[Exchange 2007]Activesync Mailbox Policy problemen

Pagina: 1
Acties:

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 00:05
Beste mede-Tweakers,

Ik heb het volgende probleem:
We draaien Exchange 2007 SP2 en syncen daar sinds kort HTC Touch 3G's mee. Dit werkt over het algemeen prima, alleen willen we sommige applicaties blokkeren. Youtube, Google Maps en StreamingPlayer.exe zijn daar voorbeelden van. Deze worden standaard meegeinstalleerd op de HTC's en zijn erg data-intensief.

Nu lukt dat blokkeren op zich wel, alleen klagen de gebruikers dat ze continue melding op hun HTC krijgen dat een applicatie (zoals Youtube) is geblokkeerd. Nu is dit wel goed, als de gebruiker de applicatie zelf start. Maar men beweert dat dit "spontaan" gebeurd.

Ik vraag mij af of iemand anders hier ervaring mee heeft, aangezien wij ongetwijfeld niet de enige zijn met Exchange 2007 i.c.m. HTC pda's...

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
CSB schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:14:
Beste mede-Tweakers,

Ik heb het volgende probleem:
We draaien Exchange 2007 SP2 en syncen daar sinds kort HTC Touch 3G's mee. Dit werkt over het algemeen prima, alleen willen we sommige applicaties blokkeren. Youtube, Google Maps en StreamingPlayer.exe zijn daar voorbeelden van. Deze worden standaard meegeinstalleerd op de HTC's en zijn erg data-intensief.

Nu lukt dat blokkeren op zich wel, alleen klagen de gebruikers dat ze continue melding op hun HTC krijgen dat een applicatie (zoals Youtube) is geblokkeerd. Nu is dit wel goed, als de gebruiker de applicatie zelf start. Maar men beweert dat dit "spontaan" gebeurd.

Ik vraag mij af of iemand anders hier ervaring mee heeft, aangezien wij ongetwijfeld niet de enige zijn met Exchange 2007 i.c.m. HTC pda's...
dat dit niet altijd even vlekkeloos loopt is ook bij mij bekend. heb hier in het verleden vaker mee van doen gehad, alhoewel ik nooit zelf heb mogen ondervinden dat de applicaties "zomaar" starten. de foutmeldingen kwamen bij mij dan enkel naar boven wanneer de applicatie echt gestart werd. wel heb ik ook klachten gehoord van gebruikers dat dit "zomaar" gebeurde.

wat een goed idee zou zijn is om een "vanilla" rom te gebruiken. dat is een schone ROM voor je HTC, waar de applicaties compleet uit verwijderd zijn. de HTC versies van windows mobile zijn soms nog wel eens doorspekt met rare linkjes en verwijzingen naar onderliggende applicaties.

60 TB can not be enough

• CSB
Een andere ROM installeren is geen optie, aangezien het om bedrijfstelefoons gaat. Anders had ik de hele policy niet nodig gehad; gewoon een kale ROM bakken lukt mij ook nog wel. ;)

• KorneelB
CSB schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:12:
Een andere ROM installeren is geen optie, aangezien het om bedrijfstelefoons gaat. Anders had ik de hele policy niet nodig gehad; gewoon een kale ROM bakken lukt mij ook nog wel. ;)
waarom is dat geen optie? dat lijkt me dan juist een optie. weg met die consumententroep, en een keurige HTC vanilla rom erop.

60 TB can not be enough

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 02:09
Kleine vraag, waarom zou het uitmaken dat deze data intensief zijn?
Het lijkt me meer een disipline kwestie. Als je nog per KB/MB dataverkeer betaald, zou ik toch heel snel Activesync uitzetten.

• CSB
De optie voor custom ROMs gaat niet, omdat dan de garantie verloopt. Daarnaast hebben we het over zo'n 150+ PDA's die we niet graag allemaal willen flashen...

