Waarom zoveel verschillende kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• CrazyTurk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 12:20
Deze vraag zit al een lange tijd in me kop :P Waarom zijn er zoveel verschillende merken maar toch zelfde kaart?
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/15ovwn7.png

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Concurrentie en onderscheid :P Ene heeft betere cooling, andere hogere stockwaardes, betere software, eigen PCB, betere support etc etc.

Zelfde kan je je afvragen over geheugen of hardeschijven.

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 06-01-2010 13:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CrazyTurk
Wat ik niet snap :P ATI maakt die kaarten toch? En dan kopen die andere hem en plakken ze hun eigen sticker en doos op? Voor de rest zien ze er zelfde uit. Behalve die vapor die heeft een andere cooling

[ Voor 25% gewijzigd door CrazyTurk op 06-01-2010 13:13 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ehm, geld verdienen? :? Wat dacht jij dan?

[ Voor 29% gewijzigd door Mad Marty op 06-01-2010 13:13 ]

Rail Away!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:28
ATI bakt de GPU en maakt de kaarten niet zelf. Net als NVIDIA.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 21:56
CrazyTurk schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:12:
Wat ik niet snap :P ATI maakt die kaarten toch? En dan kopen die andere hem en plakken ze hun eigen sticker en doos op?
Ati maakt vaak de CPU die erop zit en de GPU en de PCB, en fabrikanten kiezen vaak zelf het merk geheugen, etc cooler en stickers etc etc etc.

Volgens mij is het ook verschillende per model wat ze wel zelf mogen veranderen en wat niet

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 19:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat scheelt ATI weer de moeite om een retailafdeling aan te maken, te verspreiden over vele landen in de wereld en daar veel kosten aan kwijt te zijn.

• CrazyTurk
Dus je kiest gewoon welke de mooiste sticker heeft en je koopt hem? :P Snelheid en alles is het zelfde zie ik

[ Voor 21% gewijzigd door CrazyTurk op 06-01-2010 13:16 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 12:28
CrazyTurk schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:12:
Wat ik niet snap :P ATI maakt die kaarten toch? En dan kopen die andere hem en plakken ze hun eigen sticker en doos op? Voor de rest zien ze er zelfde uit. Behalve die vapor die heeft een andere cooling
Albert Heijn plukt ook geen bananen en koffiebonen, maar verkoopt wel bananen en koffie.
het is geen doelstelling van AMD om zelf de kaarten in het retailkanaal te brengen.
Net als hoogovens geen auto's en schepen maakt, maar wel staal voor auto's en schepen.

Wat betreft de vraag van de TS. AMD maakt een basis en diverse fabrikanten maken daar een produkt van. Ten opzichte van andere fabrikanten willen ze zich zelf graag onderschijden om zo meer te verkopen.
Onderschijden kan zoals gezegd door verschil in afwerking, prijs, snelheid, extra's, uiterlijk etc.

[ Voor 20% gewijzigd door PROnline op 06-01-2010 13:19 ]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

CrazyTurk schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:16:
Dus je kiest gewoon welke de mooiste sticker heeft en je koopt hem? :P Snelheid en alles is het zelfde zie ik
Nee hoor, componenten op een bord maken ook verschil, daarom heb je ook andere garantietermijnen etc.

Zo zie je soms verschillende merken geheugen op een bord. hebben dezelfde snelheid maar een verschillend potentieël. En soms ook wat Extra's in de doos, Sapphire gooit graag een 3dmark cd'tje in de doos erbij.

[ Voor 24% gewijzigd door neliz op 06-01-2010 13:21 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 21:56
CrazyTurk schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:16:
Zoals bv moederbord fabrikanten kiezen voor condensatoren van 3cent of 5 cent, en het verschil ? 2 jaar leeftijds verschil.

Ook kwa geheugen is misschien Samsung chipje beter te klocken dan een ander geheugen fabrikant op de kaart zelf

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De eerste is met een betere koeler (al is de reference koeler op de 5xxx reeks ook wel heel goed heb ik gehoord) en heeft een lichte OC. De overige 4 zijn identiek en verschillen alleen in sticker en eventuele toebehoren. (Software, kabeltjes dat soort zaken)

Het is niet ATI die de kaarten fabriceert volgens mij, de fabrikant zelf gaan tenminste voor het in elkaar steken van de componenten moeten zorgen. Ik heb in het verleden wel al eens gezien dat ATI kaarten onder eigen naam uitbracht maar of die in eigen huis ook gemaakt werden weet ik niet. Of dat nu nog gebeurd weet ik ook niet.
Het exacte proces ken ik niet maar ATI levert de chip en een reference design (pcb en componenten) al weet ik ook niet of het in dat geval gaat over een stukje papier waar op staat hoe het design is en welke componenten er op moeten of dat ATI misschien zelfs een deel van de componenten als een packet gaat leveren.

