Prijs van aangekomen bestelling wijzigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Ik zit nu een beetje in de clinch met Zercom. Een tijdje terug (in de vakantie) had ik een computer in onderdelen bij een vriend besteld, verder geen probleem.
Gisteren was eindelijk het laatste onderdeel aangekomen (dat kon ik checken op de website, de statussen van de onderdelen stonden allemaal op 'Binnen', nog geen bevestiging gekregen), maar diezelfde avond kreeg ik een email die stelde dat mijn bestelde geheugen niet meer bestelbaar was voor €84,00, maar nu €91,20 kost.
Dit kan ik begrijpen als het product nog in bestelling stond, maar het was nu al aangekomen, en ik kon het zo ophalen in de winkel.

Mijn vraag is dus, kunnen ze die prijzen nog aanpassen ook al is het allemaal aangekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:39
Volgens mij mag de prijs niet meer aangepast worden als je het product besteld heb, althans, niet zonder jou ervan op de hoogte te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Zhalix schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:19:
Volgens mij mag de prijs niet meer aangepast worden als je het product besteld heb, althans, niet zonder jou ervan op de hoogte te stellen.
Ze stellen hem nu op de hoogte... Maar het lijkt mij eigenlijk dat als je een bestelling hebt (en dus eigenlijk ook een akkoord over de prijs) dat ze het niet ineens duurder mogen maken.

Had je al een aanbetaling gedaan of moet je betalen bij afhalen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Ik ging betalen bij het afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:17
en als je hier niet mee akkoord gaat, wat dan? Vinden ze dat prima, of wordt je wel geacht de bestelde goederen af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wat je moet vaststellen is of de koop reeds gesloten was.
Als je iets liet bestellen, maar nog niet een koop gesloten had, dan heb je pech. Als jij reeds een koop gesloten had (ongeacht of je al betaald had) dan heeft Zercom pech, vziw.

Blijkbaar mag het sowieso en doen ze het ook sowieso:
8.13
Indien Zercom bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Zercom onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven:

* Indien de prijsverhoging voortvloeit uit een aan Zercom toekomende bevoegdheid of een op Zercom rustende verplichting ingevolge de wet;
* In andere gevallen, dit met dien verstande dat de Koper die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, gerechtigd is de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden indien de prijsstijging meer bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie (3) maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij Zercom alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomene uit te voeren, of indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.
Strict genomen is die laatste toevoeging bij hun ("we kunnen het gewoon altijd doen")-variant trouwens strijdig met de hier ook al gequote wettekst. Want die wettekst laat helemaal geen beperking van het recht tot ontbinding toe.

[ Voor 72% gewijzigd door ACM op 05-01-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bedoel je met binnen dat het in hun magazijn is of bij jou thuis ? Je moet anders de algemene voorwaarden nog eens doorlezen, dan kan je sterker argumenteren tegen ze. *knip* Daar is dat dus niet voor bedoeld! Houd dit soort opmerkingen dus ook voor je!
En de algemene voorwaarden staan hier:
http://zercom.eu/index.php?p=41&f=1

sterkte..

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En ik sleep (alweer) BW 6.236 paragraaf i erbij:
...
i.
dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;
...
Mag dus gewoon, mits jij kunt annuleren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Ik vind zulke dingen altijd beetje raar, je koopt het toch opdat moment voor een prijs die jouw goed lijkt, dat zercom het dan niet op voorraad heeft is hun probleem.
en dat zij later met hogere kosten zitten vind ik dan ook hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem even contact op met een manager. Waarschijnlijk heb je nu contact met iemand die in de eerste lijn werkt en een groot rechtvaardigheidsgevoel binnen zijn denkkader heeft. Ik neem aan dat een manager hierover heen kan stappen en om 7 euro en 20 cent geen ontevreden klant wil hebben :) Dit lijkt mij in een paar minuten geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
De enige aanbieding die ze mij hebben gedaan is het geheugen te annuleren, een ander geheugensetje te kopen, of gewoon de kosten te voldoen, dus de meerprijs te betalen. (waarmee ze zich effectief weten te wringen uit BW 6.236)
En met aankomen bedoelde ik dat het geheugen was binnengekomen bij de winkel, waar ik het af kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je alles afhalen of alleen het geheugen?

In het eerste geval is het dan een optie om alles elders te kopen? In het tweede geval zou ik even met de bestelling naar de winkel gaan en aan een manager vragen of zij op dezelfde wijze handelen met bestellingen die verzonden worden. Annuleren en elders kopen is dan ook nog een prima oplossing.

