Toon posts:

IDE harde schijf traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ASRock M3A785GMH/128M
AMD Phenom(tm) II X2 550 3.09 GHz
2 gig geheugen
Asus ENGTX275
Windows XP sp3

Ik heb 2 interne hardeschijven die via IDE-kabel naar mijn moederbord lopen. Afgelopen weekend windows xp opnieuw geinstalleerd en nu zijn mijn hardeschijven ineens veel trager (kopieeren van ene partitie naar andere, via winrar iets uitpakken, bepaalde programma's). Alles duurt ineens veel langer met de communicatie.
Muziek en films speelt ie normaal af.

Ik heb alle drivers van mijn moederbordcd geinstalleerd. Met driverchecker alles kunnen updaten. Geen uitroeptekens bij mijn hardware.

Ik heb geprobeerd Via4in1 drivers te installeren (IDE drivers), maar het programma zegt dat ik niet de juiste hardware heb.

Iemand een idee?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

PIO modus? ff terugzetten op (U)DMA
iig, dat is wel iets waar IDE schijven super super langzaam van worden. (en film/muziek speelt ook gewoon goed af van langzame schijven)

Verwijderd

Topicstarter
Alles staat op: DMA, indien beschikbaar. Wat mij wel opvalt is dat de volgende dingen er 2x in staan:
Primair IDE-kanaal
Primair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal
Standard Dual Channel PCI IDE Controller

Kan het daarmee te maken hebben?? Moet ik van elk 1 verwijderen??

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat de VIA 4in1 drivers niet werken klopt wel, er zit namelijk helemaal geen VIA chipset op het moederbord maar de 785G van AMD/ATi. :) Ik vermoed overiges we dat het een driver probleem is. Overigens je spreektover IDE hardeschijven, ik neem aan dat je P-ATA hardeschijven bedoelt. IDE is namelijk zowel P-ATA als S-ATA. Heb je overigens de cable select jumpers gecontrollerd in het geval beide P-ATA hardeschijven op dezelfde kabel zitten of mogelijk met een optical?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat zijn je daadwerkelijke transfersnelheden tussen de disks onderling in MB/s gemeten op een betrouwbare wijze?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:44:
Alles staat op: DMA, indien beschikbaar.
Dat staat er in de drop downs ja, maar wat staat er daaronder, bij (in het Engels) Current Transfer Mode? Jij kan best DMA willen (aangegeven dmv de drop downs) maar je drivers kunnen dat verzoek negeren (vaak na I/O errors).
Wat mij wel opvalt is dat de volgende dingen er 2x in staan:
Primair IDE-kanaal
Primair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal

Kan het daarmee te maken hebben?? Moet ik van elk 1 verwijderen??
Neuh, ik heb op mijn werk PC zelfs 3 primary IDE channels maar alles werkt prima.

Als de schijven toch op PIO mode staan ondanks dat je om DMA hebt gevraagd moet je even proberen alle IDE kanalen met een drive in PIO mode te verwijderen. Je moet dan rebooten en dan worden die kanalen opnieuw geinstalleerd, met schijven in DMA modus. Eventueel moet je de drop down weer eerst aanpassen en rebooten.

Let er wel op dat als dit inderdaad is veroorzaakt door een I/O fout je schijven zo weer in PIO mode gaan. Dan is er iets meer aan de hand dan alleen een driver issue en moet je je harde schijven eens controleren.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Check ook effe het volgende:

Reboot en ga de BIOS in en check of er een optie aanwezig is over "32-bit Transfer Mode" o.i.d.

Zo ja, zet dat dan aan.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je schijven in PIO staan moet je dat merken aan de CPU-usage, die veel hoger is dan normaal. De CPU handelt dan namelijk eea af ipv de controller zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Primair:
- Apparaat 0:
- apparaattype: Automatische Detectie
- Overdrachtsmodus: DMA, indien van toepassing
- Huidige overdrachtsmodus: Niet van toepassing
- Apparaat 1:

Secundair:
- Apparaat 0:
- Apparaat 1:
- Huidige overdrachtsmodus: Ultra DMA mode 5

Verwijderd

Topicstarter
De tweede IDE-controllers geven dit aan

Primair:
- Apparaat 0:
- Apparaat 1:

Secundair:
- Apparaat 0:
- Huidige overdrachtsmodus: Ultra DMA mode 6
- Apparaat 1:
- Huidige overdrachtsmodus: Ultra DMA mode 5

Verwijderd

Topicstarter
remotehost schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:36:
Check ook effe het volgende:

Reboot en ga de BIOS in en check of er een optie aanwezig is over "32-bit Transfer Mode" o.i.d.

