levensduur laptop accu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 16:10
Hallo

Ik heb eens gekeken naar de levensduur van me laptop accu. Ik heb tooltje BatteryMon geïnstalleerd en de volgende formule toegepast:

Full Charge capacity / Design capacity * 100

Ik kom een percentage van 42,8 uit. Wat kan ik hieruit nu afleiden? Dat ik maar maximum 42 procent van me accu meer kan gebruiken? Als dat zo is, hoe kan ik dan die levensduur redden? Is die 58 procent verloren van me accu of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:03

Haan

dotnetter

Laptop accu's raken in verloop van tijd capaciteit kwijt, hoe hard dat gaat is afhankelijk van hoe vaak je de accu gebruikt. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat je accu nu nog maar 42% van de capaciteit over heeft, dan toen de accu net nieuw was.

Enige optie om dat percentage omhoog te krijgen is het kopen van een nieuwe accu ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322341

Stijn,
Het klopt dat het leven van je accu dan nog maar 42% is. Die is wel verloren. Je kan nog proberen de batterij te kalibreren. Zit er software voor op je laptop? Kan misschien nog iets winst opleveren, maar zal niet veel zijn.
Waarschijnlijk zal "het leven" verder afnemen in de komende periode omdat deze al heel laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Maak eens een screenshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 16:10
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/1333/batterij.th.png
vergroot

Ik heb gelezen dat je batterij eruit halen als die aan netstroom hangt, kan helpen. klopt dit?

[ Voor 26% gewijzigd door stijn1989 op 06-01-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Ja je accu heeft nog minder dan de helft van z'n originele capaciteit over.

Batterij eruit halen kan zeker schelen, deed ik ook met m'n HP Pavillion.

Het beste is om hem te ontladen zodat er nog 40% in zit, en dan in de koelkast leggen.

Li-ion accu's slijten namelijk sowieso, of je ze nou gebruikt of niet. Op 40% en in de koelkast (lagere temperatuur vertraagt het chemische proces) is het beste.

Maar let op, hij mag niet in de vriezer (lager is dus niet altijd beter :P ) want dan sloop je de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Probeer eens te kalibreren, 2x na elkaar.

Dan win je waarschijnlijk nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:52
stijn1989 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:40:
[afbeelding]
vergroot

Ik heb gelezen dat je batterij eruit halen als die aan netstroom hangt, kan helpen. klopt dit?
Dat hangt nogal af van het batterij-type. Alle accu's worden slechter na verloop van tijd, ook als je ze niet gebruikt. Lees veel meer hierover op battery university.

Bij Li-Ion: als je ze langere tijd niet gebruikt, wegleggen met 40-50% lading. Zeker niet helemaal vol, dan gaat de capaciteit snel omlaag, en ook niet bijna leeg, want ze ontladen vanzelf langzaam, en na volledige ontlading is zo'n ding morsdood, voorgoed dus. (Als je computer zich uitschakelt zit er stiekem nog zo'n 10% lading in, als je veel verder gaat is de batterij namelijk dood). Sowieso worden veel batterijen er niet beter op als je ze lange tijd niet gebruikt. Verder heeft Li-Ion geen geheugeneffect, maar eens per maand (ofzo) een keer helemaal leeg laten lopen tot de computer zichzelf uitschakelt, en dan in een keer weer helemaal opladen helpt wel voor de precisie van de batterij-indicator. Dit heet calibratie en daar is dus verder geen speciale software voor nodig hoor! Verder verkort warmte de levensduur.

Je kunt ook gewoon geluk of pech hebben met een specifieke batterij. Die in mijn MacBook heeft er nu 241 volledige cycles opzitten (design life: 300) en is ruim anderhalf jaar oud, en heeft nog een MaxCapacity van 4800 mAh t.o.v. 5020 mAh origineel. Dat is dus heel goed. Maar ik ken ook iemand die altijd zorgvuldig de stroom aansluit om geen overbodige laadcycles te starten, en die heeft na 2 jaar een batterij die nog maar 40% van het origineel haalt. En dat met minder dan 150 cycles, als ik het me goed herinner.

Ik gebruik het ding veel (voor werk, dus minstens 8 uur/dag), staat vrijwel nooit uit behalve tijdens vakanties, verder altijd gewoon in standby (laptop dichtklappen). Ik gebruik bijna dagelijks wel een deel van de accu, om die daarna weer vol te laden. Een geheugeneffect is dus overduidelijk geen probleem met deze accu's. Oh ja, overdag hangt het ding gewoon aan de stroom (ik schat dus wel minstens 80% van de tijd) en ik haal *nooit* de batterij er uit.
Pagina: 1