Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:12
Hallo,

Al jaren los ik al mijn pc-gerelateerde problemen op door topics in dit forum te lezen. Ik heb nu echter een probleem wat ik nog niet heb kunnen verhelpen en ik word er dan ook langzamerhand een beetje gek van.

Allereerst mijn pc:

Foxconn 6100M2MA-RS2H
AMD Athlon X2 3600+
4 x 1 GB GeiL DDR2-800
Club 3D Nvidia 8600 GT 512 MB Overclocked
1 x Samsung 500 GB spinpoint F3
1 x Western Digital 1 TB Caviar Green
Cooler Master Extreme Power 390W [RS-390-PMSP-A3]
Windows 7 Ultimate

Het probleem is dat de pc alleen lijkt te starten wanneer hij helemaal koud is. Het begon een paar dagen terug toen ik de pc aanzette en hij niet bootte. Alle fans begonnen te draaien, hd's gingen aan, net zoals de videokaart, maar er volgde geen piepje van de bios en ook de schermen gingen niet aan.
Na een reset startte de pc wel door zoals gewoonlijk. Schermen gingen aan, piepje van de bios klonk en Windows bootte. De pc heeft de hele avond gewoon aangestaan en werkte ook perfect.

Afgelopen zondag wilde ik mijn pc weer aanzetten en toen bootte hij dus weer niet. Weer geen bios-piepje, maar alleen de hardware die aanging. Na een paar keer resetten en een minuut of 10 gewacht te hebben, heb ik weer een poging gedaan; de pc ging direct aan. Ik heb Windows laten opstarten en meteen de pc afgesloten. Toen ik de pc direct weer aanzette, bootte hij weer niet.

Dit heeft zich de afgelopen dagen herhaaldelijk afgespeeld, en het lijkt erop dat de pc alleen aangaat als hij volkomen koud is.

Wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen:

Allereerst heb ik al m'n usb-apparaten eruit gehaald. Dit leverde niets op. Toen heb ik de videokaart eruit gehaald. Ook dit leverde niets op. Toen ben ik met het geheugen gaan spelen; ik heb al het geheugen eruit gehaald en reepje voor reepje terug gezet. Dit leek in eerste instantie te werken; de pc bootte bij 1 reepje herhaaldelijk en ook bij 2, 3 en 4 reepjes bleef hij herhaaldelijk booten.

Totdat ik de videokaart terugzet. Dan begint het weer van voor af aan. Alleen een cold boot lijkt te werken. Ook heb ik het geheugen getest met Memtest. Hier kwamen geen fouten uit.

Overigens heb ik ook de harde schijven eruit gehaald om te testen of het daar aan lag en heb ik de overclock terug gezet.

Zoals jullie wellicht begrijpen ben ik ten einde raad. Als de pc eenmaal aanstaat, doet hij het echt perfect. Maar hij start dus niet echt vaak meer.

Kunnen jullie mij helpen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

390W voeding lijkt mij een beetje krapjes, de reden dat hij niet vanaf 0 wil starten zal waarschijnlijk zijn dat je voeding niet krachtig genoeg is om tegelijk alle hardware aan te zwaaien.

*edit*
wat voor processor heb je?
probeer hier eens je configuratie neer te zetten
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Ik heb een AMD Athlon X2 3600+ @ 1,9 ghz. (overclock was 2,2 ghz)

De voeding zit er al ruim een jaar in en heeft het tot nu toe prima gedaan, ook met de overclock. Als de pc eenmaal aan is, doet 'ie het perfect. Ook met stress-testen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:46
Probeer toch maar eens voor de zekerheid een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Ok, kan het zijn dat de voeding in het begin al krap aan was en na een jaar intensief gebruik niet meer genoeg stroom levert voor het systeem?

Een andere voeding proberen betekent voor mij dat ik een nieuwe moet kopen, dus ik wil wel graag zeker van mijn zaak zijn voordat ik een nieuwe voeding koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voeding is echt niet te zwak, en ja ze worden wel minder op den duur maar als het zo snel zou zijn is het rma.