Zo ja, zet dat dan aan.
Die stonden op Disabled.....en nu Enabled

Verwijderd

Topicstarter
ik merk op dat wanneer ik iets kopieer van de ene hd naar de andere en ik draai vervolgens een extra programma erbij...dan duurt het kopieren veel langer

Verwijderd

Topicstarter
IceManX schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 11:31:
[...]

Als de schijven toch op PIO mode staan ondanks dat je om DMA hebt gevraagd moet je even proberen alle IDE kanalen met een drive in PIO mode te verwijderen. Je moet dan rebooten en dan worden die kanalen opnieuw geinstalleerd, met schijven in DMA modus. Eventueel moet je de drop down weer eerst aanpassen en rebooten.

Let er wel op dat als dit inderdaad is veroorzaakt door een I/O fout je schijven zo weer in PIO mode gaan. Dan is er iets meer aan de hand dan alleen een driver issue en moet je je harde schijven eens controleren.
Hoe kan ik deze precies verwijderen dan?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55

Robtimus

me Robtimus no like you

Dat is niet nodig want ze staan al in Ultra DMA modus. Maar deleten is eenvoudig: selekteer de controller (of elk ander device) in apparaatbeheer en druk op Del.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
IceManX schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:06:
Dat is niet nodig want ze staan al in Ultra DMA modus. Maar deleten is eenvoudig: selekteer de controller (of elk ander device) in apparaatbeheer en druk op Del.
Dus het ligt niet aan PIO?? Wat kan ik nog meer doen? Ik vind het vreselijk irritant dat mijn pc zo traag is!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:59:
[...]

Dus het ligt niet aan PIO?? Wat kan ik nog meer doen? Ik vind het vreselijk irritant dat mijn pc zo traag is!
Begin eens met nieuwe drivers voor je bord. Gewoon even kijken bij ASRock, en dan de juiste downloaden.

Kijk ook eens of je geen brakke PATA kabels hebt. Hoe snel denk je dat het zou moeten zijn?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het zou beter zijn als je eens concrete meetresultaten zou laten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn ide-kabel kapot getrokken. Ik heb nog een andere maar die is te kort om beide hd's te pakken. Dus straks naar de computerwinkel om een nieuwe te halen. Ik denk er trouwens ook over om gewoon een nieuwe HD te kopen en dan SATA.

Ik had voor dit probleem al de nieuwste drivers voor mijn moederbord.

En wat voor meetprogramma kan ik dan het beste gebruiken?

Allemaal bedankt iig voor jullie hulp zover.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:44:
ik merk op dat wanneer ik iets kopieer van de ene hd naar de andere en ik draai vervolgens een extra programma erbij...dan duurt het kopieren veel langer
He hallo Welkom op GoT.

Wellicht kan je je eerst verdiepen in harde schijven en hun techniek, en zal je wellicht ook weten dat normale harde schijven niet bedoeld zijn voor simultaan gebruik. Wanneer jij een intensieve opdracht uitvoert met o.a kopieren en wilt daarbij nog een programma draaien of starten, is je harde schijf simultaan bezig, en zakt de snelheid over het algemeen van in.

Het beste is , om schijven juist niet simultaan te gebruiken. Laat de computer z'n ene opdracht afmaken, waarop je de andere uitvoert. Dingen door elkaar halen (kopieer-acties, antivirus enz) werken alleen maar averechts en daar zakt je pc in van qua snelheid.

Wil je die dingen blijven doen ongestoord? Verdiep je dan eens in een SSD. Die zijn wat sneller en hebben nauwelijks seek-tijden. Of kijk voor een Raid-set in harde schijven.

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 19:18
ineens trager.

MIsschien een idee om je HDD te testen met crystaldisk.. Ik heb het idee dat je HDD'S aan het overlijden zijn!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:11

SkyStreaker

Move on up!

Haal eerst maar eens die nieuwe kabel en haal de juiste motherboard drivers op voor jouw moederbord. Haal WEL een 80-pins IDE-Kabel.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Om snelheden te meten kun je HDTune wel gebruiken.

Overigens is 5x achter elkaar posten relatief ongewenst, gebruik dan de edit knop.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 07:50:

Ik had voor dit probleem al de nieuwste drivers voor mijn moederbord.
Drivers kun je op 3 manieren installeren:
1 Alle drivers pakken van je moederbord fabrikant website. Deze drivers zouden goed moeten werken.
2 update's los downloaden zoals via/intel etc
3 update via automatische programma's, drivechecker(zou ik dus niet doen). Hier weet je niet wat ze doen, wat ze installeren.

Indien je alleen de 1 doet dan weet je zeker dat het zou moeten werken.
Pagina: 1