Componentje op een DSLite mainboard. Iemand een idee ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hallo,

Heb hier een DSLite mainboard dat heel slecht oplaadt. Hij hangt ongeveer een uur of 3-4 in de lader en speelt dan maar 6 minuten voordat de batterij weer leeg is. Andere batterij/lader helpt niks (zelfde batterij/lader icm andere DSLite werkt wel zoals het hoort). Dus.. het ligt aan het moederbordje. Ikzelf denk dat de boosdoener het componentje is dat op dit plaatje rechtsboven staat (met 01 erop).

hier dus

Iemand een idee wat dit is, hoe het heet ? Gewoon bestellen bij Farnell of RS-Online ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 11:54

_Erikje_

Tweaker in Spanje

waarschijnlijk is het een spoel, echter geen idee wat voor waarde dat ding heeft. kwestie van meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
En waarom denk je dat dat de boosdoener is? Een spoel zoals deze werkt volgens mij of wel of niet (doorgebrand).
Is er geen mogelijkheid om de batterij opnieuw te calibreren? ik denk dat de charge controller een beetje in de war is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Sphere- schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:49:
En waarom denk je dat dat de boosdoener is? Een spoel zoals deze werkt volgens mij of wel of niet (doorgebrand).
Is er geen mogelijkheid om de batterij opnieuw te calibreren? ik denk dat de charge controller een beetje in de war is.
Opnieuw calibreren ? Ik heb al verschillende andere batterijen geprobeerd en de batterijen die na een paar minuten weer 'op' zijn, laden in een andere DSLite wel goed op en werken daar ook verschillende uren op zonder problemen.

De charge controller ? Is dat ook een component op het mobo of zit dat in de batterij ?

En waarom ik dat denk (boosdoener) ? Te weinig electronica-kennis om het zeker te weten, dus ik gok het. Toevallig een andere DSLite gerepareerd die totaal niet oplaadde en daar bleken 2 van de 4 contactpunten verbroken te zijn, na opnieuw solderen laadt hij perfect op. Vandaar dat ik in deze richting ging zoeken voor mijn andere reparatiegeval. Als je een andere suggestie hebt, graag ! (maar de batterij zelf/lader is het probleem niet).

edit : Hmm.. wat ik nog niet geprobeerd heb is het opladen van een batterij in de defecte DSLite en deze eens gebruiken in een andere DS. Kijken of die ook in een paar minuten 'op' is. Als dat het geval is, dan is de batterij niet goed opgeladen. Werkt hij dan wel gewoon een paar uur, dan ligt het dus aan het gebruiken van de batterij en niet het opladen..

[ Voor 13% gewijzigd door iDog op 06-01-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
_Erikje_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:44:
waarschijnlijk is het een spoel, echter geen idee wat voor waarde dat ding heeft. kwestie van meten?
Hele stomme vraag, hoe meet ik een spoel als hij nog op het moederbord zit ? (heb nog andere (goede) mobo's liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Als ik rechtsonder in de foto kijk lijkt daar wel iets mis te zijn gegaan.. ziet er nogal rommelachtig uit met klodders tin en missende componenten enzo :p

[ Voor 8% gewijzigd door Sphere- op 06-01-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

Rechts onder op de foto ziet het er ook niet helemaal fris meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Sphere- schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:57:
Als ik rechtsonder in de foto kijk lijkt daar wel iets mis te zijn gegaan.. ziet er nogal rommelachtig uit met klodders tin enzo :p
Is niet mijn foto, is puur ter illustratie geplukt van een of andere website, maar bedankt voor het compliment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
wat is er rechts onder gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Focus aub :) Dit plaatje is zo ongeveer de enige highres pic die ik kon vinden van het component rechtsboven (!) dat ik dacht/denk te moeten vervangen en waarvoor ik wat hulp ter identificatie nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij ligt het aan dat componentje linksonder.

Ofwel, waarom denk je dat het die linksboven is? Het zal wel en klein soort transformatortje zijn, met 2 spoeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:27:
Volgens mij ligt het aan dat componentje linksonder.

