Toon posts:

Google Nexus One: heeft _geen_ ingebouwde gps, alleen a-gps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Google kondigt Nexus One-smartphone officieel aan

Tweakers schrijft:

"Tot slot heeft de One de beschikking over een accelerometer, gps en een kompas."

Maar volgens de specs van Google is het uitsluitend a-gps: http://www.google.com/sup...s&guide=27201&topic=27236.

==edit==
Excuses, al staat GPS niet los bij de specs, volgens de manual heeft de Nexus wel degelijk een GPS-ontvanger aan boord: http://www.google.com/googlephone/nexusone-userguide.pdf p.212.

Mijn verwarring kwam door het wikipedia artikel dat suggereert dat a-gps niet noodzakelijkerwijs betekent dat er ook gps is: Wikipedia: Assisted GPS

"A typical A-GPS-enabled cell phone will use a data connection (Internet or other) to contact the assistance server for A-GPS information. If it also has functioning autonomous or standalone GPS, it may use standard GPS, which is sometimes slower on Time To First Fix, but does not depend on the network…[mijn bold]").

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 21:29 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Het is niet zoals jij zegt "uitsluitend a-gps", want a-gps is namelijk een verbetering ten opzichte van het normale gps.

Náást het normale gps-systeem, wordt er ook gebruik gemaakt van locatiebepaling d.m.v. de omgeven zendmasten voor je mobiele netwerk.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
We hebben er toch even a-gps van gemaakt!

Ik ben helemaal geen stagiair

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

...want a-gps betekent wel degelijk dat er gps aan boord is. De zin op Wikipedia suggereert volgens mij alleen dat je met een gps-ontvanger niet altijd bereik hebt (en dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen).

Het belangrijkste woord in die zin is dan ook 'functioning': a-gps probeert eerst een zendmast te vangen, en als de gewone gps het doet, kan die desgewenst ook worden gebruikt ('may use' zonder dat verdere voorwaarden worden gegeven).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Noordvogel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2024

Noordvogel

DPC @ DC-vault

Even verderop in het Wikipedia-artikel staat het volgende (onder Drawbacks):
Some A-GPS devices lack standalone GPS capability.
joostjodel zou dus gelijk gehad kunnen hebben, ware het niet dat in de User Guide van de Nexus het tegendeel staat. Muthas heeft dus niet per definitie gelijk, als je het Wikipedia-artikel mag geloven. Misschien handig om in het achterhoofd te houden voor volgende artikelen ;)