Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EXCEL] gebruik van AANTALLEN.ALS met meerdere argumenten

Pagina: 1
Acties:

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het opmaken van een jaarrapportage van 2009 in Excel 2000 (? ja 2000 ja....). Hiervoor heb ik een CSV export gemaakt vanuit een database. Doel is dat ik voor een jaar X kan zien hoeveel een bepaalde type klus Y door een bepaalde engineer Z is uitgevoerd. Ik ben al een behoorlijke tijd aan het stoeien met die AANTALLEN.ALS functie echter accepteert deze maar 1 argument. SOMPRODUCT is volgens mij ook geen oplossing aangezien er geen waarden vermenigvuldigd dienen te worden. Het gaat er dus om dat ik een aantal "occurences" optel en dus niet de waarde zelf.

Mogelijk is dit op te lossen met een matrix (?) maar heb hier geen kaas van gegeten.

hieronder een vereenvoudigde weergave van de gegevens.

WO_nrEngineerType_klus
2009.1234AAAStoring
2009.13334AAAKlus
2010.1534BBBProject
2010.7534DDDService
2010.9934DDDService
2010.9134CCCStoring

Om op jaar te kunnen selecteren denk ik dat de LINKS functie nodig is.

Welke uitkomsten heb ik nodig :

hoeveel werkorders (WO_nr) heeft persoon AAA gedaan in 2009 -> 2
hoeveel service klussen zijn er gedaan in 2010 -> 2

Dank voor jullie input.

M@Dd09

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
schopje... Iemand hulp?

M@Dd09

Verwijderd

schoppen binnen 24 uur is onbeleefd, ik gooi het topic nog een dagje dicht :w
een matrix of arrayformule is inderdaad de aangewezen oplossing, dit staat vooral netter, maar kan ook altijd met gewone formules (over meerdere cellen) bereikt worden. zo zou je bv. kolom b & c eerst aan mekaar kunnen hangen en daarna de gewone aantallen.als functie toepassen.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Die functie bestaat pas in Excel 2007, dus zonder hem zelf te programmeren gaat dat in 2000 niet werken.
Verder, waarom werkt sumproduct niet? Dus in een Engelse Excel-versie zou het zijn voor vraag 1:
code:
1
=SUMPRODUCT(--(LEFT(A2:A7,4)="2009"),--(B2:B7="AAA"))

In het Nederlands is dat SOMPRODUCT en LINKS, en een ; ipv ,. De truc is hier dat --(TRUE of FALSE) een 1 geeft bij TRUE, en een 0 bij false.

Alternatief kun je ook draaitabellen gebruiken.

offtopic:
@_heretic_ : topactie, alleen jammer dat ik geen reacties kan schedulen. Deze is van 13.06.. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten