Als mijn redenering klopt, rekent T-Mobile de afgelopen jaren stelselmatig 19% teveel voor belminuten en SMS-jes bij mijn FLEX-abonnement. De manier waarop is echter zo overduidelijk dat ik me niet kan voorstellen dat niemand dit eerder ontdekt heeft. Daarom denk ik dat ik iets mis.
Feit: Een Flex25 abonnement kost EUR 25 per maand, inclusief BTW.
Feit: Een Flex25 abonnement geeft 25 euro per maand beltegoed.
Feit: T-Mobile adverteert met gesprekskosten van 15ct/min incl. BTW.
Feit: T-Mobile adverteert met SMS-kosten van 15ct per stuk incl. BTW.
In Theorie zou de rekening er dus zo uit kunnen zien, als je nog EUR 20 meneemt van vorige maand, 100 minuten gebeld en ge-smst hebt en er vanwege de nieuwe maand EUR 25 bijgeteld wordt:
Specificatie gesprekskosten (via My T-Mobile):
Verwachtte factuur:
Wat ik op mijn rekening echter zie is dit:
Bij de specificatie is te zien dat gesprekken van minder dan 1 minuut precies 15 cent kosten. Dat kan kloppen, want de eerste minuut is het verborgen starttarief. Ook langere gesprekken blijken neer te komen op precies 15 cent per minuut. SMS-jes zijn in ieder geval 15ct per stuk. Ik mag dus concluderen dat de gespecificeerde kosten dus de kosten zijn die volgens alle documentatie INCLUSIEF BTW is.
Het beltegoed wordt echter EXCLUSIEF BTW bijgehouden. Met andere woorden, de BTW wordt betaald en de rest gaat in je beltegoed. Ook goed, maar bereken de belkosten dan ook EXCLUSIEF BTW.
Je zou verwachten dat je met 25 euro beltegoed en een minuutprijs van 15ct dus 2500/15 = 166,7 minuten kan bellen. Of dat je met 21,01 ex en een minuutprijs van 12,6ct ex dus 2101/12,6 = 166,7 minuten kan bellen.
Als je echter rekent volgens T-Mobile, dan kun je met 25 euro beltegoed en een minuutprijs van 15ct slechts 2101/15 = 140,1 minuten bellen!
Dit komt dus neer op een effectieve minuutprijs van 17,8 cent!
Dit is echter zo duidelijk - als je de moeite neemt om de factuur eens goed te bekijken - dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat niemand dat eerder gezien heeft. Zou iemand met wat boekhoudkundig inzicht eens kunnen kijken of ik hier onzin praat?
Zou iedereen met een Flex-abonnement eens willen nagaan of deze methode ook bij hen gehanteerd wordt? Misschien ben ik wel de enige benadeelde?
Anders wordt het hoog tijd om eens de media op te zoeken...
Feit: Een Flex25 abonnement kost EUR 25 per maand, inclusief BTW.
Feit: Een Flex25 abonnement geeft 25 euro per maand beltegoed.
Feit: T-Mobile adverteert met gesprekskosten van 15ct/min incl. BTW.
Feit: T-Mobile adverteert met SMS-kosten van 15ct per stuk incl. BTW.
In Theorie zou de rekening er dus zo uit kunnen zien, als je nog EUR 20 meneemt van vorige maand, 100 minuten gebeld en ge-smst hebt en er vanwege de nieuwe maand EUR 25 bijgeteld wordt:
Specificatie gesprekskosten (via My T-Mobile):
totaal uit bundel 15,00
Verwachtte factuur:
Vorig tegoed: 20,00 Verbruikt: 15,00 Ingekocht: 25,00 Nieuw tegoed: 30,00
Wat ik op mijn rekening echter zie is dit:
Vorig tegoed: 20,00 <-- exclusief BTW Verbruikt: 15,00 <-- INCLUSIEF BTW Ingekocht: 21,01 <-- exclusief BTW Nieuw tegoed: 26,01 <-- exclusief BTW
Bij de specificatie is te zien dat gesprekken van minder dan 1 minuut precies 15 cent kosten. Dat kan kloppen, want de eerste minuut is het verborgen starttarief. Ook langere gesprekken blijken neer te komen op precies 15 cent per minuut. SMS-jes zijn in ieder geval 15ct per stuk. Ik mag dus concluderen dat de gespecificeerde kosten dus de kosten zijn die volgens alle documentatie INCLUSIEF BTW is.
Het beltegoed wordt echter EXCLUSIEF BTW bijgehouden. Met andere woorden, de BTW wordt betaald en de rest gaat in je beltegoed. Ook goed, maar bereken de belkosten dan ook EXCLUSIEF BTW.
Je zou verwachten dat je met 25 euro beltegoed en een minuutprijs van 15ct dus 2500/15 = 166,7 minuten kan bellen. Of dat je met 21,01 ex en een minuutprijs van 12,6ct ex dus 2101/12,6 = 166,7 minuten kan bellen.
Als je echter rekent volgens T-Mobile, dan kun je met 25 euro beltegoed en een minuutprijs van 15ct slechts 2101/15 = 140,1 minuten bellen!
Dit komt dus neer op een effectieve minuutprijs van 17,8 cent!
Dit is echter zo duidelijk - als je de moeite neemt om de factuur eens goed te bekijken - dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat niemand dat eerder gezien heeft. Zou iemand met wat boekhoudkundig inzicht eens kunnen kijken of ik hier onzin praat?
Zou iedereen met een Flex-abonnement eens willen nagaan of deze methode ook bij hen gehanteerd wordt? Misschien ben ik wel de enige benadeelde?
Anders wordt het hoog tijd om eens de media op te zoeken...
[J|O|R] <- .signature.gz