Downloaden via VPN TU Delft sneller?

Pagina: 1
Acties:

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 08:48
Ik heb een klein en simpel vraagje; gaat downloaden ( bijv. torrents) sneller indien je verbonden via VPN bent met TU Delft omdat dat netwerk sowieso sneller is dan ons thuisnetwerk?

Dat is namelijk wat ik net heb ontdekt, of is dit pure toeval? Ik ben wel geïnteresseerd hoe dit dan kan en of het überhaupt legaal is?

Alvast bedankt.

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Ik denk dat ze dat soort downloaden hebben afgeschermd. Bij mij lukte het uiteindelijk wel via een proxy(YourFreedom)... maar dat schiet niet op :)

/me iPims heeft dat geprobeerd op ROC Aventus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door iPims op 05-01-2010 14:06 ]

What the BBQsaurusrex?

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan nooit sneller downloaden dan de maximale snelheid van je eigen lijn.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik denk dat het meer geluk is dat het downloaden sneller is via de UT aangezien alles nog steeds bij jou thuis binnenkomt en nog steeds over dezelfde lijn beschikt met en zonder VPN

Is het legaal dat ligt aan de policy van de UT ik verwacht zelf dat ze er niet zo gelukkig mee zullen zijn.

• SFRtje
Oke, maar in theorie is het dus mogelijk.. Dat VPN zorgt er toch voor dat ik via ons thuisnetwerk verbonden ben met het netwerk van TU Delft? En toch zou ik dan het maximale uit het netwerk van de TU halen terwijl ons eigen netwerk een lagere limiet heeft?
Stel nou dat ik met een vriend in een ander huis afspreek dat hij het snelste internet van provider X neemt en deze via VPN met mij deelt. Ik zou dan het goedkoopste internet nemen en de kosten delen. Op deze manier zou ik dan maximale downloadsnelheden halen tegen een lagere kosten, of klopt er iets niet in mijn denkwerk?

Dit is allemaal puur theoretisch trouwens, ik ben gewoon geïnteresseerd hoe dat VPN nou precies werkt en wat daar de mogelijkheden van zijn :).

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Volgens mij gebruiken veel VPN's ook compressie. Dus het zou heel goed kunnen dat downloaden dan sneller gaat.

• SFRtje
Ah, twee nieuwe posts die mijn vorige theorie al ontkrachten, jullie zijn snel ;).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SFRtje schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:12:
of klopt er iets niet in mijn denkwerk?
Daar komt 't op neer, ja. Je kunt niet meer binnenhalen dan je eigen lijn aankan. Sommige VPN's kunnen wat comprimeren, maar bij de meeste data (die al gecomprimeerd is) haalt dat niet zo veel uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• itons
  • Niet online
Aangezien je het over torrents hebt verwacht ik eigenlijk dat het downloaden sneller ging omdat de TU betere peering heeft dan jou eigen internet aansluiting. Hierdoor kunnen er sneller verbindingen opgezet worden met meer seeds.

Omdat je verbinding maakt met VPN lijkt het software matig gezien alsof jou PC onderdeel uitmaakt van het Universiteits netwerk. Hardware matig komt de data natuurlijk nog gewoon binnen via je eigen internet lijn, waarvoor nog steeds de maximale snelheid beperkt wordt door je abonnement.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Waarschijnlijk dat je eigen internet provider trafficshaping toepast op torrent verkeer.

TU Delft zal dit wellicht niet doen.
Doordat je een VPN opzet naar de TU Delft, wordt dat ook het punt waar je op internet gaat.

Je provider kan niet meer het verschil zien tussen het verkeer dat je door de VPN tunnel stuurt.
En hier dus ook geen traffic shaping op toepassen.

Enigste punt is natuurlijk wel, hoe zien de voorwaarden eruit van de TU Delft.

Ik moet hierbij zeggen dat dit enigzins speculatie is aangezien ik niet weet hoe de internet/VPN verbinding van de TU Delft is opgebouwd. (wel of geen traffic shaping)

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-12 12:51
@TS: nee, jou theorie gaat niet werken.

Je kan ten alle tijden slechts maximaal downloaden met de maximum download snelheid van jou verbinding. Als je verbinding maakt met een VPN verbinding, heb je nogsteeds jou lijn als beperkende factor.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

magiel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:17:
@TS: nee, jou theorie gaat niet werken.