Zet het geheugen es op een tikje meer voltage, denk dat je daar het probleem te pakken hebt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Het geheugen draaide al op 2.1 volt, heb het nu verhoogd naar 2,15 volt, wat tevens het maximale voltage is wat het moederbord aankan. Voor nu lijkt het erop dat hij na een restart meteen kan booten. Ik laat het nog wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Om nou meteen een nieuwe te kopen is idd overdreven. Kun je dan van niemand een voeding lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Ook met verhoogd voltage op het geheugen blijft het probleem zich voordoen. Ik ga eens kijken of ik een voeding kan lenen van iemand. Zijn er nog tips over hoe ik mijn voeding kan controleren? Kan ik uitmeten of hij nog wel voldoende spanning geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk is hoe je voltages zijn als je PC eenmaal aan is, of dat niet een beetje krap is allemaal. Je kan everest gebruiken of PC Wizard... genoeg keuze en genoeg te vinden :)
Robbertvw1 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 20:38:
Ook met verhoogd voltage op het geheugen blijft het probleem zich voordoen. Ik ga eens kijken of ik een voeding kan lenen van iemand. Zijn er nog tips over hoe ik mijn voeding kan controleren? Kan ik uitmeten of hij nog wel voldoende spanning geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heb een beetje berekend met jou config, ik kom op 327W uit zit toch al redelijk in de buurt.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:03:
390W voeding lijkt mij een beetje krapjes, de reden dat hij niet vanaf 0 wil starten zal waarschijnlijk zijn dat je voeding niet krachtig genoeg is om tegelijk alle hardware aan te zwaaien.

*edit*
wat voor processor heb je?
probeer hier eens je configuratie neer te zetten
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:23:
Ik heb heb een beetje berekend met jou config, ik kom op 327W uit zit toch al redelijk in de buurt.

[...]
ik neem aan dat dat 327 uitkomt op full load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard rekent die site 90% load, ik weet niet hoe het zit met de peak als hij opstart aangezien dan alles tegelijk aangezwierd wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ik had precies hetzelfde probleem, doe eens een kleine test en druk de videokaart eens goed aan. Desnoods tik je er op een paar kanten hem er net iets beter in. (rubber hamertje of dergelijke)

Bij mij ging namelijk ook alles aan, videokaart hoor je flink blazen en dat was het dan ook. Na veel uitzoeken met de diverse componenten kwam ik uit bij de GPU.

Zal waarschijnlijk héél toevallig zijn maar goed, wie niet waagt enz.

edit:
Kan ook wel aan de PSU liggen maar goed, kijk eens bij mijn specs, draait al 2-3 jaar als een zonnetje.:D

[ Voor 20% gewijzigd door nhanssen op 08-01-2010 12:48 . Reden: toevoeging ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 13:08
Mijn ideeen:
1. Test met een andere videokaart (als je die hebt of kan lenen). Uiteraard een minder snelle die minder verbruikt. Hoewel die 8600GT nog niet de zwaarste, maar pak desnoods een GF4 MX oid?
2. Tóch testen met een andere voeding, die 390W houdt ook niet veel over. Desnoods bel de pc winkel op met jouw probleem (beter bij een particulier dan een mediamarkt is mijn mening). Zeg dat het wilt proberen en of je het produkt terug kan brengen met bon. Hier in mijn stad nooit een probleem bij mijn pc boer.
Voedingen (net als alle andere electrische dingetjes) kunnen altijd voortijdig minder worden of het helemaal begeven. Het blijven componentjes.

Oh ja, wat vaak zo is met pc dingetjes....is er íets van te voren veranderd eer dit probleem zich voordeed?
Denk goed na. Ik heb namelijk vaak gehad dat als ik iets opgelost had, dat ik dan pas dacht...oooooh ja dat was natuurlijk die verandering. Dus bij deze. :)
(Bij the way... is een cold boot niet dat hij helemaal van het begin moet opstarten ipv een reset? :? )

[ Voor 20% gewijzigd door Harribo op 08-01-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad op 90%
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:26:
[...]

ik neem aan dat dat 327 uitkomt op full load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Ik heb even een screenshot van Everest gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img37.imageshack.us/img37/6979/52310656.th.png

Het lijkt erop dat de verschillende voltages te weinig stroom krijgen, niet?
Harribo schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:51:
Mijn ideeen:
1. Test met een andere videokaart (als je die hebt of kan lenen). Uiteraard een minder snelle die minder verbruikt. Hoewel die 8600GT nog niet de zwaarste, maar pak desnoods een GF4 MX oid?
2. Tóch testen met een andere voeding, die 390W houdt ook niet veel over. Desnoods bel de pc winkel op met jouw probleem (beter bij een particulier dan een mediamarkt is mijn mening). Zeg dat het wilt proberen en of je het produkt terug kan brengen met bon. Hier in mijn stad nooit een probleem bij mijn pc boer.
Voedingen (net als alle andere electrische dingetjes) kunnen altijd voortijdig minder worden of het helemaal begeven. Het blijven componentjes.

