Japanse stekker op een wereldstekker kan geen kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriGnalthinker
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 21:21
Hallo,

Ik zit met het volgende (probleem).

Sinds een dag maak ik gebruik van een hoofdtelefoonversterker genaamd Elekit TU-882. Nu is hier een AC power kabel bijgeleverd maar deze is japans.

Deze ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://img63.imageshack.us/img63/5355/japansestandaardplug.jpg

Aangezien deze stekker niet in ons stopcontact kan maak ik gebruik van de onderstaande (tweede) wereldstekker.

Afbeeldingslocatie: http://img63.imageshack.us/img63/4290/elrowereldstekker195010.jpg

Volgens de handleiding van de wereldstekker die ik gebruik is deze eigenlijk voor: Zuid Europa, o.a. de volgende landen: Italie, Spanje, Frankrijk, Griekenland. Verder staat er dat hij gebruik maakt van 10\16A 250V. Ik neem aan dat dat goed is en gewoon bruikbaar is in Nederland?

De Japanse stekker van de hoofdtelefoonstekker kan gewoon in deze wereld stekker. Echter, op de Japanse stekker staat: 125V.

Mijn vraag is nu of dit kwaad kan? Op de transformator staat dat hij gebruik maakt van 230V dus dat zit goed. Het gaat mij in dit geval alleen om de kabel.

Is het misschien beter om die Japanse stekker eraf te halen en er een Europese stekker op te solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260170

Als er op de trafo van het apparaat staat dat hij ook werkt op 230v dan is er geen probleem.
hier zijn die wereldstekkers immers voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

Standeman

Prutser 1e klasse

125 volt? Ik denk dat ze dat gewoon standaard op japanse stekker drukken. Wat op de trafo staat geld.

[ Voor 73% gewijzigd door Standeman op 06-01-2010 17:30 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54

Cheezus

Luiaard

Dat er 125v op de stekker staat betekend echter wel dat hij voor dat voltage is gekeurd. Waarschijnlijk is de isolatie van de stekker wel zodanig overgedimensioneerd dat 230v ook geen probleem is maar het valt wel degelijk buiten de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 01:49
Het kan in ieder geval geen kwaad. Die kabels (woon in de US, dezelfde plugs) zijn gekeurd tot min. 400V of meer en kunnen ten minste 15A aan. Daar je voltage hoger is zal je stroom dus zwakker zijn dus ze gaan ook niet doorsmelten.

Ik weet echter niet of je die dingen kunt doorverkopen (daar ze waarschijnlijk niet gekeurd zijn in Europa) en ik ben ook niet zeker hoe de brandverzekering hiermee zou omgaan. Je moet wel letten dat je doosje wel degelijk 240V kan krijgen of je gaat rook zien. Zoniet of als je bang bent dat er iets kan gebeuren of het is voor een permanente installatie en het is een simpel trafotje is kun je die verkrijgen (met de juiste stekker) bij de dichtsbijzijnde electronica handel of zelfs bij de Aldi/Wibra (universele trafo)

[ Voor 15% gewijzigd door Guru Evi op 06-01-2010 18:14 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriGnalthinker
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 21:21
Hartstikke bedankt voor jullie sneller reacties!

Ik ben in ieder geval weer gerust gesteld. Wat betreft de trafo is deze voor 230V. Er zit zelfs nog een zekering in het apparaat dus ik vermoed dat er geen problemen zullen komen. Het apparaat is ontwikkeld voor europa

Bovendien is het niet aan te raden om dit apparaat onbeheerd aan te laten omdat het een buizenversterker is.

Nogmaals bedankt voor jullie informatie! Ik kan er nu volop van genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:46
Evt kun je als er sprake is van een losse stekker de stekker erafknippen en een Nederlandse stekker monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

SA007

Moderator Tweaking
Zekeringen zijn voor stroom, niet voor spanning, als die zekering doorbrand door een te hoge spanning kan je het apparaat (of iig de voeding) vrijwel zeker afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 141% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

SA007

Moderator Tweaking
Engineer, wat heeft dat voor toegevoegde waarde? de spanning op een zekering heeft puur alleen betrekking op de isolatie tussen de 2 polen na het doorbranden.
Een apparaat gaat niet per definitie meer gebruiken op een hogere spanning, meeste moderne apparatuur doet juist het omgekeerde, hogere spaning -> minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SA007 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:18:
Engineer, wat heeft dat voor toegevoegde waarde? de spanning op een zekering heeft puur alleen betrekking op de isolatie tussen de 2 polen na het doorbranden.
Een apparaat gaat niet per definitie meer gebruiken op een hogere spanning, meeste moderne apparatuur doet juist het omgekeerde, hogere spaning -> minder stroom.
het is een beetje kut geschreven maar van links naar rechts klopt het wel wat die zegt toch ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 118% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:13 ]

Pagina: 1