Eigen risico lekke band?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik kreeg een afschrijving van eigen risico op mijn loonstrookje.
En er stond bij dat het voor een band was.

Ik een tijdje terug een lekke band gehad, maar sinds wanneer kost dat eigen risico???

Was 70 euro.

Edit: Het gaat om een leaseauto

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 05-01-2010 15:36 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Je betaald bij een Gedeelde (Casco)verzekering altijd een eigen risico bij een incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik gok maar even dat het hier om een lease-auto gaat, dat vertel je er niet bij. Als ik gelijk heb dan weet ik hier het volgende over. Mocht je een band lek rijden die nog lang niet vervangen had hoeven worden dan belasten sommige lease-maatschappijen dat door. Profiel-diepte van de lekke band moet een garagist doorgeven aan de LM.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gebruik je de auto prive? Lijkt me relevant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gunner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:36:
Ik gok maar even dat het hier om een lease-auto gaat, dat vertel je er niet bij. Als ik gelijk heb dan weet ik hier het volgende over. Mocht je een band lek rijden die nog lang niet vervangen had hoeven worden dan belasten sommige lease-maatschappijen dat door. Profiel-diepte van de lekke band moet een garagist doorgeven aan de LM.
Sorry, ik heb het eringezet, leaseauto inderdaad.

Hmmm, ja er was nog 3,5 mm over.
Maar een beetje flauw zeg, ik rijd aardig veel kilometers (voor werk). Dus ik heb ook meer risico op een lekke band!

Ik heb eerder (bij andere leasemij) een lekke band gehad en daar werd niets berekend!
RemcoDelft schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:37:
Gebruik je de auto prive? Lijkt me relevant :)
Ja ik gebruik hem prive, wat doet dat er toe? Het is gebeurd tijdens woon-werk verkeer

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 05-01-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:38:
Ja ik gebruik hem prive, wat doet dat er toe? Het is gebeurd tijdens woon-werk verkeer
Nee dat is ook verder niet relevant.

Anyway, vraag het even na bij je wagenparkbeheerder ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gunner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:40:
[...]

Nee dat is ook verder niet relevant.

Anyway, vraag het even na bij je wagenparkbeheerder ;)
Die heeft het doorberekend op mijn loonstrookje, ik heb hem ook gebeld, wordt waarschijnlijk zo teruggebeld. Vroeg me alleen af of dit gebruikelijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Bij ons wel iig :-) Ik reed een lekke band met mijn 3 maanden oude auto en mocht vrolijk 75 euro dokken.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Hier had ik ook een eigen risico van 67,50 betaald voor het laten repareren van een passagiersruit na inbraak.

Ligt aan het type verzekering dat je ook neemt. Je hebt een deels eigen riciso, of volledige dekking (de premie hiervan p maand is dan ook veel hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:50:
Hier had ik ook een eigen risico van 67,50 betaald voor het laten repareren van een passagiersruit na inbraak.

Ligt aan het type verzekering dat je ook neemt. Je hebt een deels eigen riciso, of volledige dekking (de premie hiervan p maand is dan ook veel hoger).
Eigen risico voor ruiten is ook gebruikelijk, maar een lekke band volgens mij enkel als het aantoonbaar jouw schuld is (zijkant, door stoeprantje bijvoorbeeld).
In mijn geval moest ik er vloeistof inspuiten, waardoor hij vervangen MOET worden en niet te repareren is.

Dus ik kies een leaseauto, waarbij van te voren bekend is dat er geen extra band bij zit, maar vloeistof. Dan hoort zoiets m.i. in het leasebedrag te zitten en niet extra berekend te worden...

Ben teruggebeld en hij gaat ING carlease om opheldering vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Maar een beetje flauw zeg, ik rijd aardig veel kilometers (voor werk). Dus ik heb ook meer risico op een lekke band!
Ik heb ook een keer een stoeprandje meegepikt waardoor een band "versneld afgeschreven werd". Ik heb dit vervolgens gemeld aan mijn werkgever en de band laten vervangen bij de garage.

