Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Speedtouch 780 configureren als Bridge

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn gebruiker van Zakelijk ADSL en hebben in het kader van dat abonnement de beschikking over een Speedtouch 780 modem / router gekregen. Als deze volgens de handleiding van KPN Zakelijk ADSL wordt geconfigureerd, dan werkt alles prima. Ik heb de firmware van de modem (ooit) ge-update naar versie 6.2.29.2.

De mogelijkheden van dit modem zijn echter wat beperkt en daarom willen we een eigen router / firewall (SmoothWall) inzetten. Om de netwerkconfiguratie niet ingewikkelder te maken dan hij al is, zou het bij het gebruik van een eigen router makkelijk zijn als we de modem als Bridge konden configureren.

Na enkele mislukte pogingen om dit voor elkaar te krijgen, heb ik telefonisch contact opgenomen met de KPN helpdesk. Ik heb de aanwijzingen van de helpdesk medewerker gevolgd. Deze bestonden simpelweg uit het resetten van de modem en het uitvoeren van het configuratie programma (ST780_config_kpn_R6x_ZDSL_v3.exe), waarbij gekozen moest worden voor "Provider - KPN ZDSL" en "Service - PPPoA - IPCP - DHCP". Daarna moet een inlognaam en wachtwoord worden verstrekt - volgens de handleiding moeten beide "kpn" zijn. De configuratie verloopt vervolgens zonder problemen, maar helaas komt geen internetverbinding tot stand?

Als ik de status van de modem via de webbrowser bekijk en vervolgens een paar keer een 'Connectivity check" uitvoer, dan is het resultaat daarvan:
DSL: ok
ATM: Could not send loopback cell.
PPP: Your connection is currently down.

Ik heb vervolgens de modem een paar keer gereset en opnieuw m.b.v. het configuratie programma geconfigureerd, maar dit heeft niet tot een ander resultaat geleid. Ook configureren via de webinterface geeft niet het gewenste resultaat.

Hoe moet ik dit oplossen?

Siem Weel

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 14:08 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 15:07

wowi

volgens de handleiding moeten beide "kpn" zijn
?? klopt dit wel, moet je daar je eigen adslgegevens niet voor gebruiken? Ik heb zelf geen zakelijk maar moet daar toch echt mijn eigen adsl gegevens invullen. Je moet je modem dus op spoofing instellen.

[ Voor 34% gewijzigd door wowi op 05-01-2010 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
wowi schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:11:
volgens de handleiding moeten beide "kpn" zijn
?? klopt dit wel, moet je daar je eigen adslgegevens niet voor gebruiken?
Tsja, in router-mode is 'kpn' ook de inlognaam en wachtwoord. En zoals gezegd - dat werkt prima. En volgens de KPN medewerker moet ik dezelfde inlognaam/wachtwoord voor Bridge-mode gebruiken?

Ik denk ook niet dat het een wachtwoord-probleem is, want dan zou ik geen ATM foutmelding moeten krijgen?

Siem Weel

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
kpn kpn is idd de juiste inlog. Je logt in via een radiusserver, maar het kan soms even duren als je er een andere (anders geconfigureerde) modem aan hangt. (is mij ooit vertelt door de helpdesk)

Waarom wil je eigenlijk het modem bridgen? Hij wijst standaard al publieke ip's toe aan de lanpoorten. Of wil je op de smoothwall box gebruik maken van meerdere ipadressen?

Overigens kan ik je aanraden om ook even naar pfsense te kijken. Vind ik persoonlijk beter dan smoothwall (persoonlijke mening, geen feit)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Op aanraden van een KPN medewerker heb ik het ding m.b.v. een ouder configuratie-programma geconfigureerd en alles werkt.