Ofwel, waarom denk je dat het die linksboven is? Het zal wel en klein soort transformatortje zijn, met 2 spoeltjes.
Als zelfs een moderator al niet meer kan lezen, dan komt het niet meer goed ;)

Transformatortje, ok, hoe meet ik hem zodat ik een goede vervanger kan bestellen ? Meer dan een aanduiding '01' kan ik niet vinden. Het is misschien nog van belang te melden dat een andere variant van dit component er uitziet als een kubusje met 4 soldeeroppervlakken (geen pootjes).

Zoals gezegd, weinig electronica-kennis dus ik probeer wat me het beste lijkt. Een datasheet van een DSLite mobo ligt nu eenmaal niet voor het grijpen en ik weet niet hoe jullie ervaren electronica-experts doorgaans een defect als dit aanpakken ? Je moet toch ergens beginnen ?

edit : typo

[ Voor 13% gewijzigd door iDog op 06-01-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Als ik het goed begrijp werkt een goed op geladen batterij (uit een werkende DS) ook maar even in deze deffecte DS. Dan is de batterij "leeg" lijkt mij dat er niet zo zeer een probleem is bij het laden (misschien ook wel) maar juist bij het ontladen.

Dat zou kunnen zijn dat er sluiting ontstaat (geen kortsluiting maar sluiting met een zekere weerstand zo dat de batterij niet ploft, maar je batterij wel heel erg snel leeg is).
Natuurlijk kan het zijn dat (geen idee of een DS dit doet ik heb er nog nooit een in handen gehad) het ding de batterij meet om te bepalen hoe vol deze nog is (denk aan je mobiele telefoon) als dat het geval is zou ik het eerder zoeken in een weerstandje of iets dergelijks dat niet zo fris meer is waardoor de meeting na kort gebruik al registreerd dat de batterij leeg begint te raken en dus dat het beter is om uit te schakelen om het risico op data verlies etc te beperken. Dat lijkt me een lastig te vinden iets tenzij je weet wat de componentjes doen zodat je de juiste locatie kunt vinden om te beginnen met zoeken. (lijkt me kort na de batterij aansluiting maar wie weet)

Een van de meest simpele trucks om uit te vinden welke van deze twee problem je hebt is om een volle batterij in deze DS te stoppen en aan te zetten tot de batterij "op" is. Deze "lege" batterij in een goede DS en aanzetten. Is de batterij echt leeg dan heb je sluiting, is de batterij niet leeg en kun je nog uren spelen dan zit het probleem in het meet circuit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rob Coops op 06-01-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Bedankt, ga ik vanavond eens testen !

edit : met enige vertraging vandaag getest.

bovengenoemde slecht ladende/ontladende dslite, laten we die NOK noemen
1 goede dslite : OK

allebei volledig opgeladen. Dan batterijen verwisseld en gelijktijdig aangezet.

NOK begint na 10 minuten te mekkeren over een bijna lege batterij
OK geen enkel probleem

Een paar minuten later gaat NOK vanzelf uit. OK staat nog altijd met een volle batterijindicator het duracelkonijntje uit te hangen.

Op dit moment verwissel ik de batterijen nog een keer met volgende resultaat.

NOK is volledig vol volgens zijn batterijindicator
OK.. ook volledig vol.

Conclusie, zoals Rob Coops al aangaf, een defect in het uitlezen van de 'stand' van de batterij zorgt ervoor dat de NOK Dslite maar eventjes werkt voordat hij 'op' is, terwijl de batterij zelf nog zo goed als vol is.

Zal dan inderdaad maar eens de weerstandjes vlak bij de batterij bekijken..

edit2 : hmm, na 5 extra minuten geeft DSLite OK ook ineens een rood lampje ter indicatie dat de batterij bijna leeg is. DsLite NOK zal hem dan inderdaad toch sneller ontladen.

[ Voor 100% gewijzigd door iDog op 09-01-2010 17:30 ]

Pagina: 1