Naderhand presenteerde de leasemij ook een rekening aan mijn werkgever onder het mom eigen risico. Mijn werkgever heeft deze echter betaald aangezien ik destijds 60.000 km per jaar reed en voor mij de kans op schade vanwege de hoeveelheid km's groter was dan voor een ander. Zo kan het dus ook. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Question Mark schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:52:
[...]
Ik heb ook een keer een stoeprandje meegepikt waardoor een band "versneld afgeschreven werd". Ik heb dit vervolgens gemeld aan mijn werkgever en de band laten vervangen bij de garage.

Naderhand presenteerde de leasemij ook een rekening aan mijn werkgever onder het mom eigen risico. Mijn werkgever heeft deze echter betaald aangezien ik destijds 60.000 km per jaar reed en voor mij de kans op schade vanwege de hoeveelheid km's groter was dan voor een ander. Zo kan het dus ook. :)
Het schijnt dus dat ING carlease dit altijd doorbelast en Athlon (waar ik voorheen zat) niet.
De reden dat ik het ook flauw vind:
ING weet van te voren dat er bij dit type auto geen thuiskomer meer in zit en een vloeistof met pomp. Hierdoor wordt de band wel onbruikbaar, dus moet er een nieuwe op. Dit zie je steeds vaker om gewicht te laten afnemen. Maar goed, dit hoort nu eenmaal bij de auto, dus m.i zou dit dan in het leasebedrag verwerkt moeten zitten...

De werkgever neemt het niet op zich, ik vind ook niet dat ik dit hoor aan te kaarten. Als het vanuit de werkgever komt is het een ander verhaal... Al maak ik wel voor de baas heel wat meer kilometers dan de norm. Maar goed, gemiddeld 1 keer per 100.000 kilometer een lekke band.... Deze was al bij de 45.000.

Maar ja aan de andere kant zal ik voor die 70 euro wel heel wat minder moeite doen om het bij euromaster te repareren! Bij de dealer kan ik vervoer regelen en hoef ik dus niet te wachten! Als ik er dan toch eigen risico voor betaal dan maar bij de dealer. Ja die rekende laatst wel 263 euro! (205 50 R17 is toch gewoon een standaard maat?). Maar dat is ING zijn probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dfrenner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 23:31:
ING weet van te voren dat er bij dit type auto geen thuiskomer meer in zit en een vloeistof met pomp. Hierdoor wordt de band wel onbruikbaar, dus moet er een nieuwe op. Dit zie je steeds vaker om gewicht te laten afnemen. Maar goed, dit hoort nu eenmaal bij de auto, dus m.i zou dit dan in het leasebedrag verwerkt moeten zitten...
Is maar net hoe leasecontract is opgesteld. Wij halen auto's bij nu 5 verschillende leasebedrijven, elk heeft iets andere regels hierover. Vroeger betaalde bv ING car lease bij boetes het eerst zelf en verhaalt het, nu moet je voortaan zelf het geld naar CJIB overmaken. Zelfde met eigen risico, aantal auto's hebben geen (maar is de maandprijs iets hoger - afgekocht weet ik niet zeker) en andere hebben wel eigen risico.

Naar het personeel toe is er ook weer een budget voor eigen risico, daarboven (plus natuurlijk boetes) is het voor je eigen rekening.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ten eerste vind ik het twijfelachtig om een lekke band als schade af te handelen en niet als onderhoud. Als de garage tijdens een onderhoudsbeurt de olie vervangt omdat deze er slecht uit ziet terwijl het eigenlijk nog 20:000km mee moest, wordt dat toch ook niet door belast? Slijtage onderdelen kunnen nu eenmaal sneller slijten dan verwacht.

Ten tweede geldt eigen risico alleen voor schade die tijdens prive km's worden gemaakt, schade tijdens zakelijke km's zijn altijd voor risico van de werkgever. Je geeft aan dat het tijdens woon-werk verkeer is gebeurd, dat valt onder zakelijke km's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 13:43

Empathy

Extreme Audio

Ligt misschien ook aan je werkgever. Die van mij neemt het eigen risico voor eigen rekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:45
I'm with croxz

werktijd is sowieso risico van de werkgever, dus lekker bonnetje 70 euro declareren bij je baas. Mag die met ING gaan overleggen als ze het er ook niet mee eens zijn.
Daarbij heb je eigen risico op verzekeringgevallen. Banden vallen daar niet onder.