Je kan ten alle tijden slechts maximaal downloaden met de maximum download snelheid van jou verbinding. Als je verbinding maakt met een VPN verbinding, heb je nogsteeds jou lijn als beperkende factor.
En die van de andere kant, waardoor 't naar alle waarschijnlijkheid nog langzamer gaat gezien de asymmetrie van consumentenverbindingen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daarbij ken ik meerdere verhalen van mensen die waarschuwingen kregen/afgesloten werden van het TU internet nav torrent verkeer.
Dan kan je beter usenet gebruiken, dat gaat sowieso een stuk sneller, en met SSL werkt dat iig prima op de TU.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
SFRtje schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:14:
Ah, twee nieuwe posts die mijn vorige theorie al ontkrachten, jullie zijn snel ;).
Nee hoor. Ik gebruikte vroeger ook wel eens een VPN naar mijn faculteit in Utrecht. Dat was soms ook sneller. Dit omdat op het stukje naar mijn huis compressie werd toegepast. Data waar zelf al compressie op is toegepast, zoals films en muziek, zal niet veel sneller binnenkomen. Maar sommige andere data wel.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-12 12:51
El Cid schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:19:
[...]

Nee hoor. Ik gebruikte vroeger ook wel eens een VPN naar mijn faculteit in Utrecht. Dat was soms ook sneller. Dit omdat op het stukje naar mijn huis compressie werd toegepast. Data waar zelf al compressie op is toegepast, zoals films en muziek, zal niet veel sneller binnenkomen. Maar sommige andere data wel.
leuk, maar de TS verkeerd in de illusie dat zijn snelheid van (voorbeeld) 400kbps naar 800kbps zal gaan als hij zijn downloads over de VPN laat lopen.
Dit is dus niet het geval. Snelheidswinst in tijd te behalen met compressie is verwaarloosbaar. Compressie wordt toegepast om de hoeveelheid dataverkeer te verkleinen.
CyBeR schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:18:
[...]

En die van de andere kant, waardoor 't naar alle waarschijnlijkheid nog langzamer gaat gezien de asymmetrie van consumentenverbindingen.
Het lijkt mij dat de UT gewoon een symmetrische glasverbinding heeft, waardoor die beperkende factor uitgesloten wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door magiel op 05-01-2010 14:24 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

magiel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:17:

Dit dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Lulukai op 05-01-2010 14:22 . Reden: te laat ]

.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 16:23
Let goed op wat voor regels er gelden, op het ROC MiddenNederland (Geen antwoord daarop!) mag je niet teveel downloaden, wat doet iemand in m'n klas, voor ~200Gb spul uploaden en ~500Gb download. Nou! Lekker dan! Weet je gelijk waarom het internet zo traag was als dikke poep! :D

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
Niet waar. Als de VPN verbinding compressie toepast, kun je hogere snelheden halen dan het ongecomprimeerde maximum.

• SFRtje
Conclusie: mijn thuisverbinding is de zwakste schakel maar met geluk zal de downloadsnelheid hoger ligger ivm betere peers en/of het comprimeren.

Volgens mij is het verder niet toegestaan want opeens hield het downloaden van xxx kb/s op. Dan maar niet downloaden als ik via VPN verbonden moet zijn :). Voor de geïnteresseerden: het verschil is 20 kb/s via mijn thuisnetwerk en 400 kb/s via TU Delft (dat ligt dus denk ik vooral aan de betere peers).

Nogmaals; dit was toevallig een constatering, toen ik via VPN verbonden was terwijl mijn torrentprogramma nog open stond, waarvan ik de waarheid niet wist. Ik heb verder geen behoefte om illegaal sneller te downloaden. Dank voor de uitleg.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Arnout schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:28:
[...]

Niet waar. Als de VPN verbinding compressie toepast, kun je hogere snelheden halen dan het ongecomprimeerde maximum.
Bij torrents gaat het meestal niet om goed comprimeerbare content ;)

• itons
  • Niet online
SFRtje schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:28:
Volgens mij is het verder niet toegestaan want opeens hield het downloaden van xxx kb/s op. Dan maar niet downloaden als ik via VPN verbonden moet zijn :). Voor de geïnteresseerden: het verschil is 20 kb/s via mijn thuisnetwerk en 400 kb/s via TU Delft (dat ligt dus denk ik vooral aan de betere peers).
Zeg er nog even bij wat de snelheid van je eigen lijn is xD

• SFRtje
itons schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:33:
[...]

Zeg er nog even bij wat de snelheid van je eigen lijn is xD
Haha niet heel dramatisch hoor, gewoon een middelmatige 20Mb/s ADSL verbinding van Online met een afstand van 700m tot de centrale :).
Helaas is ons thuisnetwerk heel erg zwak: de binnenkomende lijn heb ik zelf aan ons modem geknutseld (echt geknutseld ja..) en via dat modem met één extreem kleine antenne, die in ons trappenhuis 2 verdiepingen lager staat, heb ik in mijn kamer (met talloze muren als hindernissen) draadloze verbinding. Maar dat wordt dít jaar nog veranderd :P ;).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

magiel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:22:
[...]

Het lijkt mij dat de UT gewoon een symmetrische glasverbinding heeft, waardoor die beperkende factor uitgesloten wordt.
Ja, maar daar ging 't niet om. Het ging om de situatie waar hij een goedkoop abo had en een vriend een duurdere.

De TU heeft zover mij bekend een 10gbit glasvezelverbinding naar SURFnet.

Pagina: 1