Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262348

Topicstarter
Hallo GoT'ers,

Ik ben zinnens om een klein servertje te bouwen met het minst bewegende elementen, liefst 0 dus. Dit omdat ik wat schrik heb voor ophopend stof.
Nu, ik heb een AMD Athlon II X2 250 (AM3) op het oog, maar vraag me af of deze passief gekoeld kan worden. Ik heb hier en daar wat grote heatsinks gevonden op pricewatch, maar telkens was deze op hun website te zien mét fan.

Is het zo dat deze eigenlijk alleen maar aangeraden zijn voor snellere, hetere processoren?

En ook, ik kan me inbeelden dat het niet verstandig is een pc geen fans mee te geven omdat je nu eenmaal wat airflow nodig hebt, maar als er nu alleen maar wat gaten in de kast zaten?

Tot zover bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
Ik denk dat je het beste gewoon kan uitproberen. Gaten in de kast zonder fans zijn funest voor je airflow.

Misschien kan je kijken naar volgende tips:
Fans verwijderen en kijken wat voor effect het heeft.
Misschien fans op een lager voltage laten draaien.
Kleine fans kan je meestal wel verwijderen al dan niet met een goeie airflow en grotere koelblokken.
Proc. underclocken.

[ Voor 41% gewijzigd door battler op 05-01-2010 20:14 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Of waterkoeling overwegen, dan zit de fan buiten de behuizing om de radiator te koelen.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is dus bedoeld om ergens in huis te zetten en er niet meer naar om te kijken.
Er zijn hier al verschillende pc's open gevezen waarvan je denkt dat ze fungeren als stofzuiger, vandaar liefst geen fans. Momenteel op zoek naar een passieve PSU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
http://www.silentpcreview.com/article302-page1.html zie ook de prijs!

Met google zoeken op "fanless pc"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een pracht van een moederbord voor de CPU gevonden. En deze PicoPSU gebruikt ook geen fan; dewelke 150Watt voorziet.
Iemand weet of er een stof van hoge densiteit bestaat die lucht wel naar buiten laat komen maar niet naar binnen? Of is dit te ver gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 11:16

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Een pricewatch: Scythe NINJA 2 Rev.B dan?
Volgens meerdere mensen in het stille stopic is die ontworpen om passief te werken. Enige luchtstroom in je kast is nog wel wenselijk.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Anoniem: 262348 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:47:
Ik heb een pracht van een moederbord voor de CPU gevonden. En deze PicoPSU gebruikt ook geen fan; dewelke 150Watt voorziet.
Iemand weet of er een stof van hoge densiteit bestaat die lucht wel naar buiten laat komen maar niet naar binnen? Of is dit te ver gegaan?
Als je passief gaat moet je niet denken dat er geen stof oid in je pc komt. Dit komt er gewoon en aangezien het passief is zorgt dat sneller voor een oververhitting probleem. Sowieso moet je voor passief wel airflow hebben anders wordt het boeltje te warm.

En of je lucht uit een kast kan laten komen en niks erin stoppen nee dat gaat niet anders krijg je vacuüm. En omdat er wel gaten inzitten kan dit dus niet.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 19:31
Koop een aftermarket cpu cooler (de Scyth mugen bijv.), een paar fans voor de kast die op 1000rpm draaien en je hebt een aardige stille kast. Uiteraard zorgen voor fanfilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Probeer gewoon een grote fan te gebruiken op een laag toerental, dat blaast je server toch wat leven in :) Oververhitting lijkt mij een grotere bedreiging dan stof. www.micropower.nl verkopen ze bv ook pc's zonder fans. :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Zelfs met 0 airflow komt er stof op onderdelen dat een isolerende laag gaat opbouwen. Een PC met geen enkel onderhoud is gewoon een droom, dat bestaat niet. Stoffilters lijkt me juist geen goed idee omdat dat alleen maar makkelijk verstopt. Ook als ik lees over bijvoorbeeld voedingen zonder bewegende delen wordt ik daar niet echt blij van; veel te duur en alsnog niet extreem betrouwbaar. Of denk je dat het voor niets is dat echte servers ook gewoon met fans worden uitgerust?