Nu zijn de meeste 5xxx nog reference desing met hier en daar een andere koeler. Maar naarmate de tijd vordert en als ATI het toe laat gaat elke fabrikant zijn eigen ontwerp maken en eventueel verbeteringen in de layout steken en/of andere hoogwaardigere componenten gebruiken om bv een hogere OC te kunnen realiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door kluyze op 06-01-2010 13:24 ]

• CrazyTurk
Kijk dat is duidelijk genoeg :)

Maarja welken zouden jullie kiezen uit die 4 kaarten? (niet met die vapor)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kijken naar wat er bij in de doos zit (bv dirt2 voucher, kabeltje ed.) Als dat hetzelfde is gewoon de mooiste sticker nemen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CrazyTurk schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:23:
Kijk dat is duidelijk genoeg :)

Maarja welken zouden jullie kiezen uit die 4 kaarten? (niet met die vapor)
De goedkoopste :z

Maar welke *voor jou* de beste is, hangt af van je eisen. Ik interesseer me geen reet in bijgeleverde software, daarom is het voor mijn keuze niet relevant. Misschien vind jij dat wel relevant. Idem mbt pakweg TV-out kabels - ik gebruik toch alleen DVI en HDMI, maar het kan zijn dat jij daar iets anders mee wilt. En idem mbt garantietermijnen - het zit er dik in dat ik me ga ergeren aan de stock cooler en zelf iets anders erop gooi, of dat ik ga overclocken. Dan kan ik toch geen aanspraak maken op garantie dus voor mij maakt het niet uit. Maar misschien ga jij dat niet doen en is het voor jou wel interessant.

Het is daarom onzinnig om te vragen wat een ander zou kopen, want een ander heeft geheid andere eisen. Je moet gewoon je eigen eisen bepalen en die langs de evt verschillen tussen kaarten leggen. Is geen enkel van de verschillen voor jou relevant, dan hou je gewoon prijs over...

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je hebt boxers van Bjorn Borg, Calvin Klein, G Star, Hema, Le coq sportif, Dim, Stangata, etc etc etc... :P
Allemaal is het ondergoed en houdt het je zaakje een beetje op de plek. Allemaal zitten ze net ff anders, maar je past ze allemaal wel (zolang je de juiste maat hebt ;)), allemaal hebben ze een iets ander uiterlijk, enz.
Waar het op neer komt is dat het allemaal van hetzelfde laken een pak onderbroek is.
Die kun je zelf prima uitkiezen neem ik aan. Waar let je op? De prijs, de kleur, de stof en misschien het merk denk ik?

Geldt net zo voor de HD5870 kaarten die je op noemt.
Zelfde chip, iets andere verpakking. En de ene fabrikant drukt er wat betere/stillere koeling op, een ander doet iets leuks met de accessoires of laat ze juist weg om de prijs te drukken.
Ze presteren allemaal hetzelfde (tenzij er een fabrikant de clocksnelheden heeft veranderd, maar die specs kun je gewoon nakijken).
Welke voor jou de beste is, is dus die je het meest aanspreekt en aan je eisen voldoet.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 12:39
Je betaalt soms ook voor de kwaliteit van service.

EVGA staat bekend om een uitgebreid service aanbod en van andere fabrikanten hoor je slechtere verhalen, wat service aangaat.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• vidyax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-11-2024
Het is bekend dat Club3D nogal simpel zijn met de boekjes en cd'tjes die je er bij krijgt. Sapphire aan de andere kant doet er, zoals al gezegd is, zelfs een Mark 3D cd erbij.

Dus als je aan ons vraagt welke je zou moeten nemen, moet je eerst even overleggen met jezelf.

Wil je alle toeters en bellen? Neem een HD5870 van Sapphire.
Wil je geen toeters en bellen, en dus een iets goedkopere kaart? Neem een HD5870 van Club3D.

Ik ben altijd gewend Nvidia kaarten te kopen, maar als ik een ATI kaart zou kopen (Wat zowiezo een HD5850 zou worden) zou ik er één van Sapphire nemen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Thrackan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:15:
Dat scheelt ATI weer de moeite om een retailafdeling aan te maken, te verspreiden over vele landen in de wereld en daar veel kosten aan kwijt te zijn.
Sterker, als ATI op grote schaal zelf kaarten zou maken zou ze gaan concurreren met al deze kaarten makers. Of die daar zin in hebben is de vraag. Dat is wel hetgeen 3dfx indertijd (mede) de das heeft omgedaan.. Concurreren met je eigen afnemers is not done.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 19:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

leuk_he schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 09:54:
[...]

Sterker, als ATI op grote schaal zelf kaarten zou maken zou ze gaan concurreren met al deze kaarten makers. Of die daar zin in hebben is de vraag. Dat is wel hetgeen 3dfx indertijd (mede) de das heeft omgedaan.. Concurreren met je eigen afnemers is not done.
Ik doelde meer op een situatie zonder resellers, maar ook jij hebt een punt natuurlijk :Y

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thrackan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:17:
[...]

Ik doelde meer op een situatie zonder resellers, maar ook jij hebt een punt natuurlijk :Y
Die situatie met ATi naast resellers is er in het verleden wel degelijk geweest (met name vanaf introductie van de Radeon tot +-9xxx reeks). ATi heeft dat geprobeerd en het beviel niet. De les van 3dfx vs nVidia hebben ze toen getrokken: het is verstandiger een chipbakker te zijn en aan anderen te leveren dan een chipbakker te zijn die (alleen) eigen kaarten bakt.

Oslik blyat! Oslik!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

in de US en Azië zijn er nog Steeds BBA kaarten te koop (Sapphire/PCPartner.) Waarom ze dit niet in Europa doen is eigenlijk een goede vraag.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Pagina: 1