Overspanning op harddisk gehad. Kapot en nu weer werkend...

Pagina: 1
Acties:

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 22:08
Als gevolg van een defect componentje in de voeding van mn satellietontvanger, is de harddisk daarvan kapot gegaan door geleverde overspanning van de voeding. De harddisk startte dus niet meer op.

Eenmaal de voeding gerepareerd, heb ik deze terug weten te brengen tot 12.75V wat nog steeds aan de hoge kant is.

De harddisk startte niet meer op als gevolg van een doorgebrande Transient Voltage Suppressor op de print van de hdd. Nu heb ik deze TVS los gesoldeerd, de voeding gerepareerd en nu met 12.75 V over de voeding, werkt het apparaat weer prima.

Ik vraag me alleen af of die 12.75V dus ook niet teveel is en binnenkort dus weer een kapotte harddisk kan verwachten? Bij welke overspanning gaat deze normaal kapot?

En, als ik er een soortgelijk TVS op plaats, bij welke waarde schakelt deze de hdd dan uit?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Is die 12.75 belast of onbelast gemeten?
Verder mogen de meeste DC apparaten hun spanning met 10% afwijking worden aangeboden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• koektrommeltje
De genoemde spanning is belast gemeten. Zodra de hdd opspint, zakt de waarde van 13.4 naar 12.7-12.8V

• koektrommeltje
Dus eigenlijk kan een spanning van 13.2V over een harddisk ook geen probleem opleveren?