Oh ja, wat vaak zo is met pc dingetjes....is er íets van te voren veranderd eer dit probleem zich voordeed?
Denk goed na. Ik heb namelijk vaak gehad dat als ik iets opgelost had, dat ik dan pas dacht...oooooh ja dat was natuurlijk die verandering. Dus bij deze. :)
(Bij the way... is een cold boot niet dat hij helemaal van het begin moet opstarten ipv een reset? :? )
Voor zover ik weet is er niets veranderd aan de configuratie, het probleem kwam van de een op de andere dag. Ik heb dit weekend geen tijd, maar ik zal begin volgende week eens kijken of ik de voeding van een vriend kan lenen en anders rij ik wel even langs de pc boer.

De pc reset niet meer. Ook als ik de pc uitzet en naeen kwartier weer aan wil zetten, boot hij niet. Hij moet echt minimaal een half uur uitstaan, dan pas gaat hij weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:48

PeaceNlove

Deugleuter

Ik zou het moederbord verdenken. Ik heb namelijk een keer een nieuw moederbord gehad wat niet meer wilde booten als de pc daarvoor aangeweest was. Het probleem lag volgens de webshop in het moederbord en ik weet zo even niet wat het exact was.
Wat bij mij wel hielp, was als de pc uitstond op een ongebruikte voedingskabel de 12v en de 5v kortsluiten met de ground. Daarna wilde het moederbord wel weer opstarten.

Overigens lijkt die voeding me ruim zat, zeker als je bedenkt dat A-merk voedingen nog wel hoger kunnen pieken voor een kort moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Na een lange tentamenperiode heb ik vandaag wat tijd gehad om e.e.a te testen. Met de pc van een vriend ben ik aan de slag gegaan. We hebben beide nagenoeg dezelfde pc (moederbord, geheugen en processor zijn exact hetzelfde) en ik heb als eerste zijn voeding op mijn pc aangesloten. Dit gaf exact hetzelfde effect als met mijn voeding (pc gaat aan, maar boot niet).

Vervolgens heb ik mijn voeding op zijn pc aangesloten, ook hier gebeurde precies hetzelfde; de pc gaat aan, maar boot niet. Om alles voor de zekerheid nog even te checken hebben we zijn voeding weer op zijn pc aangesloten en alles werkte weer perfect.

Met enige zekerheid kan ik wel zeggen dat mijn voeding het sowieso niet goed doet. Hij geeft wel spanning (de lampjes achterop het moederbord gaan branden en de pc gaat aan), maar blijkbaar zit er toch ergens iets fout.
Ook met een goede voeding start mijn pc niet op. Naast de voeding verdenk ik dus ook mijn moederbord.

In hoeverre kan het waar zijn dat zowel mijn moederbord als mijn voeding allebei kapot zijn? Zijn er nog andere mogelijkheden (processor e.d.)?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie dat je je CPU/MEM en GPU overclocked hebt.

Als je alles standaard zet, heb je dan nog problemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
M'n overclock heb ik bijna helemaal terug gezet hij is nu nog 2 ghz ipv 1,9. Maar ik kom nu helemaal de bios niet meer in, omdat 'ie niet meer boot. Neemt niet weg dat een goede voeding mijn pc ook niet aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Vandaag heb ik een nieuw moederbord en een nieuwe voeding binnengekregen. Ik heb alles aangesloten, maar toen ik de pc aan wilde zetten deed hij EXACT hetzelfde als met m'n kapotte moederbord en voeding. Ik vraag me dan ook af in hoeverre m'n ouder moederbord kapot was en of het niet aan de processor ligt.

Wanneer ik de pc aan doe, gaan alle fans draaien en de harde schijven gaan draaien, maar daar blijft het bij. Geen beeld, geen geluid, geen bios die boot, helemaal niets. Is het dan toch de processor..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Robbertvw1 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:12:
Vandaag heb ik een nieuw moederbord en een nieuwe voeding binnengekregen. Ik heb alles aangesloten, maar toen ik de pc aan wilde zetten deed hij EXACT hetzelfde als met m'n kapotte moederbord en voeding. Ik vraag me dan ook af in hoeverre m'n ouder moederbord kapot was en of het niet aan de processor ligt.

Wanneer ik de pc aan doe, gaan alle fans draaien en de harde schijven gaan draaien, maar daar blijft het bij. Geen beeld, geen geluid, geen bios die boot, helemaal niets. Is het dan toch de processor..?
Je had je oude voeding toch ook op je pc van je vriend geprobeerd. Dat zou dan betekenen dat zijn proc. ook dood zou zijn, zou wel heel erg toevallig zijn...

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Switcherd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:25:
[...]

Je had je oude voeding toch ook op je pc van je vriend geprobeerd. Dat zou dan betekenen dat zijn proc. ook dood zou zijn, zou wel heel erg toevallig zijn...
Zijn pc is prima in orde, maar mijn voeding kreeg zijn pc niet op gang. Het zou dus logisch zijn als m'n oude voeding kapot zou zijn. Daarom heb ik een nieuwe aangeschaft, evenals een nieuw moederbord (omdat zijn goede voeding mijn pc ook niet aan de praat kreeg).

