Speedfan geeft een temperatuur van rond de 70 graden aan voor mijn cpu maar mijn heatsink is niet eens een beetje warm is het mogelijk dat de heatsink de warmte niet op neemt?
Misschien zijn de specificaties van de computer handig? misschien zit de koelpasta van de koeler er niet op? misschien zit er niet eens een koeler op?
Iets meer informatie zou handig zijn
Iets meer informatie zou handig zijn
Verwijderd
Dat kan. Zit hij er goed op? Maakt ie goed contact? Zit er koelpasta tussen? Niet teveel en niet te weinig?
Het gaat om de AMD phenom II X3 720 black edition deze is gemonteerd op een Asus M3A76-CM moederbord. Als heatsink gebruik ik een Scythe Ninja Mini met een 80mm fan. En al dit moois is gemonteerd in een Antec Fusion Remote Zwart.
Een 2tal plaatjes voor de duidelijkheid.
http://sanderobdeijn.nl/Downloads/HPIM0684.JPG
http://sanderobdeijn.nl/Downloads/HPIM0685.JPG
Volgens mij zit hij er goed op en zit ook de koelpasta goed maar dit is mijn eerst zelfbouw ik weet het niet zeker.
Een 2tal plaatjes voor de duidelijkheid.
http://sanderobdeijn.nl/Downloads/HPIM0684.JPG
http://sanderobdeijn.nl/Downloads/HPIM0685.JPG
Volgens mij zit hij er goed op en zit ook de koelpasta goed maar dit is mijn eerst zelfbouw ik weet het niet zeker.
[ Voor 13% gewijzigd door DShadow op 05-01-2010 23:07 ]
Verwijderd
Eén mini drupje op het midden van je CPU is voldoende, althans dat is mijn ervaring.
Het smeert zich vervolgens als een mooie circel over je CPU uit..
Het smeert zich vervolgens als een mooie circel over je CPU uit..
Ik pak meestal datzelfde drupje, en dan met een bankpasje oid mooi uitsmeren over de hele core (lekker dun laagje). Koelblok erop en voila.... Wel goeie koelprut halen, want die standaard koelprut bij de meeste koelblokken is niet geweldig.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
tja je zou nog eventueel een fan bij dat rooster kunnen neerzetten
ja, daag.
Tja dat zou kunnen. Maar wat schiet je daar mee op als de heatsink niet eens lauwwarm wordt?Remmes_NT schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 23:31:
tja je zou nog eventueel een fan bij dat rooster kunnen neerzetten
Geeft het BIOS dezelfde temperatuur aan als speedfan?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
scythe pasta is gewoon goed hoorderx666 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 23:14:
Ik pak meestal datzelfde drupje, en dan met een bankpasje oid mooi uitsmeren over de hele core (lekker dun laagje). Koelblok erop en voila.... Wel goeie koelprut halen, want die standaard koelprut bij de meeste koelblokken is niet geweldig.
uitsmeren met een pasje is juist slechter.. want je maakt dan mischin wel de holle plekjes op je cpu vol met pasta maar dan kan je alsnog lucht hebben als je je koeler eropzet
drupje in midden en dan koeler erop drukken, door druk verspreid het en kan er geen lucht tussen, als de pasta warm word loopt het nog wel wat verder uit
@xander geen idee
@ gene met probleem, zit de koeler wel wel strak op? , voel eens aan de heatpipes onderaan
[ Voor 7% gewijzigd door [Remmes] op 05-01-2010 23:43 ]
ja, daag.
Dan ga ik de cooling paste wel vervangen het zal daar wel verkeerd gegaan zijn. Wat is een goede paste?
Speedfan is (mijns inziens) niet de betrouwbaarste bron van CPU temperatuur informatie.
Probeer eens wat andere programma's en kijk wat er daar weergegeven word?
Kijk ook eens bij de instellingen van SpeedFan, waar komt de temperatuur vandaan?
Hoe heet het device? (K8 of ACPI) K8 is namelijk de interne sensor op de CPU en ACPI is de sensor die vaak onder de CPU socket zit. In sommige gevallen is deze helemaal niet aangesloten, en is de waarde dus klink-klare onzin.
Kijk ook eens bij de instellingen van SpeedFan, waar komt de temperatuur vandaan?
Hoe heet het device? (K8 of ACPI) K8 is namelijk de interne sensor op de CPU en ACPI is de sensor die vaak onder de CPU socket zit. In sommige gevallen is deze helemaal niet aangesloten, en is de waarde dus klink-klare onzin.
Even niets...
Verwijderd
In dat geval, raad ik aan om de temperatuur rechtstreeks uit de bios af te lezen..thijs_cramer schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 23:40:
Speedfan is (mijns inziens) niet de betrouwbaarste bron van CPU temperatuur informatie.
of simpelweg testen door verschillende programma's open te zetten + orthos keer 3. En wanneer je processor een mooie temperatuur van 70 graden bereikt, op alle programma's, druk uitoefenen op de koeler. Gaat de temperatuur omlaag, dan zit je koeler er niet goed op. Blijft de temperatuur hoog, dan heb je een brakke temperatuur sensor in je processor zittenVerwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:55:
[...]
In dat geval, raad ik aan om de temperatuur rechtstreeks uit de bios af te lezen..
