Toon posts:

Meerder apparaten wireless op vpn via router.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zal eerst de context schetsen zodat, als ik de tech-talk niet goed doe, jullie nog steeds een houvast hebben. :)
Ik zit op een appartement van de universiteit. Elk appartement heeft een internet aansluiting. Nu is het wel zo dat je met deze lijn niet direct op internet kan als je ze inplugt in je computer. Je moet eerst en VPN connectie (IPSec) maken en via die VPN connectie kan je dan op internet. Na wat opzoekingswerk heb ik gemerkt dat het mogelijk is om een router op deze internetlijn aan te sluiten die dat VPN protocol afhandelt. Maar als ik het goed voorheb hangt dit dan ook vast met één bepaald locaal IP. Is het nu mogelijk om met meerdere apparaten tegelijkertijd wireless via deze router (die het vpn protocol dan afhandelt) op internet te gaan (zonder dat deze apparaten zelf nog eens moeten inloggen op VPN) heb ik daar dan 1 account voor nodig op deze VPN verbinding of moet ik per apparaat een VPN connectie maken op m'n router? En als dit mogelijk zou zijn weet er dan iemand welke routers dit zouden ondersteunen?

Ik hoop dat m'n uitleg iets of wat duidelijk, zoniet vraag maar raak... :)

Ik wil op deze manier bijvoobeeld een appel tv of een xbox (die zelf geen vpn protocol kunnen afhandelen) toch (tegelijkertijd) op internet kunnen. En als het even kan met m'n mac en iPhone ook (die zelf wel vpn kunnen afhandelen).

Dit topic (Multi vpn router) behandelt denk ik soortgelijke vraag maar omdat dat het 2 jaar oud is en ik er ook niet echt alles van begreep probeer ik het op deze manier.

Alvast enorm bedankt!

Ruth

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-03 23:03
In theorie kan dat prima. De router moet dan NAT doen tussen de vpn en je lokale netwerk. Ik weet niet welke huis-tuin-en-keuken routers dat kunnen, maar ze zijn er 100% zeker weten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Ok dankjewel!
Dan kan de zoektocht beginnen naar die bepaalde router. :)
Zijn er nog andere dingen waar ik zeker op moet letten? En, via de router de hierboven wordt beschreven, moet ik dan met 1 account een vpn verbinding maken op de router voor alle toestellen die met de router zijn verbonden of moet ik voor elk toestel een aparte vpn verbinding maken?

Kan iemand me plusminus in de juiste richting wijzen aangaande de router... specs bedoel ik dan... Ik heb eens opgezocht wat NAT wil zeggen, en begrijp ook wat je bedoelt maar ik kan dit niet echt vertalen naar een eigenschap die een router moet hebben met naam en toenaam.

Heel erg bedankt!

Ruth