Met een nieuwe voeding en een nieuw moederbord gaat m'n pc nog steeds niet aan. Hij boot niet, ik krijg geen beeld, alleen de fans en harde schijven gaan draaien.

Ik heb ook alles al uit de kast gehaald en ben van 'scratch' gaan testen met alleen een beeldscherm en harde schijf eraan. Dit geeft ook geen positief resultaat. Ook heb ik verschillende geheugenreepjes geprobeerd. Ook niets.

Verschillende threads in dit forum bevatten soortgelijke klachten met soortgelijke symptomen, daar bleek het vaak de processor te zijn die kapot was. Kan dit bij mij ook het geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Het kan ook nog zo zijn dat je nieuwe moederbord of voeding DOA is. Probeer dat eens uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Ik neem morgen de hele bende mee naar huis, naar m'n ouders, daar staat een AM2 pc waar ik alles mooi mee kan testen. Ik laat de uitkomsten nog wel weten.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
PeaceNlove schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:42:
Het kan ook nog zo zijn dat je nieuwe moederbord of voeding DOA is. Probeer dat eens uit te sluiten?
Ik heb vanmiddag alles getest. Al mijn onderdelen zijn omstebeurt en tegelijkertijd in de pc van m'n broertje gezet. Alles werkt vlekkeloos, maar zodra ik de onderdelen in mijn nieuwe moederbord doe (zowel mijn eigen onderdelen als die van m'n broertje) werkt helemaal niets.

Moederbord gaat dus RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Is dat moederbord precies hetzelfde als je oude? Zou zomaar eens een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Nee, het is een ander moederbord. Ik heb nagekeken of mijn processor en geheugen compatible zijn, en dat zijn ze.

EDIT:

Het zat me toch niet helemaal lekker dat het allemaal niet wilde werken, dus ik ben nog even verder gaan zoeken. Ik heb alles bij Alternate besteld, daar staat dat de M4A785-M gewoon een AMD® Athlon™ 64 X2 (Brisbane) processor ondersteunt. Mijn processor is een AMD Athlon 64 X2 3600+ (Brisbane). Zou moeten werken, toch?

Ook in de user guide van het moederbord staat bovenstaande vermeld. En toch zat het me nog steeds niet lekker. Toen kwam ik op de site van Asus en daar staat een hele mooie lijst met alle cpu's die ondersteund worden....

Precies mijn cpu en die van mijn broertje (X2 4400+) staan er niet bij, wat natuurlijk verklaart waarom het niet wil werken. Hopelijk krijg ik van de week nog de kans om met de cpu van de buurman te testen, een X2 6000+, die wel ondersteunt wordt.

[ Voor 82% gewijzigd door Robbertvw1 op 05-02-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als dat werkt kijk dan gelijk eens voor een bios update, misschien dat dat het verhelpt (sommige CPU's worden pas later ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Heb de X2 6000+ van de buurman geprobeerd, werkt ook niet.. Volgens bovengenoemde site met CPU Support wordt alleen Rev. G2 ondersteund. CPU van de buurman is Rev. F3. Maakt dit nog enig verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Robbertvw1 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:19:
Heb de X2 6000+ van de buurman geprobeerd, werkt ook niet.. Volgens bovengenoemde site met CPU Support wordt alleen Rev. G2 ondersteund. CPU van de buurman is Rev. F3. Maakt dit nog enig verschil?
Ja, de F3 consumeert veel meer stroom en dat kan dit moederbord waarschijnlijk niet aan binnen de specificaties.
G2 is namelijk 65nm Brisbane en F3 is een windsor van 125W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
PeaceNlove schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:23:
[...]

Ja, de F3 consumeert veel meer stroom en dat kan dit moederbord waarschijnlijk niet aan binnen de specificaties.
G2 is namelijk 65nm Brisbane en F3 is een windsor van 125W.
Ok, duidelijk! Overigens kan het moederbord processors tot 125W aan, maar aangezien de F3 niet ondersteund wordt, kan ik er nog steeds niets mee.

Ik denk dat ik morgenochtend maar even langs de pc-boer rij en vraag of ze ter plekke m'n moederbord met een ondersteunde CPU kunnen testen. Dan weet ik in ieder geval of er iets mis is met het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertvw1
Heb er zojuist een AMD Athlon II X4 620 ingehad, een processor die volgens de website van Asus ondersteund wordt. Werkt ook niet. Ik ga het moederbord terugsturen.
Pagina: 1