Subwoofer crossover instellingen

Pagina: 1
Acties:

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:37
Ik heb een NAD versterker met twee kleine B&W speakers.
Na vele uren luisteren, veranderen, luisteren en weer veranderen heb ik uiteindelijk mijn subwoofer crossover instellingen op mijn versterker vastgezet op 80Hz. Dit geeft een mooi diep geluid zonder dat de sub te overheersend wordt, ik luister bijna alleen muziek en ik houd van een rustig geluid, zonder stampende bas.

Nu ben ik benieuw naar hoe jullie de sub hebben afgesteld, en met welke motieven jullie dit gedaan hebben. Ook ben ik benieuwd naar meer tips over het instellen, afstellen en plaatsen van de sub.

Bedankt.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:13

RnB

Dat is een kwestie van uitproberen.
Ik had eerst mijn crossover instelling op 100Hz, omdat mijn sattelietjes volgens de papieren tot 100Hz gaan, maar later merkte ik dat ze nog wel iets dieper kunnen.
Had daarna mijn crossover instelling op 80Hz gezet en dat klonk stukken beter.

Oftewel, probeer wat dingetjes uit en luister goed wat voor jou het lekkerst klinkt. Qua plaatsing: Niet in de hoek van de kamer, aangezien je dan de meeste bass krijgt. Ik heb hem zelf wel in de hoek, omdat het niet anders kan, maar dat heb ik dmv instellingen gecompenseert.

Ik heb al niks gezegd. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RnB op 05-01-2010 13:58 ]

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:37
Ik ben niet zozeer op zoek naar advies, maar toch bedankt! als dat ik gewoon nieuwschierig ben naar hoe anderen dit aanpakken. Ik heb inmiddels na veel proberen en luisteren een aardige opstelling gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gotez op 05-01-2010 14:29 ]

Verwijderd

Tijdens muziek 50Hz en tijdens films 80Hz

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ik heb een setje jbl studio L. Ook hier staat de sub op 80. Dan werkt werkt ie goed ondersteunend en niet overheersend.
Bij muziek heb ik het uit staan, anders zit er veel te veel bass in de muziek. M'n 2 zuilen hebben genoeg bass hiervoor.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:26
Vaak kan je de crossover van de subwoofer het beste instellen op de -6dB laag "afval" frequentie van de front speakers.
Kijk dus naar de frequentie response tabel van je front speakers (vaak in het boekje te vinden, [edit] bij B&W staat altijd de -3 en -6dB response in het boekje vermeld) en zie bij hoeveel hertz hij de -6dB kruist.

In mijn geval zijn de frontspeakers (ook B&W overigens) -6dB bij 30Hz. maar het filter op de sub staat op 45Hz het is dus ook maar net wat je persoonlijk mooi vind en de ruimte waarin het staat heeft ook invloed.

[ Voor 6% gewijzigd door OCTiMod op 05-01-2010 19:30 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48
80Hz is een gangbare instelling (ook bij o.a. THX). Ik heb 't op 60Hz staan na wat proberen. Lager dan 60Hz heb ik 't trouwens niet geprobeerd, ik vind het allemaal wel prima klinken zo :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik stelde mijn subwoofer altijd af op gehoor en mede op basis van de specificaties van de overige speakers.
Echter heb ik het nu anders gedaan en heb een voorbeeld genomen van hifi.nl.

Zij stellen namelijk dat bij films het LFE kanaal meer bevat dan slechts het sublaag 0-50 hz, maar dus een groter frequentie bereik heeft van namelijk van 3-120 hz. Als je nu de subwoofer op een crossover zet van zeg 80, dan filter je dus een deel van het hoorbare geluid weg.

Natuurlijk wil je ook niet dat je fronts worden lastig gevallen met teveel laag omdat je dit beter aan je sub kan overlaten.

Dus ik heb de kantelfrequentie vol open (dus geen) op mijn sub en de ik heb de volgende kantel frequenties op mijn receiver:

Fronts: 60 hz (B&W 602 s3)
Center: 90 hz (Chario Syntar)
Rears: 90 hz (B&W 601 s3)

Alles wat deze dus niet aankunnen, wordt doorgestuurd naar de sub. De sub geeft dit nu ook weer aangezien hij niet meer op 50 hz staat afgeregeld.

Muziek luister ik nauwelijks op deze set. Film geluid is naar mijn mening voller en imposanter. Komt waarschijnlijk mede doordat ik redelijk sub heb staan _en niet een opgevoerde boom-box :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 22:37 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn fronts kunnen tot 33Hz laag gaan . Ik heb de frequentie op 50Hz (33 x 1,5) staan inde receiver en op 150Hz op de subwoofer.

Op deze manier neemt de subwoofer het naadloos over. De gain in de receiver staat op 0dB en de gain op de subwoofer staat zodanig ingesteld dat deze lineair staat tov de rest van de speakers (op basis van gehoor, niet op basis van meting). De subwoofer staat in de hoek om het lage laag wat te versterker.

[ Voor 53% gewijzigd door Chevy454 op 05-01-2010 20:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1