• RJP95
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2023
Mijn moederbord (Foxconn A6VMX) is zo goed als dood. Helft van de USB-poorten doen het niet meer, een PCI-slot heeft het ook begeven(ja ik ga er normaal mee om, het is volgens mij gewoon zwak spul, maar dat terzijde)
Dus een nieuwe is nodig.
Ik vond deze: pricewatch: Asrock AOD790GX/128M
Met deze review

Hier in staat:

Perhaps the only thing that might hold people back from this motherboard is the lack of DDR3 support. Clearly, DDR3 is the memory architecture of the future, but as the old saying goes, "The future is now!" In Benchmark Reviews' analysis of the ASUS P5Q3 LGA775 Intel P45 ATX Motherboard, we saw a slim lead for DDR3 v. DDR2 in the P45 environment. The AMD platform doesn't really reward higher memory speeds the same way that the Intel platform does. Anything over DDR2 800 only gives you some headroom for raising the reference clock on an AMD motherboard.

Is dit waar? Ik ben niet echt een overklokker, maar mijn CPU wordt binnen een half jaar ook vervangen, door waarschijnlijk een Phenom II, welke ondersteund word door dit moederbord (vanaf BIOS-versie 1.3, 1.4 is ook al uit)

Mijn vraag is: Maakt het uit of ik 70 euro uitgeef aan DDR3 of niet.

Rest van mijn hardware op dit moment:
Foxconn A6VMX moederbord
4GB (Kingston ValueRAM volgensmij) 800Mhz DDR2 geheugen.
AMD Athlon X2 5000+ @ 2,6 Ghz
Powercolor HD4870 1GB

Alvast bedankt voor de reacties.

Spartans don't die, they're only missing in action.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, DDR3 is nauwelijks sneller dan DDR2, als je 800MHz hebt. Scheelt hoogstens enkele procenten in performance. Als je al DDR2 hebt liggen, ga dan gewoon voor een AM2+ moederbord want het is die 70 euro niet waard (volgens mij is 4GB DDR3 nog iets duurder dan dat, maar goed).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• RJP95
Ok, dan kan ik die 90 euro mooi in het moederbord/CPU steken. Lijkt me dat ik daar meer prestatie winst uit kan halen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

voor een future proof pc zou ik voor een AM3 bord gaan, hier moet DDR3 in. Kan je niet in 1x upgraden?

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-02 22:14

Towser

ondertitel

Maar jouw athlon x2 kan toch ook helemaal niet overweg met ddr3? of vergis ik mij nu...

Volgens mij past een am2 processor niet op een am3 bord, wel andersom.

• RJP95
@ brilsmurfffje: Als ik een Phenom II X4 koop dan moet hij zeker 2-3 jaar meegaan(denk ik) en tegen die tijd is AM3+/AM4 er al(in ieder geval de volgende generatie). Dus nu 90 euro extra investeren zie ik het nut niet zo van in.

@Dur3x: Mijn Athlon X2 word de volgende maanden ook vervangen, maar het moederbord heeft haast omdat degene die ik nu heb faalt

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AMD heeft altijd goede upgrade mogelijkheden, een AM4 processor past ook op AM3 en aan AM4 zijn ze de komende jaren nog niet toe kijk maar op hun roadmaps.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

brilsmurfffje schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:20:
AMD heeft altijd goede upgrade mogelijkheden, een AM4 processor past ook op AM3 en aan AM4 zijn ze de komende jaren nog niet toe kijk maar op hun roadmaps.
Volgens mij klopt dat niet, in 2011 komt er een nieuw socket waar geen AM3-CPU's oppassen als ik het goed heb.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• RJP95
hoe je het ook went of keert, 100 euro extra investeren in het AM3 platform (oftwel DDR3 , daar gaat het om), daar zie ik op het moment het grote voordeel niet van in.
En omdat AM3 CPU's ook op AM2+ moederborden passen en DDR3 niet heel veel winst geeft, ga ik toch voor AM2+ en DDR2

Pagina: 1