kwam ook rekensommetje tegen op internet:

Bij schade aan een band wordt het resterende profiel van een band aan u doorbelast. Hoe dit wordt berekend kunt u zien aan de hand van dit voorbeeld.
- Bandschade met een rest profiel van 6mm - Prijs van nieuwe band is 8mm (bedrijfswagenband 10mm) - € 150,00 delen door 8mm (prijs per mm is € 18,75)
- 2mm van de rest profiel aftrekken i.v.m. vervangingsgrens
- Blijft over: 4mm x € 18,75 = € 75,00
- € 75,00 excl. BTW

In jou geval 150/8 *(3,6-2) = 30 euro.
uitgaande van 8mm profiel en 150 euro voor een band.

[ Voor 57% gewijzigd door PROnline op 06-01-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Als er tijdens woon-werkverkeer iets met je lease auto gebeurd is het (eigen) risico voor de werkgever! Mits je er niet roekeloos mee bent omgegaan.
Schade aan lease-auto
In artikel 7: 661 BW is bepaald dat de werknemer niet aansprakelijk is voor de schade die hij in de uitvoering van zijn werkzaamheden toebrengt, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. De werkgever zal dan deze opzet of bewuste roekeloosheid moeten aantonen. Van opzet is sprake indien de werknemer bewust de schade heeft veroorzaakt. Van bewust roekeloos handelen is vereist dat de werknemer zich onmiddellijk voorafgaande aan het ongeval daadwerkelijk bewust was van het roekeloze karakter van zijn gedraging. Uit de jurisprudentie blijkt dat opzet dan wel bewuste roekeloosheid niet snel wordt aangenomen door een rechter.

Wel kan de werknemer aansprakelijk gesteld worden als hij de lease-auto niet goed heeft onderhouden.
Bron

[ Voor 60% gewijzigd door Wolly op 06-01-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PROnline schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:20:
I'm with croxz

werktijd is sowieso risico van de werkgever, dus lekker bonnetje 70 euro declareren bij je baas. Mag die met ING gaan overleggen als ze het er ook niet mee eens zijn.
Daarbij heb je eigen risico op verzekeringgevallen. Banden vallen daar niet onder.
Maar ING schijnt dit dus altijd te doen... Onze wagenparkbeheerder heeft ze gesproken, bij alle schade aan banden wordt 50% eigen risico berekend, ook bij reparatie van de band...
Ik laat dus nooit meer een band repareren! Als ik dan toch betaal, dan maar de kosten voor een nieuwe band.
Wolly schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:22:
Als er tijdens woon-werkverkeer iets met je lease auto gebeurd is het (eigen) risico voor de werkgever!
Hmmmm, ja begrijp ik, alleen moet ik hier echt om gaan vragen/zeuren?
Hoort dit niet vanuit de werkgever te komen?

Ik heb het erg naar mijn zin hier en heb geen zin om als mieren****** over te komen...

Als dit zich één keer in de twee jaar voordoet heb ik er niet zo'n probleem mee. De werkgever kan hier verder ook niet veel aan doen toch?

Lastig....
PROnline schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:20:
I'm with croxz

kwam ook rekensommetje tegen op internet:

Bij schade aan een band wordt het resterende profiel van een band aan u doorbelast. Hoe dit wordt berekend kunt u zien aan de hand van dit voorbeeld.
- Bandschade met een rest profiel van 6mm - Prijs van nieuwe band is 8mm (bedrijfswagenband 10mm) - € 150,00 delen door 8mm (prijs per mm is € 18,75)
- 2mm van de rest profiel aftrekken i.v.m. vervangingsgrens
- Blijft over: 4mm x € 18,75 = € 75,00
- € 75,00 excl. BTW

In jou geval 150/8 *(3,6-2) = 30 euro.
uitgaande van 8mm profiel en 150 euro voor een band.
toon volledige bericht
Is dat rekensommetje wettelijk bepaald?
Restprofiel was 3,5mm en band was 263 euro...

Dus:
263/8 *(3,5-2) = 49,30 euro

[ Voor 30% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:30:
[...]