Verwijderd
Het is juist de bedoeling dat je de holle plekjes opvult, en met een pasje verdeelt het zich mooi over de hele ihs, ik gebruik zelf ook wel eens n soort schuimrubber om uit te smeren.Remmes_NT schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 23:33:
[...]
uitsmeren met een pasje is juist slechter.. want je maakt dan mischin wel de holle plekjes op je cpu vol met pasta maar dan kan je alsnog lucht hebben als je je koeler eropzet
En juist als je de pasta mooi verdeeld krijg je een hogere kans dat er nergens lucht zit.
Nu ontkracht je wat je net zeidoor druk verspreid het en kan er geen lucht tussen, als de pasta warm word loopt het nog wel wat verder uit
Even voor de TS: haal de cpu koeler eens eraf, als dat niet goed lukt de pc even laten lopen zodat de pasta warm wordt, zo is de koeler makkelijker te verwijderen, niet trekken maar draaien en trekken tegelijk, anders trek je de cpu mee, maar dan moet de pasta echt goed contact maken (gebeurde mij laatst bij mijn vaders pc
Je zou die kleine fan op de koeler ooks een gelijk met de airflow kunne zetten, zodat hij door het koelblok naar de 2 grote fans blaast.
ik heb dezelfde koeler op een i7 860 zitten icm artic silver word ie max 58 graden voledig belast op alle cores met prime 95.
met de standaard pasta die bij de koeler zat werd ie 64 graden dus goede pasta kan best wel wat schelen.
weet niet of een phenom II X3 720 een groter heethoofd is dan een i7
met de standaard pasta die bij de koeler zat werd ie 64 graden dus goede pasta kan best wel wat schelen.
weet niet of een phenom II X3 720 een groter heethoofd is dan een i7
ik heb mijn koeler er maar een afgehaald en de paste leek niet helemaal goed te zitten dus heb ik een tube artic mx3 gekocht. En ik ben nu bezig met de paste vervangen kijken of ik het wat beter kan krijgen. Heeft iemand misschien een foto van hou een paste verdeling er uit moet zien?
Koelpasta aanbrengen is echt niet zo ingewikkeld allemaal. (wat een gedoe erover hier).
Let er vooral op dat, je a) niet te veel gebruikt en b) het dun egaal verdeelt. De druk van de heatsink doet de rest.
MOcht je d'r een uitgebreide studie van willen maken: http://www.hardwaresecrets.com/article/274
Let er vooral op dat, je a) niet te veel gebruikt en b) het dun egaal verdeelt. De druk van de heatsink doet de rest.
MOcht je d'r een uitgebreide studie van willen maken: http://www.hardwaresecrets.com/article/274
Een druppel, de een zegt een halve rijstkorrel of een hele maar ik zou iets te grote van een erwt nemen (niet meer), in het midden van de CPU doen en dan de koeler er op doen, een beetje heen een weer doen en vastzetten die handel.
Computer opstarten en temps controleren.
voordat je er nieuwe pasta op doet weel eerst goed schoonmaken, de CPU en de koeler!
Computer opstarten en temps controleren.
voordat je er nieuwe pasta op doet weel eerst goed schoonmaken, de CPU en de koeler!
[ Voor 13% gewijzigd door Khatarian op 09-01-2010 13:50 ]
Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB
schoon maken heb ik gedaan met was benzine en ongeveer één rijstkorrel.
bedoel je aan de zelfde kant als de grote fans of aan de andere kant. Ik zal dan wel fan moeten omdraaien waarschijnlijk zodat die blaast inplaats van zuigt.Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:10:
Je zou die kleine fan op de koeler ooks een gelijk met de airflow kunne zetten, zodat hij door het koelblok naar de 2 grote fans blaast.
Je moet het toch schoonmaken met alcohol, benzine maakt de CPU juist viezer?DShadow schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 13:55:
schoon maken heb ik gedaan met was benzine en ongeveer één rijstkorrel.
Het maakt niet uit of je het met benzine doet, zolang je het maar als laatste hebt schoongemaakt met alcohol en ook even afnemen met een doekje.
Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB
Oh ik had was benzine ergens gelezen maar dus als laatste schoonmaken met alcohol?
Dit is een screenshot van speedfan ik ben uitgegaan van de core temp.

kan dit klopen met de cpu temp?
Dit is een screenshot van speedfan ik ben uitgegaan van de core temp.

kan dit klopen met de cpu temp?
[ Voor 52% gewijzigd door DShadow op 09-01-2010 16:24 ]
wel ik heb de paste vervangen en de heatsink strakker gezet en core temp is van 70 naar 40 graden bij cpu stressed gegaan.
lijkt me een mooi begin nu kijken wat er gebuurt wanneer ik de fans lager zet.
lijkt me een mooi begin nu kijken wat er gebuurt wanneer ik de fans lager zet.
Ik raad je aan om een ander programma te gebruiken dan speedfan omdat die niet zo nauwkeurig is.
ik zou HWMonitor CPUID gebruiken, die zijn een stuk overzichtelijker en nauwkeuriger.
ik zou HWMonitor CPUID gebruiken, die zijn een stuk overzichtelijker en nauwkeuriger.
Klik eens op het +je bij core. Als hier extreme tempraturen staan is er iets duidelijk mis met je tempratuur meter of speedfan
.
gebuik daarom ook nog andere programma's en bios.
En er bestaat de [edit] button rechts boven in ne bericht. Hoef je niet 2 x te posten
.
gebuik daarom ook nog andere programma's en bios.
En er bestaat de [edit] button rechts boven in ne bericht. Hoef je niet 2 x te posten
Absoluut relatief, relatief absoluut.
weet ik maar ik had er even niet zo gauw aan gedacht.
Pagina: 1