Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Een maat van me had nog (al jaren naar alle tevredenheid overigens) een Windows NT4.0 als file servertje draaien. Kleine SCSI disks erin, tijd terug had ie te weinig ruimte op 1 partitie van z'n data schijf, toen een extra SCSI disk er bij gehangen en middels (waarschijnlijk) "volume set" een deel van deze 2e schijf (partitie) toegevoegd aan de bestaande data partitie.
Dus feitelijk: 2 fysieke schijven, verdeeld in 4 partities. Schijf 1, partitie1 (10Gb) en schijf 2 partitie1 (3Gb) werden door NT als 1 schijf gezien. Eén schijf/partitie van 13Gb dus.

Enfin je raadt het al: systeempje uiteindelijk toch (eens) gecrasht. PC is niets meer mee te beginnen. Zwart scherm; geen BIOS meldingen, niet eens piepjes, ook niet zonder geheugen of videokaart etc. Dus pc klaar voor de schroot hoop. Echter, de schijven zijn er nog wel, daar is niets mis mee. Ik heb ze in een andere PC gehangen en zie idd verschillende partities. Echter de huidige (standaard) software (XP Pro) herkent niet (automatisch) die 2 'gekoppelde' partities. Zit wel verschillende partities, maar zijn niet benaderbaar en volgens XP geformatteerd.

Het is niet heel belangrijk, maar er staan een aantal files op die hij toch indien mogelijk terug zou willen. Vroeg dus mij om een poging te wagen.

Ben aan de slag gegaan met recovery progs (oa. ActiveIUndelete, EASUS, PowerDataRecovery) zie wel inmiddels de aparte partities (dus 1 van 10Gb en 1 van 3Gb), die van 10Gb is daarin benaderbaar, maar die 'gekoppelde' van 3Gb niet, en ik vermoed dat daar de laatste files/wijzigingen op staan. Ik zie nl. wel file names, die lijken ook gerecoverd echter de files zijn corrupt. Aangezien de inhoud/verwijzing van de files altijd aan het begin van de schijf weg geschreven worden vermoed ik dat de daadwerkelijk inhoud op het 3Gb gedeelte/partitie staat.
Ik moet dus zorgen dat die ene partitie van 13Gb weer zichtbaar/benaderbaar is als 1 geheel.

Any chance? Any suggestions?