Van SATA naar eSATA??

Pagina: 1
Acties:

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik wil een ICY-box met een SATA hardeschijf aansluiten op de E-SATA aansluiting van het moederbord maar ik krijg hiermee de HD niet aan de praat.

Heb al geprobeerd om in de BIOS de J-MICRON (JMB363) eSata/PATA controller mode naar AHCI te zetten maar dan crasht windows 7. Deze piste heb ik dus niet meer onderzocht. De controller is nu op IDE en hiermee worden alle SATA hardeschijven gedetecteerd met uitzondering van onze externe SATA hd.

De ICY-box (IB-360AStUS-B-BL) heeft zowel een USB als SATA aansluiting (geen e-sata) en standaard is zo'n bracket meegeleverd met een gewone SATA aansluiting die je intern op een vrije SATA poort op het moederbord aansluit maar ik wil nu eenmaal de nog 2 externe E-SATA aansluitingen benutten van het moederbord, de Asus p5k-E. Ik heb verder gezien dat nieuwere ICY-box modellen expliciteit e-sata vermelden in hun technische specs maar ik zou vermoeden, althans dat hoop ik, dat dit niet de oorzaak van het probleem is.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem? Moet er iets in de BIOS veranderd worden? Moeten er soms drivers gebruikt worden in windows 7?

Alvast bedankt,
Genius

De specs van het moederbord (Asus P5k-E)
Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Support RAID 0,1,5,10
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
2 xExternal SATA SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
Support RAID 0,1,JBOD

[ Voor 11% gewijzigd door Genius2000 op 05-01-2010 18:02 ]

• Genius2000
Update:
Tijdens het booten van de computer zie je dat de JMicron software zoekt naar hardeschijven maar hij vindt de e-sata schijf niet. Zou dit kunnen verklaren waarom windows 7 de hd niet vind?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 13:13
Is de harde schijf in de behuizing al eens los aangesloten en geformateerd/gepartioneerd?

Addicted to silent computing

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

met bovenstaande, eerst eens via usb aansluiten en instellen.
daarnaast: de jmicron controller is gewoon één stuk faal, ik heb eigenlijk nog nooit iets positiefs aan die dingen kunnen ontdekken (langzaam, crashes, freezes, lockups, vaag gedoe met disks, etc..) maar das mijn ervaring, ongerelateerd aan je originele probleem..

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

AlexanderB schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:16:
met bovenstaande, eerst eens via usb aansluiten en instellen.
daarnaast: de jmicron controller is gewoon één stuk faal, ik heb eigenlijk nog nooit iets positiefs aan die dingen kunnen ontdekken (langzaam, crashes, freezes, lockups, vaag gedoe met disks, etc..) maar das mijn ervaring, ongerelateerd aan je originele probleem..
Ik kan dit wel bevestigen. Ik heb ook een ASUS mobo met deze controller en dat loopt verre van goed. Maar soms goed hot pluggable, lockups, enorme snelheids terug val. Op de ASUS fora wordt daar ook behoorlijk over geklaagd.

Ik heb uiteindelijk maar een losse controller gekocht.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 11:29
Heeft je externe HDD wel stroom :?
En staat hij aan ;)

Meen me te herinneren dat het kleine verschil tussen SATA en eSATA ook het beschikbaar zijn van stroom was. Maar weet ik niet zeker.

let the past be the past.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hang de disk maar aan je Intel controller met AHCI er aan.

en de disk er in / aangekoppelt tijdens het booten.. anders detecteert um simpelweg later niet :(

op mijn jmicron wil het ook niet werken welke mode ik ook kies op dat onding

404 Signature not found

• Genius2000
antwoorden op jullie vragen:
- hardeschijf werkt perfect via de USB aansluiting van dezelfde enclosure
- de enclosure heeft zijn eigen voeding
- de sata to e-sata kabel is 1m lang

Het zou jammer zijn om de 2 meegeleverde e-sata poorten op het moederbord niet te gebruiken maar als je meer problemen mee hebt dan plezier zou een extra controller misschien de oplossing kunnen zijn. Laten we eerst nog wat proberen...

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 12:27
Ben ik nu verkeerd of zijn je schijven( boot, data,... dus NIET die externe) aangesloten op je Jmicron controller, en niet op je onboad mobo controller? Ik leid dit af uit het feit dat als je de Jmicron op AHCI zet je pc crasht...

Die Jmicron moet idd op IDE staan, anders lukt het niet... Mijn eSata wordt pas ontdekt in Windows als ik naar diskmanagement ga, en dan een rescan van alle HD's doe.

Wat je niet voor wat extra snelheid moet over hebben...

Anders gewoon die sata naar esata slot gebruiken, moet je wel een extra kabel gebruiken binnenin..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

kijk eens in de eventviewer of daar iets staat over de J-micron controller die een schijf niet kan initializeren. (en waarom heb je je windows niet geïnstalleerd in de AHCI modus? Achteraf nog in AHCI zetten is mogelijk, maar niet geheel zonder risico. Walkthroughs daarover zijn vrij eenvoudig met een googleopdracht te vinden.)

-_-

Pagina: 1