Wat betreft de data, het kan helaas niet anders, tenzij je bij Vodafone het duurste zakelijke abbonnement afneemt voor een semi onbeperkte databundel.

Ik wil gewoon de Exchange policy gebruiken waar hij voor bedoeld is, zonder de PDA's of abonnementen te hoeven aanpassen. En aangezien de policy wel werkt, maar nare bijwerkingen heeft (volgens de gebruikers dan) stel ik mijn vraag hier.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoe komt die 'klacht' dan binnen eigenlijk? Als een vraag of dat disabled is of als klacht dat er random errors verschijnen?

Buiten dat: je gaat Mobile Devices proberen te managen met een Mailbox policy?
Wat klopt er niet aan dat plaatje? :P
Iets zegt me dat er betere tools zijn om Mobile devices te managen (zal vast wel ergens een System Center variant voor zijn).

[ Voor 59% gewijzigd door alt-92 op 05-01-2010 18:08 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• KorneelB
alt-92 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:19:
Hoe komt die 'klacht' dan binnen eigenlijk? Als een vraag of dat disabled is of als klacht dat er random errors verschijnen?

Buiten dat: je gaat Mobile Devices proberen te managen met een Mailbox policy?
Wat klopt er niet aan dat plaatje? :P
Iets zegt me dat er betere tools zijn om Mobile devices te managen (zal vast wel ergens een System Center variant voor zijn).
nou, je hebt een speciale activesync policy voor mobile devices. granted, Microsoft Mobile Device Center is mooier, maar ook meteen een heel stuk duurder. zoals TS het doet is het een prima manier.

wat ik inderdaad interessant vind is hoe de klacht binnenkomt. kun je niet voor jezelf een toestel regelen, en zo eens kijken wat jij er van merkt?

60 TB can not be enough

• CSB
Het is meer een klacht in de trend van: "Ik heb al meerdere malen de melding gekregen dat Youtube niet mag worden gestart, maar ik heb hem niet gestart!"
Nu weet ik, het blijven gebruikers natuurlijk. Ik hoor namelijk van sommigen deze melding, maar van anderen niet.
Ik ben momenteel bezig een test account te maken icm een PDA. Ik zal dit toch een aantal uren c.q. dagen moeten testen alvorens ik zeker weet hoe of dit in elkaar steekt.

Van mobile device manager heb ik uiteraard gehoord, en we zijn momenteel aan het kijken naar zo'n oplossing, alleen zijn die niet 1,2,3 aangeschaft (al helemaal niet in crisistijd) en uitgerold. Vandaar via mailbox policies. Hier kun je, mits je een Exchange Enterprise CAL hebt in je policy meenemen dat een bepaalde executable of app niet mag worden gestart. Ik dacht dat dit tijdelijk een redelijke oplossing is. Mits het goed werkt uiteraard.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CSB schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:56:
Het is meer een klacht in de trend van: "Ik heb al meerdere malen de melding gekregen dat Youtube niet mag worden gestart, maar ik heb hem niet gestart!"
Nee, maar waarschijnlijker wel een youtube filmpje doorgestuurd gekregen met (bijvoorbeeld) de urrel in de subject line en dan wordt ie wel eens per ongeluk geactiveerd :+

Leer mij gebruikers kennen :P

Overigens is 150 devices al een leuk aantal waar je met wat handig praten met je MS rep (SA licence wellicht aanwezig?) misschien wel een leuke MDM deal uit kan halen.

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 05-01-2010 20:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CSB
Welnu, de test wijst uit dat gebruikers gelijk krijgen... Jammer genoeg.
Ik krijg nu meerdere malen de melding dat "Het bedrijfsbeleid verbiedt het gebruik van Windows Live. WLMService.dll is niet gestart." Dit doet de pda per applicatie, dus in mijn geval StreamingPlayer.exe en Youtube.exe ook.
Ik zal het toestel een soft-reset geven en gewoon laten liggen. Kijken wat er dan gebeurd.

Pagina: 1