Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Mijn ouders hebben op dit moment een oude hp computer aangesloten op hun mooie full-hd sony televisie.De specs van deze pc zijn als volgt:

- PIV 2.7 ghz
- 1280 MB Ram
- 40GB harde schijf
- Slechte on-board videokaart van intel

Met name de laatste spec is op dit moment het onderwerp van discussie. Wanneer er HD media wordt gestreamd vanaf de apple HD trailers site, schokt het beeld (vanzelfsprekend) afschuwelijk. Ik vroeg mij af welk van bovenstaande componenten hiervoor verantwoordelijk is.

Wij vermoeden de grafische kaart, dus daarom willen wij deze upgraden naar:

VGA Nvidia Geforce 6200-256MB AGP grafische videokaart

Heeft dit überhaupt zin, of klopt onze analyse niet en zijn het werkgeheugen en de processor de voornaamste bottlenecks.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reactie,

Erik van Rossem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Met alle respect, maar wanneer je dit wil gaan gebruiken als mediacenter kun je hd materiaal wat nu zo'n beetje gemeengoed begint te worden al uit je hoofd zetten. Je hangt praktisch een vereedelde type machine aan je tv. muziek, internetstreams en een dvd'tje is geen probleem, maar wanneer je naar mkv of ander hd materiaal toegaat zul je je complete systeem moeten vervangen.

Reken dan op:
50,- nieuw mobo
80,- voor capabele processor
60,- voor beetje ram
80,- voor een leuke videokaart (bij voorkeur ati) die hd fatsoenlijk kan decoden

Of kijk eens in v&a

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

loewie1984 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:04:
Met alle respect, maar wanneer je dit wil gaan gebruiken als mediacenter kun je hd materiaal wat nu zo'n beetje gemeengoed begint te worden al uit je hoofd zetten. Je hangt praktisch een vereedelde type machine aan je tv. muziek, internetstreams en een dvd'tje is geen probleem, maar wanneer je naar mkv of ander hd materiaal toegaat zul je je complete systeem moeten vervangen.

Reken dan op:
50,- nieuw mobo
60,- voor beetje ram
80,- voor een leuke videokaart (bij voorkeur ati) die hd fatsoenlijk kan decoden

Of kijk eens in v&a
Nou dat valt reuze mee hoor! Ts kan het beste een videokaart pakken die zelf HD content kan verwerken, zodat de CPU niet belast wordt. Een Grotere HD lijkt me ook een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Die GF6200 gaat je niet verder helpen hiermee. Je moet óf een videokaart hebben die hardwarematig HD decoderen ondersteunt (maar ik vraag me af of je die nog voor AGP gaat vinden), óf je processor upgraden (en dan moet je ook je moederbord en geheugen upgraden, omdat je waarschijnlijk geen geschikte processor voor je socket zult vinden).

Met loewie dus, je hardware is gewoon niet toereikend. De prijzen die hij noemt zijn een beetje aan de hoge kant, er zijn namelijk ook moederborden met IGP's die HD kunnen decoderen (de nieuwere AMD-chipsets). Processor kun je wel iets goedkoper krijgen, en geheugen zeker.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Dat valt op zich wel mee hoor... ik kan op een AMD Athlon 2000+ met ca. 700MB geheugen en een redelijke videokaart (GeForce FX5600) tot 720p zonder problemen bekijken. Geen FullHD (1080p), dat gaat de machine wel echt een brug te ver.

Volgens mij kun je een heel eind komen als je er een videokaart in hangt die DXVA ondersteunt? Of zeg ik nu wat stoms? (Ben geen IT'er, slechts een hobbyist)

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Jordy van e schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:08:
[...]

Nou dat valt reuze mee hoor! Ts kan het beste een videokaart pakken die zelf HD content kan verwerken, zodat de CPU niet belast wordt. Een Grotere HD lijkt me ook een goed idee :)
Ik zou zeggen probeer het eens uit!
Een mooie link naar hd materiaal van microsoft, zij geven zelf al het volgende aan:

