Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Afgelopen week heb ik een flits set aangeschaft. Dit was voor het fotograferen van (kunst-)beelden.
Ik heb echter een vraag.

Uit mijn hoofd zijn het 2x SFL300 en 1x SFL180 (laatste weet ik niet zeker), met een draadloze zender.

De opstelling als volgt:
• flitsers zo laag mogelijk que power,
• een afstand van 4 meter,
• Softbox + Paraplu in gebruik
• ISO 100
• Canon 450d

Bovenstaand verzorgt bij een sluitertijd 1/200 een vrij lichte foto (prima, maar als minimaal haalbare vind ik het te licht). Ik zou verwachten dat ik met de sluitertijd de foto’s donkerder kan krijgen, maar kan niet lager dan 1/200. Ik kan dus alleen het diafragma aanpassen, wat niet wenselijk is omdat je dan ook je scherpte/diepte wijzigt. Dan krijg ik hem overigens zeker wel donkerder.
Ik heb gelezen over High Speed Sync. maar ik kan het menu niet bereiken doordat de camera (450d) aan geeft dat er geen compatible flits aangesloten zit.

Zie ik iets over het hoofd? Is mijn verwachting niet correct of moet er nog iets anders gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HSS gaat alleen werken met een flitser op je camera die HSS ondersteunt. Ik ben niet bekend met de flitsers die je gebruikt en ga er dan al bij voorbaat vanuit dat ze het niet ondersteunen :P Daarnaast heb je grote kans dat je triggers het niet redden. Je zult dus je flitsers verder naar achteren moeten plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischien een dom idee (niet echt in thuis), maar kun je niet een wit vel papier voor de flitser plakken? (als echte MGyver oplossing :P) minder licht naar buiten, donkerder foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online
Thanks voor de reacties!

Is het zo dat de flitsers het zelf ook moeten ondersteunen? Of is het genoeg als de draadloze zender het ondersteund? Het gaat er naar mijn idee immers om wanneer de zender verteld wanneer er geflitst moet worden. Die flitsers wachten wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn Metz flitser moet ik die stand activeren. In de handleiding staat duidelijk dat je deze stand niet standaard aan moet laten staan aangezien de maximale hoeveelheid licht hierdoor ernstig afneemt. Vanwege de aanwezigheid van een HSS stand ga ik ervan uit dat ook je flitser dit dient te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
of anders een ND filtertje voor je flits knutselen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:22

polthemol

Moderator General Chat
zit er niet bij de fn/ custom opties van canon ook zoiets waar je iets kon instellen icm. flitser en sluitersnelheden ? (even uit mijn hoofd, meen ik dat in ieder geval).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:16:
zit er niet bij de fn/ custom opties van canon ook zoiets waar je iets kon instellen icm. flitser en sluitersnelheden ? (even uit mijn hoofd, meen ik dat in ieder geval).
Wat wil je precies instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online
Wat jij bedoelt is dat je bij de diafragma functie de sluitertijd vast kan zetten in het (verstopt) menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:23:
[...]

Wat wil je precies instellen?
ik wil helemaal niets instellen, heb nog eens geen externe flitser atm ;P (oeh, ik moet me eens aanleren om me duidelijker uit te drukken). Ik bedoelde dat de topicstarter daarmee misschien iets kon doen.

@mir: inderdaad ! maar net even op de camera gekeken, daarmee is de ts niet geholpen

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 05-01-2010 15:38 . Reden: nog een berichtje, waarom niet ? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:32:

ik wil helemaal niets instellen, heb nog eens geen externe flitser atm ;P (oeh, ik moet me eens aanleren om me duidelijker uit te drukken). Ik bedoelde dat de topicstarter daarmee misschien iets kon doen.
Dat was duidelijk, dus ik ben degene die zich duidelijker dient uit te drukken :P

Welke Fn functie stel je voor om aan te passen en met welk doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Aanpassen van sluitertijden gaat weinig helpen denk ik zolang de flits binnen je sluitertijd valt. Misschien krijg je wel andere problemen, zoals half belichte foto's door de van boven naar beneden beweging van de sluiter.

De oplossing voor jouw probleem is al gegeven.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 14:51

ThunderNet

Flits!

Dit gaat niet werken, wat wel wil, maar wat in principe gewoon een hack is. Om je normale reportageflitser op je camera te zetten, deze zo in te stellen dat deze zelf niet afgaat. Dan sluit je de studioflitsers / zender aan via de pc-sync aansluiting op je reportage flitser. Et voila high-speed sync. Echter gaat er dan wel veel power verloren omdat je in principe alleen het nagloeien van de flitsers ziet. Op die manier haal ik redelijke resultaten tot 1/2000e.

Bij een kortere sluitertijd krijg je in principe met een flitser ook geen donkere foto, dit omdat de flitsers al het licht in een zeer korte tijd afvuren (flitsduratie is ca 1/1200 (hoe beter je flitsers hoe korter)). Dus zolang je sluitertijd langer is dan de flitsduratie, en je flits afgaat terwijl je sluiter goed open staat, wordt het niet donkerder. Wel kun je met de sluitertijd de balans omgevingslicht/flitslicht regelen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThunderNet op 05-01-2010 15:57 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst maar eens de belangrijkste vraag beantwoorden.... Worden je foto's te licht door het omgevings licht, of door het te hoge minimale flits vermogen?

Ik vermoed eigenlijk door je omgevings licht... De oplossing is dan niet om iets met je flitsers te doen, maar om je omgevingslicht aan te passen. En als dat niet lukt, om dan een ND filter voor je lens te zetten. Dan moet je flits wel iets harder werken, maar dat is i.h.a. geen probleem wanneer diafragma wijd open staat. (sowieso zakt met HSS je flits vermogen ook gigantisch in...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:03:
mischien een dom idee (niet echt in thuis), maar kun je niet een wit vel papier voor de flitser plakken? (als echte MGyver oplossing :P) minder licht naar buiten, donkerder foto.
dat zou ik niet doen ! (toch geen papier).

ooit al eens je flits op 1/1 gezet en een velletje papier voor gehouden ? >:) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:23:
[...]

dat zou ik niet doen ! (toch geen papier).

ooit al eens je flits op 1/1 gezet en een velletje papier voor gehouden ? >:) :X
ja en het effect is *whoesh* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Er zijn wel ND Gels, maar of je die weg wilt gaan is de vraag. Als je de flitser 'kaal' gebruikt, dan kan je eens kijken naar een paar softboxen of shoot through paraplu's. Deze kunnen 1 tot 2 stops aan licht absorberen en verbeteren de kwaliteit van het licht ook nog eens.

ND filter voor je lens van 3 stops is een idee, maar je zoeker wordt er ook een stuk donkerder door en mogelijk werkt je AF dan niet meer.

Dure oplossing: Koop een 5D. ISO 50 en een fullframe sensor die minder scherptediepte oplevert dan een crop sensor.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37
Welk diafragma gebruik je? Dan kun je bepalen of een ND filter voor je lens zin heeft. Als je een f1.8 lens gebruikt kun je er best een 2 stops ND voor zetten. Dan kijk je op f3.5 en werkt je zoeker en je AF nog prima.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1