• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01 15:45
Hallo mede-tweakers,

Ik heb sinds een maand of 6 een vrij forse gaming PC/workstation in het bezit. Belangrijkste specs als volgende:
Core i7 920 @ 3.8 Ghz w/ Thermalright 1366 eXtreme (in een week of twee m'n H50 ff installeren ;) ).
GTX 295 @ 602/1298/1025 (core-shader-mem)
6 GB OCZ RAM @ 1600 Mhz (7-7-7-24-88-1N)
ASUS P6T SE.

Dit allemaal in een Thermaltake Elegant S met side fan. Ik heb wat fans vervangen/gedraaid en het ziet er ongeveer nu zo uit:

- Op het front, ipv. 1 Thermaltake intake fan, nu 2x Cooler Master Silent LED fans (allebeide intake, 120mm).
- 2x 60mm toegevoegd voor de grafische kaart. (1x Scythe Mini Kaze, 60mm, en een chieftek 60mm fan, beide exhaust).
- Side fan (ook 230mm) geflipt, nu exhaust ipv. intake.
- Top fan (230mm), ook exhaust.
- Rear exhaust fan (140mm, exhaust).

Temperaturen van de CPU zijn zeer goed te noemen; onder load komt m'n i7 niet boven de 75; dat met een 1.35 Vcore. Moederbord is ook wel goed met 30-40 graden. Harde schijven zijn allemaal netjes rond de 25 graden.

Het probleem is hier de grafische kaart. Die word tiegelijk warm. In Crysis lopen de tempraturen op tot boven de 100 graden. De rest van het systeem blijft vrij koel (CPU ~50 graden, moederbord ongeveer 40-42).

Ik heb de grafische kaart zelfs undervolted met een EVGA Voltage Tuner tool, geen veranderingen. Nog steeds 100 graden..

Iemand enig idee hoe ik dit 'probleem' kan oplossen? 100 graden onder gaming lijkt mij niet echt veilig; ik heb via Google mensen gevonden die hem rond de 80 graden al warm vonden..

Alvast bedankt!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

heb je een dual of single pcb gtx295 ? ik had voor mijn huidige single pcb gtx295 een dual pcb gtx295 en die werd ook met gemak tegen dce 100c en de single max op 75c.

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
100 graden moet kunnen hoor, maar voel eens aan de lucht die er uitkomt, de kaart zelf, en probeer eens met andere tools uit te lezen (drivers, rivatuner, everest etc) kijk of ze hetzelfde aangeven.

misschien werkt de sensor wel niet helemaal lekker en geeft hij daarom een te hoge temperatuur aan.

je kan overigens beter de ventilatoren aan de voor en zijkant gebruiken om de luct er in te halen, en de ventilatoren aan de bovenkant en de achterkant om de lucht er weer uit te laten

• fasster

fasster

splitter your brain

Yeseterror schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:26:
100 graden moet kunnen hoor, maar voel eens aan de lucht die er uitkomt, de kaart zelf, en probeer eens met andere tools uit te lezen (drivers, rivatuner, everest etc) kijk of ze hetzelfde aangeven.

misschien werkt de sensor wel niet helemaal lekker en geeft hij daarom een te hoge temperatuur aan.

je kan overigens beter de ventilatoren aan de voor en zijkant gebruiken om de luct er in te halen, en de ventilatoren aan de bovenkant en de achterkant om de lucht er weer uit te laten
de kaart zelf wer ook erg warm dus ik denk dat het ontwerp van de dual pcb gewoon niet echt efficiënt is.

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
De fan vast zetten op een bepaald percentage/rpm?

Zucht...

• fasster

fasster

splitter your brain

ik ge bruikte voor die kaart en mijn nieuwe kaart deze tool http://www.evga.com/PRecision/ ,is een fijne tool voor fan speed te regelen en te océn ;)

• AJayFasho
@fasster Heb inderdaad de Dual PCB versie.. Van ASUS. Dus jij vind dat 100 graden moet kunnen? Vind ik erg warm, vooral met zulke koeling.

@yeseterror, dat had ik eerst uiteraard. Maar straks ga ik m'n H50 (Corsair) installeren, en dan moet de achterste exhaust fan intake worden voor de beste prestaties las ik. Of kan ik dan de andere fans anders aanpakken kwa intake/exhaust?

@Antony, RPMs staan gewoon max, alles via Molex en de fans die op het mobo zitten staan op turbo.

Bedankt voor jullie antwoorden.

[ Voor 10% gewijzigd door AJayFasho op 05-01-2010 21:34 . Reden: Nieuwe berichten ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Mijn GTX295 dual PCB wordt met 621mhz core, shaders 1339 mhz ook al gauw 90 graden onder een potje l4d2 en dan staat de fan vol te blazen. Vrij normaal bij deze kaart, het is een ontzettend heet monster. In idle word mijne al 70 graden.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• fasster

fasster

splitter your brain

AJayFasho schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:31:
@fasster Heb inderdaad de Dual PCB versie.. Van ASUS. Dus jij vind dat 100 graden moet kunnen? Vind ik erg warm, vooral met zulke koeling.

@yeseterror, dat had ik eerst uiteraard. Maar straks ga ik m'n H50 (Corsair) installeren, en dan moet de achterste exhaust fan intake worden voor de beste prestaties las ik. Of kan ik dan de andere fans anders aanpakken kwa intake/exhaust?

@Antony, RPMs staan gewoon max, alles via Molex en de fans die op het mobo zitten staan op turbo.

Bedankt voor jullie antwoorden.
ik vind niet dat het moet kunnen (al schijnt het niet vreemd te zijn) het is precies de reden dat ik een single pcb heb gekocht lees maar in mijn review productreview: Asus ENGTX295/2DI/1792MD3 review door fasster

• AJayFasho
@Xeno, 70? Daar heb ik dus dan weer geluk mee, hij is hiero 50 graden idle.

@fasster, ik denk niet dat ik het geld heb om nu weer te verkopen en een single PCB te kopen. :P Ik hoop iig dat hij langer meegaat dan 5 jaar.. Dat mag je iig verwachten met zo'n kaart.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
ik zie niet helemaal in waarom dat de prestaties zou verbeteren, maar in dat geval kan je je corsair naar binnen laten blazen en dan de bovenste ventilator in de bovenkant als outtake

en de rest zoals ik eerder al aangaf

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
zijfan als intake zou beter moeten zijn lijkt me..

ja, daag.

• fasster

fasster

splitter your brain

AJayFasho schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:46:

@fasster, ik denk niet dat ik het geld heb om nu weer te verkopen en een single PCB te kopen. :P Ik hoop iig dat hij langer meegaat dan 5 jaar.. Dat mag je iig verwachten met zo'n kaart.
ik heb de mijne 'goed'kunnen verkopen en maar 25 bij hoeven leggen op een single pcb, kwestie van geluk hebbben denk ik.
:o

Pagina: 1