Beter bouw je gewoon een goede koele server en kijk je die één keer per half jaar of jaar na. Dat zou toch nog wel moeten kunnen?

Sowieso, als het ergens een stofbende is blijft een PC een stofbak. Ik heb het hier in zekere mate; hoeveel ik ook stofzuig en schoonmaak, het blijft zich toch opbouwen. In plaats van allerlei moeilijke maatregelen te gaan nemen kan je beter gewoon de juiste nemen :p

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-01-2010 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 11:16

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En zelfs al zou je een kast hebben zonder fans, dan heb je nog steeds last van stof.
Een pc is elektrisch geladen, en dus letterlijk een 'stofmagneet'.
Zo veel moeite kost het (mij in elk geval) niet om elke paar maanden je pc even open te maken en de stofzuiger er naast te houden, en om het stof er even af te vegen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ghost Dog schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:23:
En zelfs al zou je een kast hebben zonder fans, dan heb je nog steeds last van stof.
Een pc is elektrisch geladen, en dus letterlijk een 'stofmagneet'.
Zo veel moeite kost het (mij in elk geval) niet om elke paar maanden je pc even open te maken en de stofzuiger er naast te houden, en om het stof er even af te vegen.
Een stofzuiger zijn de meningen over verdeeld, die schijnt dusdanig veel statische elektriciteit te kunnen rondslingeren dat er dingen kapot willen gaan. Wil je het op safe spelen kan je voor een busje perslucht gaan, onder andere te krijgen bij Mycom voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor server zou ik geen risico nemen rond koeling. Wil je geen stof neem dan een simpele waterkoeling zodat de meeste luchtverplaatsing buiten je kast plaatsvind of zorg voor stoffilters met een overdruk zodat langs de filters de enige manier is voor binnenkomende lucht.

Stof zul je echter altijd houden tenzij je de kast luchtdicht maakt en dat is zeker niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:03

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:46:
[...]

Een stofzuiger zijn de meningen over verdeeld, die schijnt dusdanig veel statische elektriciteit te kunnen rondslingeren dat er dingen kapot willen gaan. Wil je het op safe spelen kan je voor een busje perslucht gaan, onder andere te krijgen bij Mycom voor een paar euro.
Tja, maar het stof wat je wegspuit dwarrelt weer naar beneden in de kastbodem. Hoe krijg je dat dan weg zonder stofzuiger?

Ik denk verder dat het wel meevalt als de stofzuiger een lange slang met kunststof mond heeft. Waar zou die statische elektriciteit dan vandaan moeten komen?

Voor de TS is het natuurlijk de vraag in wat voor omgeving de server komt te staan. Net zo stofvrij als een ziekenhuis of datacentre, of in de huiskamer met hoogpolig tapijt; is nogal een verschil ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
> CO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bvk schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:09:
Tja, maar het stof wat je wegspuit dwarrelt weer naar beneden in de kastbodem. Hoe krijg je dat dan weg zonder stofzuiger?
Moet je ook niet weer terug de kast in blazen hè ;)

Veel mensen vinden het schoonmaken met een stofzuiger een slecht idee. Het gaat meestal goed, het kan ook verkeerd gaan. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, zo vaak maak je de boel nou ook weer niet stofvrij.
Ik kan me voorstellen dat puur alleen al door de snelle luchtstroom over het kunststof van de stofzuiger al statische elektriciteit opwekt, maar dat is alleen een theorie.
Ik maak de boel altijd schoon door een zachte natuurharenkwast te gebruiken, maar dat doe ik niet vaak. Wat er dan overblijft op de bodem van de kast veeg ik weg met een stofdoek of als het niet in de buurt van elektronica zit kan dat eventueel nog met een stofzuiger. Dat doe ik allemaal op een plek waar ik later niet weer in datzelfde stof zit, bij voorkeur buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je kan beter een vrij open kast nemen en dan alles goed afplakken met afzuigkapfilter,
Een paar (stille) fans installeren en je bent klaar, je hoeft hooguit heel af en toe even de stofzuiger langs de filters te halen, in een beetje stofluwe ruimte zal 1x per jaar wel genoeg zijn.

