stap voor stap uitleg geven hiervoor? Ik probeer het om te snappen. Maar als jullie zeggen wijzig fdisk, ik weet nog geen eens hoe ik dat kan veranderen.

Verder gebruik is dus de vps-server voor onder andere mijn website welke als controlepaneel dus DirectAdmin gebruikt. En er staat Ventrilo en Teamspeak op geinstalleerd.

Edit:
Misschien een stomme vraag. Maar net zoals bij Windows. Kan de schijfruimte die erbij is gezet. Niet als een aparte partitie worden aangemaakt. En dat het systeem dan de ruimte gewoon herkent en ook daadwerkelijk kan gebruiken.

Als dit kan, kunnen jullie dan me uitleg geven hoe ik het systeem dus zover krijg dat alles werkt. Want ik ben een beginner met CentOS en ik wil graag deze extra ruimte erbij hebben. Ik wil dus niet dat ik opeens wat verkeerds doe en me systeem kapot is.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:52:
Uhm, niet iedereen heeft thuis een pc waarop hij/zij een os op een andere partitie zomaar kan installeren.
Dan download je virtualbox (o.i.d) en ga je hobbyen in een vm'etje. Dat is nog beter dan een fysieke machine ook, want je kunt je huidige situatie exact nabootsen.
Ik vraag nu om een oplossing van het probleem wat ik op een veilige manier wil doen. Ik wil mijn bestanden niet kwijt raken. Kan iemand me misschien een stap voor stap uitleg geven hiervoor? Ik probeer het om te snappen. Maar als jullie zeggen wijzig fdisk, ik weet nog geen eens hoe ik dat kan veranderen.
Als je niet eens weet hoe fdisk werkt, dan moet je gewoon helemaal niets doen aan je disk configuratie op een systeem waar je geen risico op dataloss wilt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:+
Antaresje schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:33:
[...]

Dan download je virtualbox (o.i.d) en ga je hobbyen in een vm'etje. Dat is nog beter dan een fysieke machine ook, want je kunt je huidige situatie exact nabootsen.

[...]

Als je niet eens weet hoe fdisk werkt, dan moet je gewoon helemaal niets doen aan je disk configuratie op een systeem waar je geen risico op dataloss wilt lopen.
Ja dat kan wel zo zijn, maar hoe krijg ik dan die extra ruimte toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Offline resizen is zooo 2009 :)

Bij deze dan een stappenplan.

Disclaimer; ik heb dit een keer of 50 gedaan zonder enige dataverlies, maar geef geen garanties. Zorg voor een backup!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
fdisk /dev/sda
d -> delete
2 -> partitie 2
n -> new
p -> primairy
2 -> partitie 2
enter
enter
t -> type
2 -> partitie 2
8e -> Linux LVM
p -> print

Als het goed is, ziet je partitietabel er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7

/dev/sda2              14        2610    10377990   8e  Linux LVM

Als het er zo uitziet, type je w (write) in.

Ziet het er niet zo uit, q voor quit kiezen en hier posten.

Ziet het er zo uit, ga je door:
code:
1
2
3
partprobe
pvresize /dev/sda2
vgdisplay

Als het goed is, heb je nu onder "Free PE" je vrije ruimte:
code:
1
  Free  PE / Size       10239 / 40.00 GB

Pak het 1e getal (in dit geval 10239) en vergroot je LV hiermee:
code:
1
lvresize -l+10239 /dev/mapper/VolGroup00-LogVol00

en dan je filesystem:
code:
1
resize2fs /dev/mapper/VolGroup00-LogVol00

En dan ben je klaar. Niks rebooten of naar single user gaan...

Pagina: 1