Toon posts:

[vogelverschrikker] vogels detecteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een opdracht zijn we bezig met het volgende;

er is een basisstation, en een robot.
de robot krijgt zijn orders van het basisstation, rijdt ergens heen en begint lawaai te maken oid op de correcte plaats. het probleem is dat het basisstation moet kunnen aangeven waar de vogels zitten in bijvoorbeeld een weiland van 2 bij 2 km. het bereik van het localiseermiddel moet dus aardig hoog zijn. vervolgens moet er op een bepaalde manier (technische uitwerking niet relevant, als het maar kan) een gps coordinaat uitrollen welke geupload wordt naar de robot welke hier vrevolgens heen rijdt.

de vraag is nu, op welke manier te lokaliseren waar de vogels zitten en hoe uit te rekenen, op basis van eigen bekende positie, waar ze zitten?
infrarood camera's of bewegingsensoren zijn wat dat betreft aardig beperkt, qua afstand, maar al helemaal wua coordinatie etc.

ben benieuwd of jullie hier ideeen/gedachten over hebben

het hoeft niet compleet werkend en uitgewerkt te zijn, het gaat om de theoretische werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als het toch niet uitgewerkt hoeft te worden maakt geld ook niets uit natuurlijk :)
3 sonarposten net boven maaiveld neerzetten op hoeken van het veld. en dan is het een kwestie van snijlijn bepalen ?

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 06-01-2010 15:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er is toch wel iets op te vinden zo te lezen :
http://www.iop.org/EJ/abstract/0957-0233/2/5/001

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

twee of meer groothoek webcams haaks op elkaar, bewegingsmelding en dan snijpunten berekenen en omzetten in GPS coordinaten?
Edit:/ 2km vraagt wel om meerdere cams maar zeker ook om een erg snelle robot!

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 06-01-2010 16:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 166% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een webcam heeft een bereik van wat ? 10meter voordat alles te onscherp word ?
Wij hebben op het werk ook van ip-based beveiligingscamera's. die zijn al veel beter, maar op 1km een vogel ontdekken lijkt me nog steeds te veel gevraagd. Maar met 3 in het midden erbij kom je op 250M.
Dat is kwa resolutie te doen gok ik, moet je alleen nog een computer leren wat een vogel is en wat niet :)

Hebben we het hier trouwens over mussen of bv ooievaars ? Maakt ook nogal een verschil :)

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 06-01-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Een radar (http://www.nasa.gov/missi...ndscenes/avian_radar.html) kan waarschijnlijk wel vogels bepalen. Ik weet echter niet hoeveel ruis je zou hebben eenmaal er dingen geplant zijn.

Zoniet, een degelijke infrarood of thermische camera (http://www.corebyindigo.com/) kan waarschijnlijk wel een km of zo ver detecteren.

Als je een open veld hebt is het nog gemakkelijker om gewoon met lasers (of microgolven, maar dan ben je waarschijnlijk beter af met een radar) te detecteren, plaatsbepaling kun je doen via een matrix net zoals een keyboard de toetsen detecteert.

Als je de grond kunt ophalen kun je ook capacitieve sensors onder de grond steken. Of je kunt die staken die mollen detecteren (dmv trillingen) aanpassen om een signaal af te geven en een robot aan te sturen.

Het gemakkelijkste is natuurlijk om gewoon de robot random heen en weer op het veld laten bewegen en lawaai te maken. Ik weet echter niet hoe snel vogels zich hieraan 'gewend' worden.

Als je goedkoper wilt kun je het robotgedeelte overslaan en gewoon random ultrasoon (of whatever een vogel kan horen) uitschreeuwen

[ Voor 69% gewijzigd door Guru Evi op 06-01-2010 18:03 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het, het is een rare opdracht...
ik zou zeggen een hond in dat weiland en je bent klaar maar goed.

het moet op basis van een rijdend robot platform, welke al bestaat.
een kanon oid mag niet wegens natuurregels

het gaat om zwermen ganzen die hele weilanden om zeep helpen, dus thermisch is dan denk ik wel een optie aangezien dat een hele vlek geeft. de robot hoeft er ook niet precies precies heen te rijden aangezien op de robot iets van een geluidsbron komt welke een redelijk bereik heeft, het gaat er dus om dat hij ongeveer naar de juiste plek gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willempiet,

Ik ben nu ook druk bezig met een soortgelijke opdracht waarbij een robot platform (asquard 2) ingezet moet worden op ganzen te verjagen van een akkerbouwland (weiland). Hiervoor moet ik een technische -en economische haalbaarheidsonderzoek doen. Ik ben benieuwd hoever jij bent gekomen met jouw opdracht, ging het hier om dezelfde robot platform, hoe heb jij de vogels gelokaliseerd, wat kwam uit je theoretische werking?

rientsj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
conclusie was niet haalbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

Wat jammer voor je dat je geen conclusie kon trekken :p

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willempiet,

Heb je dit onderzoek toevallig ook online beschikbaar of is er een mogelijk om de uitwerking van de opdracht door te lezen?

rientsj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu te denken aan het focussysteem wat in spiegelreflexcamera's gebruikt word. Je hebt namelijk ook gezichtsherkenning, dus het zou mogelijk moeten zien om tegen een bijna compleet blauwe achtergrond(lucht) warte stipjes te herkennen.

Je hebt dus iets nodig om waar te nemen, en een pc om te berekenen. Dan denk ik niet zozeer aan een webcam, maar iets met een hogere resolutie om het beter te kunnen herkennen.
Pagina: 1