Hmmmm, ja begrijp ik, alleen moet ik hier echt om gaan vragen/zeuren?
Hoort dit niet vanuit de werkgever te komen?

Ik heb het erg naar mijn zin hier en heb geen zin om als mieren****** over te komen...

Als dit zich één keer in de twee jaar voordoet heb ik er niet zo'n probleem mee. De werkgever kan hier verder ook niet veel aan doen toch?
Waarom open je dan een topic? Je werkgever heeft toch een contract met de leasemaatschappij, niet jij? Als je je verbaast dat je 75 euro moet betalen moet je bij je werkgever zijn, als je dat niet wilt omdat je niet als een mierenneuker wilt overkomen..tja.

De mierenneuker in dit geval is je werkgever omdat die dondersgoed moet weten dat dit soort schades tijdens woon-werkverkeer voor haar rekening valt en niet doorbelast mag worden op je loonstrook. Dat ze het toch proberen zegt al genoeg over je werkgever denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wolly schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:38:
[...]

Waarom open je dan een topic? Je werkgever heeft toch een contract met de leasemaatschappij, niet jij? Als je je verbaast dat je 75 euro moet betalen moet je bij je werkgever zijn, als je dat niet wilt omdat je niet als een mierenneuker wilt overkomen..tja.
Ik heb het toch ook aangegeven...
Ik had het topic al geopend, voordat ik contact heb gehad.

Werkgever zegt dat het voor mijn rekening is...
Het punt is of ik daar nu echt op door moet gaan...
Ik heb het aangegeven, ook dat het woon-werk verkeer betreft. Als dan de stelling zo blijft en die niet verandert is het de vraag of ik er echt op door moet gaan. Is dat zo raar? Verder heb ik het namelijk erg naar mijn zin bij deze werkgever.

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dfrenner schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:34:
Ik kreeg een afschrijving van eigen risico op mijn loonstrookje.
En er stond bij dat het voor een band was.

Ik een tijdje terug een lekke band gehad, maar sinds wanneer kost dat eigen risico???

Was 70 euro.

Edit: Het gaat om een leaseauto
Dure lekke band, daar heb je een nieuwe voor. Een prop er inschieten kost toch geen 70 euro?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marzman schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:44:
[...]

Dure lekke band, daar heb je een nieuwe voor. Een prop er inschieten kost toch geen 70 euro?
Er is ook een nieuwe op gegaan. 263 euro was de totaalrekening van de Volvo dealer.

Het punt was dat er tegenwoordig geen thuiskomertje meer bij zit, maar een compressor met vloeistof. Zodra de vloeistof gebruikt is , is de band sowieso onbruikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ah, Volvo's zullen wel wat duurdere banden hebben ja :) Wel stom dat je band altijd onbruikbaar is na een lekke band. Als het mijn eigen auto was zou ik er eentje houden als er nieuwe opgaan en een velg ergens op de kop tikken, maar bij lease is dat ook weer anders.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marzman schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:58:
Ah, Volvo's zullen wel wat duurdere banden hebben ja :)
Dat maakt natuurlijk niet uit, maar nu snap ik wel waarom de ING de voorkeur geeft aan euromaster en niet de dealer. Niet dat ik daar nog naar ga luisteren als ik toch eigen risico moet betalen...
Wel stom dat je band altijd onbruikbaar is na een lekke band. Als het mijn eigen auto was zou ik er eentje houden als er nieuwe opgaan en een velg ergens op de kop tikken, maar bij lease is dat ook weer anders.
Inderdaad, steeds meer auto's krijgen dit systeem om gewicht te besparen schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
dfrenner schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:30:
[...]
Is dat rekensommetje wettelijk bepaald?
Restprofiel was 3,5mm en band was 263 euro...

Dus:
263/8 *(3,5-2) = 49,30 euro
Ik vind het rekensommetje onlogisch. Ik zou zeggen dat een band met nieuw 8mm profiel die wordt vervangen bij 2mm, 6mm te-verslijten profiel heeft. Jouw band is vervangen terwijl er nog 1,5mm te-verslijten over was. Waarde hiervan is dan: 263/6*1,5=65,75 euro. Dat komt redelijk in de buurt van de doorbelaste 70,- euro.
Pagina: 1