[FreeBSD 8.0] hoe USB-disk uitzetten na x min. idle?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:28

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Weet iemand hoe ik mijn externe USB-disk uit kan zetten in FreeBSD als die x minuten idle is geweest? Het is een disk met een aparte voeding en bv. 's nachts wordt die bijna nooit gebruikt (de server in kwestie speelt muziek af in de huiskamer).

Ik heb al zitten kijken naar sdparm maar blijkbaar bestaat dat niet in FreeBSD. Verder kwam ik op APM en ACPI maar schijnbaar werkt dat niet zo lekker. Ik denk dat ik iets moet doen met umass, maar hoe precies dat weet ik niet; dmegs zegt niet welke driver hij ervoor gebruikt.

Het gaat om een Western Digital 500GB externe USB-disk op een USB2-poort van een Compaq nx6125. En het is natuurlijk de bedoeling dat de disk weer vanzelf aangaat zodra er data van gelezen moet worden.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-10 18:37
ad6 vervangen door de juiste da...

Huidige setting:
 atacontrol spindown ad6

Instellen:
atacontrol spindown ad6 1800
dd if=/dev/ad6 of=/dev/null count=1

voor een spindown na 30 minuten.

De relevantie van de dd-actie ontgaat me even, maar zo staat het in de manpage van atacontrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Volgens diezelfde man page:
To arm the timeout the device needs at least one more request after setting the timeout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord, maar het lijkt erop dat atacontrol mijn USB-disk niet lust. Als ik atacontrol list doe, krijg ik ook alleen mijn on-board-disk te zien, ad0 en acd0. De USB-disk is da0.

/edit
Ach ja, het is natuurlijk scsi (de disk zelf is sata in een usb-behuizing). Google verwijst me naar camcontrol en camcontrol vindt de disk wel. Alleen daar vind ik zo gauw geen spindown-optie. We Googlen even verder, in ieder geval bedankt so far :)

[ Voor 40% gewijzigd door CmdrKeen op 06-01-2010 17:32 ]

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-10 18:37
Hmmmm

Mogelijk heb je hier iets aan:

http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=8841

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Het ziet ernaar uit dat wat ik wil niet kan met een USB-disk in FreeBSD. Sommige voorgestelde opties bestaan niet (camcontrol standby) en andere zijn niet van toepassing (camcontrol timeout gaat over de timeout van commando's, niet over de idle-time van de disk). Andere fora waar eenzelfde vraag gepost staat, leveren ook niets op.

Iemand toevallig nog een briljante ingeving die geen andere hardware behelst?

[ Voor 0% gewijzigd door CmdrKeen op 06-01-2010 18:44 . Reden: tikfout ]

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Ondersteunt FreeBSD usb-power-management(usb-poort uitzetten)? Misschien werkt dat.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Weet ik niet, maar de disk heeft een externe voeding en spint niet vanzelf down als ik de usb-kabel eruit haal. Dus ik denk niet dat dat helpt.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1