Externe 2.5 Esata niet genoeg power?

Pagina: 1
Acties:

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-02 22:32
Ik heb vandaag een
Conceptronic Grab'n'Go CHD2UES - Storage enclosure - 2.5" - SATA-300 - 300 MBps - Hi-Speed USB / eSATA-300
samen met een
Samsung SpinPoint M7 HM500JI - Vaste schijf - 500 GB - intern - 2.5" - SATA-300 - 5400 tpm -buffer: 8 MB
gebruikt om een externe schijf te maken.
Deze moet via usb stroom krijgen via een speciaal kabeltje (usb naar powerplug) en via esata gebruikt kunnen worden op de pc, maar er zit ook een standaard mini-usb aansluiting op.

Het probleem is dat ik de schijf niet werkend krijg via esata. Er gebeurt niets in windows (XP), de schijf krijgt wel stroom, en dat is ook te horen, maar ik heb het idee dat hij niet opstart. Niet genoeg stroom, daar lijkt het op. Maar het rare is dat de schijf wel volleidg werkt met alleen 1 usb kabel. Ik heb het op een andere pc geprobeerd, en daar hetzelfde probleem.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Andere firmware misschien? of jumpers veranderen?

Verwijderd

Dus je hoort m niet opspinnen? Hoe is je esata ingesteld? AHCI?

• Bulldock
Nee hij spint niet op. Ik heb geen idee waar ik de esata instellingen kan zien.
Ik heb een esata bracket die doorlinkt naar mijn moederbord sata.

Bij nader inzien lijkt hij net zo goed op te spinnen als met usb aansluiting.
Kan het aan m'n sata instellingen liggen? Het viel me ook op dat de pc niet wil booten als ik de schijf op esata heb aangesloten.

[ Voor 42% gewijzigd door Bulldock op 05-01-2010 21:46 ]

Verwijderd

In de bios kun je over het algemeen instellen op welke instelling je sata poorten moeten draaien. Dit zou ook in de manual van je moederbord moeten staan. Helaas heb je ons niet verteld welk moederbord je hebt dus de manual mag je zelf doorspitten ;)

• Bulldock
Na een boot doet hij het ineens wel. Bij de eerste boot was de schijf nog niet geformateerd, wellicht dat dat problemen gaf met de sata-controller op het moederbord (MSI k8n platinum sli). Bovendien lijkt ie hotswap niet leuk te vinden. Windows loopt praktisch vast bij het uittrekken van de esata-kabel uit de externe schijf, daarna weer indrukken en alles loopt weer.
Bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Als ie vastloopt, heb je daarvoor wel op veilig verwijderen geklikt?

• Bulldock
Veilig verwijderen komt helemaal niet in beeld.
Ik kan ook niet kiezen tussen optimaliseren voor prestaties of verwijdering.
Wel heb ik schrijfcache uitgeschakeld.
Uiteindelijk is de schijf voor iemand anders, dus op mijn eigen pc hoef ik er niet te veel mee te kloten.
Hij heeft windows 7, dus ik zie wel hoe het daar gaat. Ik ben al lang blij dat het uberhaupt werkt en ik geen RMA hoef te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bulldock op 06-01-2010 10:16 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Windows XP ondersteunt uit zichzelf geen AHCI, en veel mensen die wél een modern OS gebruiken, 'vergeten' hun controller in de BIOS van IDE-Legacy af te halen, en naar (afhankelijk van controller) naar Raid of AHCI te gaan (bij Intel is Raid ook AHCI ondersteunent, maar tevens Raid ondersteunend). Soms heb je wel eens dat een driver een paar AHCI features toevoegt (zoals hotplug), maar daar wil ik de nadruk op soms leggen.

Verwijderd

Umbrah heeft daar gelijk in.
In de BIOS moet de controller op AHCI staan, en mogelijk dat de drivers hotpluggen ondersteunt. Dat ie problemen geeft bij het loshalen zoder veilig te verwijderen is niet gek.
Pagina: 1