Minimum Configuration
(to play 720p video)
  • Windows XP
  • Windows Media Player 9 Series
  • 2.4 GHz processor or equivalent
  • 384 MB of RAM
  • 64 MB video card
  • 1024 x 768 screen resolution
  • 16-bit sound card
  • Speakers
Optimum Configuration
(to play 1080p video with 5.1 surround sound)
  • Windows XP
  • Windows Media Player 10
  • DirectX 9.0
  • 1.8 GHz Intel Core Duo or higher processor (or equivalent);
  • 3.0 GHz Intel Pentium 4 or higher processor (or equivalent)
  • 512 MB of RAM
  • 128 MB video card
  • 1920 x 1440 screen resolution
  • 24-bit 96 kHz multichannel sound card
  • 5.1 surround sound speaker system
En ik ervaar zelf op mijn Windows 7 bak met E8400 en 8 Gb geheugen (4 was ook goed geweest), dat wanneer ik een mkv bekijk met codecs uit het cccp codec pack dat WMP stotterd als je door je film heen klikt. Veel succes dan met je P4 2,7 Ghz en een achterhaald agp kaartje.
Mad Marty schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:09:
Met loewie dus, je hardware is gewoon niet toereikend. De prijzen die hij noemt zijn een beetje aan de hoge kant, er zijn namelijk ook moederborden met IGP's die HD kunnen decoderen (de nieuwere AMD-chipsets). Processor kun je wel iets goedkoper krijgen, en geheugen zeker.
Eensch, de prijzen zijn ietwat aan de hoge kant, ik dacht aan een phenom xII, 4 gb ddr2/ddr3 en mobo met amd 785 chipset, dan lijken me de prijzen wel reeel.

[ Voor 15% gewijzigd door loewie1984 op 06-01-2010 12:17 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

offtopic:
Je moet ook niet met WMP HD bekijken :>

[ Voor 21% gewijzigd door Mad Marty op 06-01-2010 12:15 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:04:

Reken dan op:
50,- nieuw mobo
60,- voor beetje ram
80,- € 41,25 voor een leuke videokaart (bij voorkeur ati) die hd fatsoenlijk kan decoden

PW link: http://tweakers.net/price...bMhpko139G_zvn16Tx6Ym6tHQ

Of kijk eens in v&a
Check het bold stukje van de quote, da's alles wat hij nodig heeft. Met deze ATI kun je h/w matig HD decoderen, dan is de rest van je PC toereikend.

Tenzij je geen 1280MB ram bedoeld maar 128MB, dan mag je nog wel een kleine update daarvan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen hartstikke bedankt voor de snelle en adequate reacties.

Inmiddels heeft mijn vader besloten de volgende kaart te kopen:

pricewatch: Asus AH3450/DI/512MD2(LP)

Zal dit de CPU voldoende ontzien om redelijkerwijs 720p te streamen of bekijken?

Groet,

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:50:
Allen hartstikke bedankt voor de snelle en adequate reacties.

Inmiddels heeft mijn vader besloten de volgende kaart te kopen:

pricewatch: Asus AH3450/DI/512MD2(LP)

Zal dit de CPU voldoende ontzien om redelijkerwijs 720p te streamen of bekijken?

Groet,

Erik
Ja

http://computershopper.co...3450-graphics-card-review
It supports ATI Avivo HD video, with hardware decoding of MPEG and DivX, as well as the H.264 and VC-1 video codecs used on HD DVD and Blu-ray discs. This makes for a sharp, clear picture with smooth frame rates, even at high resolutions, without requiring a PC with a high-end CPU to decode the video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Videokaart ondersteuning voor HD materiaal werkt lang niet in alle gevallen, daar zou ik eerst eens goed naar kijken. Verder schijnt de nieuwe HD5xxx serie kaarten weer meer formaten te ondersteunen, maar daar zijn de budget kaarten nog niet van beschikbaar. In de gevallen dat de videokaart materiaal wel kan decoderen is voor zover ik weet het meest low-end kaartje al genoeg voor 1080p.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle informatie. We hebben genoeg stof tot nadenken.

Wat mij betreft kan dit topic dicht.

Groet,

Erik van Rossem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Wij hebben een HTPC met daarin een 4600+ (socket 939) en de HD3450 maar deze kan zeer zeker niet zondermeer al het HD materiaal fatsoenlijk streamen/bekijken.
Regelmatig valt het systeem terug op de processor en deze kan HD (1080P) materiaal niet goed behappen met als gevolg stotterend/herhalend geluid.
Dit is overigens met XBMC, sommige willen dan net aan nog goed afspelen met MPC maar anders wordt het toch kijken op de gewone PC (E8400, 8800GTS) die het wel makkelijk trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een nieuwe videokaart is niet heilig, omdat de decoderings-functies bij lange na niet alle formaten decoderen. Daardoor rusten sommige codecs dus nog op de CPU, wat in dit geval een enorme bottleneck is.
Pagina: 1