/me blijft een dergelijke halstarrige houding van bedrijven typisch vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Alles ophalen. Het is dat mijn broer in Eindhoven woont wat toch net die verzendkosten scheelt :)
En elders kopen is eigenlijk geen optie. Ik heb deze pc voor een vriend besteld, en die wil toch graag weer een goede computer, en niet nog eens een paar weken wachten.
Ik kan dus wel het geheugen annuleren, maar de rest dus ook niet, dus ergens anders bestellen heeft dan ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 07:11
Lullig, maar de winkel kan dit gewoon doen. Je mag annuleren, dus er is niets aan de hand.
Maar goed, jij kunt nu dus op zoek naar een goedkopere of je alle moeite besparen en gewoon die 7 euro extra betalen... zoveel is het niet.

Dit komt zo vaak voor, het is in dit geval take it or leave it.

[ Voor 12% gewijzigd door Schmoove op 05-01-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

geheugen kan toch ergens anders besteld worden en dan in een Enveloppe naar Eindhoven?
Dit bespaart een boel verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27

aap

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:27:
Neem even contact op met een manager. Waarschijnlijk heb je nu contact met iemand die in de eerste lijn werkt en een groot rechtvaardigheidsgevoel binnen zijn denkkader heeft. Ik neem aan dat een manager hierover heen kan stappen en om 7 euro en 20 cent geen ontevreden klant wil hebben :) Dit lijkt mij in een paar minuten geregeld.
Ik heb een soortgelijke ervaring met Zercom gehad. Het ging toen ook slechts om een paar euro, maar blijkbaar is hun reputatie nog minder waard. Een aantal keren heen en weer gemaild, maar ze bleven voet bij stuk houden. Toen heb ik de bestelling geannuleerd en een pittige shopreview geplaatst (de winkelervaring was voor mij toen afgerond). Toen had ik opeens binnen een uur de "directeur" aan de telefoon die me mijn product alsnog met korting aanbood. Met een sisser afgelopen, maar ik trap daar niet nog een keer in!

Wat Zercom doet komt hier in dit forum vaker langs en de leidende opinie is dat dit mag, mits je de optie krijgt om te annuleren. (Sommige) andere webshops doen het ook, maar Zercom lijkt wel de kampioen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Zo hee, dat was snel. Ik heb gebeld met de consuwijzer en gemaild met wat ze te zeggen hadden. En toen plotseling is de order aangepast, geen 91,20, maar nu 85,80. nog steeds meer dan wat ik oorspronkelijk besteld heb, maar van 1,80 ga ik geen probleem maken.
Moet nog wel wachten op levering 8)7

*Nee! Zelfs nog maar 84,00. Kennelijk loopt hun mailsysteem wat achter, ik kreeg een update gemaild met de bovenstaande prijs, maar op de website staat nu toch €84. Toch wel netjes geregeld, ookal moest ik de wet erop raadplegen

[ Voor 28% gewijzigd door HotFix op 05-01-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dan inmiddels erg benieuwd naar de reactie van consuwijzer, aangezien anderen hierboven aangeven dat je wettelijk geen grond hebt. In ieder geval blij dat ze de prijs hebben aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Ze zeiden (als ik het dus goed begreep) dat wanneer het product was besteld, en aangekomen voor een bepaalde prijs, ik het ook voor die prijs mocht meenemen, en geen verhoging. Zolang het nog in bestelling stond kon ik inderdaad niets, maar het product was normaal gesproken al binnen, dus moesten ze de prijs aanhouden.

Zoiets dan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nou, dat onderscheid tussen niet of wel bij de winkel aangekomen zijn, lijkt me niet zo relevant. Je hebt ze immers in beide gevallen nog niet binnen je macht. Waar het idee dat een prijsverhoging wettelijk is toegestaan op is gebaseerd, is dat een winkel een algemene voorwaarde zou mogen opstellen waarin ze zichzelf de bevoegdheid geven de prijs te mogen verhogen. Dit dan onder de voorwaarde dat de koper de overeenkomst mag annuleren in dat geval. Zercom heeft een voorwaarde die hier op lijkt, maar daar valt dit geval helemaal niet onder. Ze sluiten immers prijsstijgingen onder de 10% uit van het annuleringsrecht. Je zou kunnen zeggen dat op basis van 6:236 sub i BW deze voorwaarde dus onredelijk bezwarend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ook hier :)
Handleiding veilig online winkelen

Inderdaad is er bij de aanpassing van een prijs, ook al is dat een cent, automatisch het recht om de koop te ontbinden. Aanvullende voorwaarden daarop zijn nietig.

Overigens zal ik bij elke winkel die met een prijsverhoging komt na bestelling gebruikmaken van dit recht - al betaald of niet. Dat is namelijk de enige manier om als consument bij te dragen een einde te maken aan dat soort dingen. Ook al is het dan elders uiteindelijk een paar euro duurder, is het op lange termijn de investering meer dan waard als het het winkellandschap verbetert.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 14:48 ]

Pagina: 1