Makkelijkst is om op de cpu een dik koelblok te zetten en te zorgen dat het moederbord en geheugen gelijk ook genoeg airflow krijgt en daarnaast de voeding ook een goed stoffilter te geven (al dan niet aan de buitenkant).

Als je het helemaal dicht zou willen hebben zou ik alsnog minimaal 1 fan installeren en de cpu en de NB de mogelijkheid geven hun warmte direct en effectief aan de behuizing kwijt te kunnen. voeding wordt dan alsnog een filter want passief is geen goed idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Powrskin op 06-01-2010 19:31 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
scythe ninja 2, 2 nexus silent fans voor en achter en dat moet genoeg zijn.. als het te veel herrie is zet je ze op 7V or mischien zelfs of 5V

stoffilters erbij

1 a 2 keer in de maand even met geperst lucht alles schoonblazen (als de filer vol zitten etc is het wel nodig...) en klaar

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Powrskin schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:29:
Je kan beter een vrij open kast nemen en dan alles goed afplakken met afzuigkapfilter,
Een paar (stille) fans installeren en je bent klaar, je hoeft hooguit heel af en toe even de stofzuiger langs de filters te halen, in een beetje stofluwe ruimte zal 1x per jaar wel genoeg zijn.

Makkelijkst is om op de cpu een dik koelblok te zetten en te zorgen dat het moederbord en geheugen gelijk ook genoeg airflow krijgt en daarnaast de voeding ook een goed stoffilter te geven (al dan niet aan de buitenkant).

Als je het helemaal dicht zou willen hebben zou ik alsnog minimaal 1 fan installeren en de cpu en de NB de mogelijkheid geven hun warmte direct en effectief aan de behuizing kwijt te kunnen. voeding wordt dan alsnog een filter want passief is geen goed idee.
Langs de voeding zal weinig tot geen stof naar binnen komen, aangezien die zijn lucht aanzuigt van binnen de kast. Afplakken met een dik filter is dan zeer funest voor de koeling van de voeding! Misschien is een passief gekoelde voeding dan een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-01-2010 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Admiral Freebee schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:43:
Langs de voeding zal weinig tot geen stof naar binnen komen, aangezien die zijn lucht aanzuigt van binnen de kast. Afplakken met een dik filter is dan zeer funest voor de koeling van de voeding! Misschien is een passief gekoelde voeding dan een idee?
Kijk ook even hier. Die jongens van SPCR geven al aan dat in veel gevallen alsnog een casefan in plaats van een PSU-fan nodig is waardoor het gebruik van een fanless voeding zinloos wordt (volgens mij zijn die dingen ook nog best duur), maar lees het zelf rustig door.

http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Voor een passieve voeding raad ik je de SilverStone Nightjar 450 W aan. Deze voeding heb ik zelf ook en werkt uitstekend. SilverStone heeft ook passieve voedingen van 400 W en 300 W, deze zijn waarschijnlijk meer dan voldoende voor een server.

Wat betreft de processor zit je goed met een AMD Athlon II X2 250. Met Cool'n'Quiet ingeschakeld zal de processor in idle zeer koel zijn. Eventueel kun je processor zelf ook nog onderclocken en/of ondervolten.

Voor de processorkoeler zou ik een zo groot mogelijk koelblok nemen (dat natuurlijk wel in de behuizing past). Dit vergroot de kans dat je de processor passief kunt koelen.

Verder is het natuurlijk gewoon proberen en temperaturen uitlezen. Eerst ventilatoren in de behuzing en op de processorkoeler installeren, vervolgens ventilatoren langzamer laten draaien en uiteindelijk eventueel ventilatoren verwijderen.

Succes!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok bedankt allemaal! hier mag een slotje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
h-