Vreemd hardwaredefect Dell Inspiron 1501

Pagina: 1
Acties:

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probleemstelling:

Mijn laptop, een Dell Inspiron 1501 met een legale Windows Vista Home Basic (specificaties zie onderaan) heeft vreemde kuren.

Elke keer dat de laptop opnieuw opstart start de schijfcontrole op. Deze vindt grote hoeveelheden 'zwevende bestanden'. Deze worden vervolgens opnieuw geregistreerd o.i.d.

Ook crasht de windows-installatie zeer geregeld (1x per 10 x opstarten). Ik moet dan met behulp van de Windows-dvd de installatie herstellen.

De problemen zijn m.i. en z.v.i.w. spontaan ontstaan.

Al gedaan:

In min of meer willekeurige volgorde:
Windows verschillende malen opnieuw geinstalleerd op volledig geformatteerde harde schijf.
Harde schijf vervangen door een nieuw exemplaar. Geen data overgezet.
Memtest 86+ gedraaid, 15 passes in 18 uur en 0 errors.
Stuurprogramma's geupdate naar nieuwste versie.
Windows geupdate (staat standaard aan).
De computer heeft geen contact gehad met internet/virussen.
Antivirus verwijderd/uitgeschakeld/niet geinstalleerd.

Wat ik graag zou willen:

Ik zou graag een of meerdere oplossingsrichtingen van jullie horen.

Wat kan ik nog doen?
Wat denken jullie dat defect is?
Is reparatie het geld nog waard?
Is een softwareprobleem mogelijk als ik de harde schijf vervangen heb en de computer m.b.v. de dvd opnieuw geinstalleerd heb?

Specificaties laptop

AMD Turion MK-36
2 GB DDR2 533 mhz 4-4-4-12
Geintegreerde videokaart (Radeon Xpress 200)
Nieuwe Western Digital 160 GB harde schijf

[ Voor 0% gewijzigd door LethalInnocence op 05-01-2010 18:30 . Reden: harddisk ]

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:21
Windows geupdate (staat standaard aan).
De computer heeft geen contact gehad met internet/virussen.
Deze twee dingen lijken mij niet tegelijk allebei waar te kunnen zijn.
Maar lijkt mij op een defect in het moederbord. Daar kun je de vaagste problemen door krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door boaty op 05-01-2010 16:24 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• LethalInnocence
  • Niet online
boaty schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:23:
[...]

Deze twee dingen lijken mij niet tegelijk allebei waar te kunnen zijn.
Maar lijkt mij op een defect in het moederbord. Daar kun je de vaagste problemen door krijgen.
Heb hetzelfde probleem met zowel een geupdate versie van Windows als met een versie die nooit in contact is geweest met internet.

Dat moederbord-defect had ik eigenlijk zelf ook in gedachte. Hoe kan ik die diagnose bevestigen? Zijn daar tools voor? Is vervanging van het moederbord zelf te doen/een reële optie?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Misschien is i/o controller niet meer fris, zodat het schrijffouten kan maken. Moederbord vervangen is mogelijk, er zijn manuals te downloaden op Dell site, dus je kan het zelf proberen. Geheugen staat los van schrijffouten omdat het al goed getest is.

Je zal dus schrijftests moeten doen met de hdd en dan verifieren. Voer ook CRC tests uit, daarmee weet je of schrijven en lezen goed gaat.
Zet ook eens je hdd aan de aparte controller, zoals externe hdd behuizing aan je pc. Daar kun je ook testen op de schrijffouten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:55

M2M

medicijnman

en een schijftest is dus bijvoorbeeld met HDtune te doen. Probeer dat eens :)

-_-

• LethalInnocence
  • Niet online
At the moment is de errorscan van HDTUNE 2.55 (gratis versie) bezig. Deze vindt op de eerste rij al 4 rode blokjes. De harde schijf is goed (dat weet ik zeker, gloednieuw + getest in andere laptop). Dat betekend dus dat de I/O controller die op het moederbord zit defect is?

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-12 18:26

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

De rode blokjes willen zeggen dat er Bad Sectors op je schijf staan, dus je hardeschijf is niet goed meer.
Hoe het komt kan niemand precies zeggen, maar je weet dan nu dat je hardeschijf niet goed is maar og niet je moederbord.
Als je nog garantie hebt, terug naar dell met dat ding en garantie claimen.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:55

M2M

medicijnman

Appel2345 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:20:
De rode blokjes willen zeggen dat er Bad Sectors op je schijf staan, dus je hardeschijf is niet goed meer.
Hoe het komt kan niemand precies zeggen, maar je weet dan nu dat je hardeschijf niet goed is maar og niet je moederbord.
Als je nog garantie hebt, terug naar dell met dat ding en garantie claimen.
het kan ook komen door de controller hoor. Of door brak geheugen, of een processor die fouten in zijn berekeningen maakt. Allemaal mogelijk. Maar, test de schijf eens in een andere pc (met HDtune) zie je dan nog steeds dezelfde bad sectors, dan is je schijf defect. Zo niet, test het dan nog een keer of twee om zeker te zijn dat er geen random fouten zijn en trek dan je conclusie.

-_-

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Twee laatste posters moeten beter lezen:
De harde schijf is goed (dat weet ik zeker, gloednieuw + getest in andere laptop).
Als de tests op andere computer geen problemen aangeven, is je moederbord controller niet goed meer, of ergens bij connector is een fout.

Het ziet er dus naar uit dat je de moederbord moet vervangen.
Pagina: 1